(Löydetty) Ostetaan voikko sh-o/r
-
Nyt on heittäydytty oikein villiksi ja löydettyäni arkistojen kätköistä voikon suomenhevosen puskailukuvat, niin voisin pistää ostolistalle yhden kuviin sopivan hevosen
Suvun pituudella ei väliä, eikä myöskään sillä minkä ikäinen tapaus on tai millainen historia hevosella on mahdollisesti jo takanaan. Rakastan kasvatusliitteettömiä ja hyvin perinteisiä suomenhevosten nimiä (esim. oikeat hevoset Hovi-Ari, Suikku, Mutrin-Lento tyyppiset nimet on
). Mutta mistäs sitä tietää jos satunkin rakastumaan johonkin Hötönetin Hattaravaniljaan, kaikki on mahdollista tässä maailmassa.
Pitkää ikää, satunnaisia realistiseen menoon sopivia iltakilpailuja ja tarinankerrontaa päiväkirjan muodossa olisi luvassa tässä kodissa. Sopivaa kotitallia hälle ei itsellä ole, mutta yksityispaikka irtoaa joltain lupsakalta tallilta varmasti.
Voikot hevoset ja vanhempiehdokkaat esille siis, niin saadaan tämä voikonmetsästys käyntiin
-
Tässä sulle tuplasti voikkoa. Molemmat vanhemmat kisanneet KERJ eli monitoimi suokkeja, mutta ei tarvii jälkeläisellä KERJ kisata, jossei innosta tai minä voin kisata niin saa vanhemmille pisteitä laatareihin
Hymnin Bulifleim x Hymnin Nynnyhumppa
Jälkeläinen voisi olla esim Hymniläinen, Hymnin Humoristi, Hymnin Hemuli, Hymnin Hilpeä, Hymnin Hurskaus, Hymnin Hurmaaja, Hymnin Hävytön
-
Vanhempiehdokkaita
sh o. Vuornan Hattaraturpa KTK-III KRJ-II (vkk 151 cm)
Menossa uusimaan krjl, kun joku aivoton ilmoitti ilman tekstejä tilaisuuteen. Kilpaillut krj, erj, kerj ja vvj, joten hyvät tsäänssit varsalla lajiin kuin lajiin. Kaksipolvinen suku, omista tammoista tälle sopii vain Pulla.sh o. Jeilin Pullapitkopentele Ch KTK-III KRJ-I ERJ-II (hpvkk 150 cm)
Kisojen ja laatisten osalta valmis pakkaus. Kilpaillut siis krj, erj ja kerj. Kolmepolvinen suku, tälle mulla ei oo tarjota tammaa.sh t. Hornanhovin Vaniljavilijonkka KTK-III (rnvkk 153 cm)
Pitkäsukuinen tamma, jolle mulla ei ole itsellä oria. Ehkä nelipolvinen Topi, mutta aika epätasaiseksi jää. Ja mitenhän se pelkän voikon todennäköisyys? Krj-sijat täynnä, mutta erj ja kerj vielä hieman vaiheessa. Menossa aikanaan krjl. -
-
-
@helga
Minulla saattaisi hyvinkin olla myynnissä Ionin Pitkä Kanto Kaskessa, 06/2020 syntynyt, 158-senttinen yleishevonen. Vanhemmat tyypillisiä ionicilaisia, kisattu laiskasti jos on kisattu lainkaan. Tosin emä on myyty ja sillä saatetaan kisata jotakin. Nimensä ori on saanut Seitsemästä Veljeksestä, jos se ihmetyttää. -
Kielokummun Hevari on ollut pitkään hiljaisessa myynnissä
Hän on yleispainotteinen piensuokki, 3-polvea sukua, syntynyt 2017, mun puolesta hänet saisi nuorentaa ikääntymään reaaliajassa. Hän sopisi tarinakotiin oikein loistavasti.
Vanhempiehdokkaiksi tarjolla ylläoleva Hevari, jos ei osto kiinnosta. Sen lisäksi seuraavanlaisia löytyy
o. Kielokummun Voipallo, 1-polv, KTK-II, voikon lisäksi hän on kirjava
o. Hopean Takatalvi, 2-polv, ruunivoikko
o. Viaton Suomipoika, 2-polv, voikon lisäksi kirjavuutta
o. Elohiljan Tuiskutyrmäys, 3-polv, valokuvallinen
o. Harmonian Tosimies, 1-polv, valokuvallinent. Hirttivaaran Donna, 2-polv, Hevarin emä
-
evm-sukuinen vkko ori First Champion Hei Haloo KTK-III olisi käytettävissä
-
5-vuotias, 3-polvinen Kurjen Tihvinätafti nyt ei ole perinteistä suomenhevosen nimeä nähnytkään. Paljon muuta perinteistä, jopa kliseistä, siitä kyllä löytyy; se on hyvä yleishevonen, kuten suomenhevosen toivookin olevan, vähän ruokaorientoitunut (muttei liiaksi), ja aika.. pullasorsa. Hyvin leppoisa, hyväpäinen ja -hermoinen nautiskelija, joka näkee itsensä ennemmin oloneuvoksena kuin kilpahevosena (ja niin meinaan nähdä minäkin, vaikka tamma kyllä kilpakentille viedään).
Emänsä, aivan yhtä pullasorsainen (ja tätä ominaisuutta erinomaisen vahvasti periyttänyt) Samettisuudelmia voisi pyöräyttää vielä yhden varsan, vaikka suunnitelmissa olikin jättää tamma jo eläkkeelle.
Molempien kohdalla vaarana ("vaarana") on samantapainen hyvin pullasorsainen luonteenlaatu, vaan ainakaan hevonen ei turhista hätkähdä!
-
Vaniljasokerista (cremello, 4-polvinen tamma) voisi saada varsan, joka sopisi tarinointikäyttöön, sillä mulle on itselle jäänyt siitä jo varsa. Varsan saa kasvatusliitteettömänä jos niin haluaa, voin antaa nimiehdotuksia varsalle jos Vaniljaan päädyt ja sopiva ori löytyy.
-
-
Raivonokosesta sais varmasti mukavan harrastuskaverin.
-
2-polvinen Helmiahon Hurmahenki tarjoutuu isäksi
-
2-polvisen varsalle mulla olis tarjota vanhemmiksi voikko tamma Tiiron Syntisin ja hänelle mulla olis tarjota isäksi Hiivurin Justus tai Hiivurin Armokuolema.
3-polviselle varsalle vanhempiehdokkaina voikko ori Pilvenpeikko ja morsiameksi Yliruhtinatar, Hornanhovin Tuonenjoutsen tai Vaalaman Vilmavei.
Meidän kasvatilla ei tarvitse olla kasvatusliitettä ja näitä saa toki yhdistellä muidenkin hevosiin, jos siltä tuntuu