Värikeskustelu
-
@lithy Kiva genetiikka Mut eikö LPLP voi olla myös leopard.. Vaikka ymmärrän englantia erittäin hyvin, niin toi genetiikka osuus on mulla ihan hepreaa.
-
@vibaja Pitäis itekki tarkistaa mut nyt ilman konetta muistelisin et LP meinaa et on valkosta, pattern1 meinaa et on leopard appaloosa -merkit. Jomminkummin päin se oli LPn ja pattern1sen kanssa et toinen tekee varnishia ja yhdessä selkeät pilkut.
-
@lithy @vibaja LP tekee varnishia, PATN1 yksinään ei tee mitään.
LP + PATN1 tekee pilkut.
LP ja LP/LP yksinää voi tehdä vähä pilkkua myös (esimerkissä 2. Valkosta läiskää.)Ne on vähän tosiaa sekavia, kaikin tavoin...
Tuolla on lisääVähä kuvia ja geenejä ja tuolla vielä muutama
-
Sukupostin galleriaa selatessa tuli vastaan tämä ori, mikähän kirjavuus kyseessä, joku SW? Vai onko mahdollista ettei ole edes kirjavakirjava kun tiedoissakin mainitaan vain "täplästä mahassa"?
-
@jodochus esimerkiksi W20 aiheuttaa tuollaisia merkkejä, Sw1 taitaa olla mahdollinen myös. Osa kirjavista on hyvin pienimerkkisiä eikä niitä ajatella samalla tavalla kirjavaksi kuin vaikka näyttävää overoa, siksi niitä ei sellaisiksi merkitä.
Edit:// Ilman geenitestiä tämäkin olisi varmaan vain iso merkkinen rautias. SW1 kuitenkin löytyy.
Tuolla on kuitenki vatsalaikun lisäksi iso päämerkki ja sukka joka jalassa, melko kirjava kaveri.Osa on sitä mieltä, että kaikkien merkkien takana ei välttämättä ole kirjavuus.
Osa taas ajattelee niin, että on.Minä kuulun jälkimmäiseen. Kaikkea ei vaan osata teatata vielä.
-
@jodochus Anarchy sen sanoikin, voi olla W20, mikä on levinnyt melko laajalle. Tämä on esim. puoliveristen sabinomaisista kirjavuuksista yleisin; "Sabinot" puoliveriset on siis useimmiten W20, eivät SB. Tämä on kuitenkin mun silmään hyvin splash-mäinen, joten rodusta riippuen laittaisin SW:ksi jos se on mahdollinen Esimerkiksi trakehnerilta on löytynyt SW1
-
@jodochus Jo mainittujen lisäksi noi merkinnät vois olla myös minimaalinen frame overo. Toki irl todennäköisyys siihen puokin turkissa on häviävän pieni.
-
-
Hei kyselin tästä kirjavasta xx-orista aiemminkin, että meneekö läpi sormien vähän epätyypillisenä, isomerkkisenä frame overona näillä kuvilla, ja päädyttiin siihen tulokseen, että voi ihan siedettävästi mennäkin. Mietin tässä orin sivuja päivitellessä ja luonnetta hahmotellessani, että voisikohan tähän yhdistää lisäksi jonkun W-kirjavuuden, joka selittäisi tuota ulkoasua paremmin? Frame täytyy säilyttää siinä lisänä, mutta voisiko tuo olla frame + joku W-variaatio? Onko joku semmonen täykkäreillä tiedossa oleva W-kirjavuus sopiva, jolle ois ihan nimi? En kuollaksenikaan muista niitä numeroita, joku väliltä 18-21? XD
-
-
@sonja
Joo, kyllähän tuo olisi uskottavampi frame+Wx -yhdistelmänä kuin pelkkänä framena. Tietysti uskottavuus esimerkiksi W5:n kohdalla kärsii vähän siitä, että kuvien hevosen laikut ovat hyvin suorarajaiset ja se taas ei ole tyypillistä ainakaan W5:lle. W20 voisi ehkä mennä myös, en nyt muista ulkoa oliko sitä varmistettu jo täysiverisiltä, mutta epäilyksiä ainakin on, että löytyisi.
Ja mitään nimeähän noille W-kirjavuuksille ei edelleenkään ole. Itse jos saisin päättää, merkitsisin hevosen ruunikonkirjavaksi ja merkitsisin perään sitten vaikka frame + W20 tai frame + W5 tai jotakin tällaista. -
Tervetuloa KIT mutaatioiden ihmeelliseen maailmaan.
Phenotypes of various KIT genotypes. The horses in (A,B) have identical genotypes for white variants (W35/W34W35) but display differences in depigmentation.
The horse in (B) has two depigmented eyes, and it has broader white marks on the face and more depigmentation on the legs than the horse in (A).
The horse in (C) has five white variants (W34W35/W19W34W35) and is maximally depigmented but has non-blue eyes.
The horse in (D) has three white variants (W20/SB1W32) and is over 50% white. All photographs in this image were also used for phenotyping. -
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/hevoset/14410428-db48-40b6-a259-3756ba62bdf2
Mielenkiintoisia merkkejä! -
Anteeksi jos joku on tätä jo tänne jakanut, mutta satuin ihanan sivun löytämään. Tää on itselleni tosi hyödyllinen, kun opin ja ymmärrän paremmin visuaalisesti ^^
Paperwings.uk -
@marsu
Enpä muista, että kukaan on tällaista jakanut, mutta jos on niin ainakin minä olen välttynyt moista huomaamasta. Hyvä löytö!
Sen verran mitä tuossa testailin, niin ihan kiva systeemi, pääasiassa toimiva, mutta saattaa tarjoilla välillä hämmentäviä tuloksia. Tai sitten kyseessä lienee jokin toimintavirhe, koska en saa toistettua esimerkiksi sitä että hopeanruunikko oli Zz-genotyypillä ihan hopeanruunikon näköinen, mutta ZZ-genotyypillä muistutti hopeanmustaa vaikka piti olla hopeanruunikko sekin. Tai että EEAA-tyyppinen ruunikko olisi tummempi kuin EEAa-tyyppinen... Voi olla että onnistuin sekottamaan sitä ränkläämällä kaikkea mahdollista tai jotain.Pearlin kanssa on geenimerkinnät menneet väärin päin: PrlPrl pitäisi olla se normaalivärinen hevonen ja prlprl pearl-värinen. Samoin voikko-pearlin merkintä pitäisi olla CR/prl, ei CR/Prl.
Sama koskee mushroomia, MuMu pitäisi olla se perusvärinen ja mumu mushroom. Lisäksi se mushroom näyttää aika... noh... ei se kyllä mushroom ole. Senhän pitäisi olla mahdollisimman vähän punainen ruskean sävy eikä siihen tuommoiset pilkutkaan kuulu, ei edes papurikkokuvio, jos tekijä on sitä yrittänyt.
(Edit: öö siis joo, kun testasin toistamiseen tuota mushroomia, sain kyllä tulokseksi ihan mushroomin näköisen hevosen, en tätä punapilkkuista mitälienee...)
Flaxen on kyllä saatu sitten oikein eli FF on ei-liinakko ja ff liinakko. Minä tosin en ole törmännyt tietoon, että liinakon aiheuttajia olisi varmistettu, niin että tuo geenimerkintä voivat olla pelkkää arvailua ja mutua. Sama lie koskee rabicanoa, pangarea ja sootya, en minä siitäkään ole kuullut että olisi selvitetty mikä sen aiheuttaa.
Kirjavuuskuvioiden kanssa on vähän epätarkkuutta myös, tuo ei esimerkiksi tunne sabino whitea eli SB1SB1, jonka pitäisi yleensä olla (lähes) kokovalkoinen, kenties tumman silmän ja/tai tummien korvien kera. Vissiin niissä voi olla vähän enemmänkin tummaa väriä, mutta joka tapauksessa yleisvaikutelman pitäisi olla enemmän valkoinen. Tuossa SB1SB1 tarjoaa enemmän valkoista kuin SB1n, mutta ei vielä sabinovalkoista. Tovero eli tobiano+sabino tarjoaa ihan perus-tobianon näköisen hevosen ja niin edelleen.
-
@marsu Aika hauska! Mä oon joku aika sitten löytänyt yhden vähän saman kaltaisen. Mulla toki alkuun vähän hidas lataamaan. En tiedä onko kuinka oikeaoppinen, mutta oon saattanut käyttää tätä erilaisten outojen geeniyhdistelmien visualisointiin piirretyillä hevosilla, kun jollekin samppanjapunahallakonpearlmikälielle on vaikea löytää Googlesta ym. mitään oikeitakaan värimalleja. Noista Royal Hanoverian Creameista kun saa välillä mitä ihmeellisimpiä väriyhdistelmiä!
@Sirpa Aika mielenkiintoinen tuo, tulee ihan mieleen joku kärpässienihevonen! Onkohan joku vitsi tai väliaika väri, jos tekijä vielä työstää tuota. Tuo ei ainakaan vielä tue kaikkia yhdistelmiä (kokeilin huvikseen noita hopeita myös ja hopea ja pearl ei näyttäneet toimivan samaan aikaan).
PS. Näköjään mä sain mushroomista tämmöisen
Edit: Sain myös randomia räpläämällä hevosen, jolla oli violetteja pilkkuja ilman, että sillä oli mushroomia. Ne mushroomit ei oikeen toimineet, mut olikohan jos laittoi eeaa ja mushroomin päälle, niin alkoi näyttää jo hevosen väriltä. Jollakin silver-mushroom kombolla sai noita kärpässieniä
-
-
@marsu
Niin joo, tuo MuMu tarjoilee kyllä kaikki sateenkaaren värit, nimittäin ihan kirjaimellisesti. Mutta minä väitän, että kerran sain ihan oikean mushroomin värisen hevosen sieltä kyllä! Enpähän tajunnut ottaa screenshotia
Tajusin kyllä yhden jutun tuon käyttöliittymässä: siinähän on valintakenttien alapuolella tuo Random-painike, joka näyttää kovasti houkuttelevalta painettavalta. Minä olen saattanut välillä epähuomiossa klikata sitä, koska minä haluan klikata kun hevosen värivalinnat ovat valmiit. Siksi olen ehkä saanut välillä villejä vaihtoehtoja... Toisinaan sitä randomia painamalla saa niitä riemunkirjavia hevosia, välillä sitten taas ihan normivärisiä.
Ja kyllä minä näemmä sain sen sabinovalkoisen näköisen hevosen, tosin vain yksinkertaisella sabinolla (SB1n), joten ihan sataprosenttisen paikkaansapitävä tämä ei ole. Mutta kiva lelu yhtä kaikki ja kuten taisin sanoakin, niin noiden diluutiovärien kanssa tuntuu toimivan vähintäänkin luotettavasti. -
https://snipboard.io/as6rDz.jpg
Tälläisen hepan kuvan löysin netistä ja tätä väitetään tobianoksi, mutta jotenkin epäilyttää että onko sittenkään. Mitäs te olette mieltä että mikä kirjavuus tällä hevosella on? -
@lianna
Olen luetellut toveron tuntomerkkejä sitä koskevassa väriteoria-postauksessa ja kyllähän tuon kuvan hevonen tosi moneen noista kohdista osuu. Eli että sillä olisi tobianon lisäksi jokin muu lehmänkirjavan kuvio. En osaa arvata, että mikä se toinen kuvio sitten voisi olla. Vaihtoehtoja ovat frame, sabino, splashed white ja ehkä teknisesti myös W-geenin eri muunnokset.Pelkäksi tobianoksi tuo on vähän oudonlainen. Tobianoilla ei yleensä ole päässä juurikaan valkoista, tavanomaisten merkkien lisäksi. Samoin tobianoilla on harvoin noin kähäräiset laikkujen reunat, usein ne ovat paljon suoraviivaisemmat, mutta ei aina. Nämä nyt on oikeastaan ne kaksi seikkaa, jotka puhuvat sitä vastaan, että tuo ei olisi pelkkä tobiano. Toki siinäkin kuviossa on vaihtelua.