Viherpeukalot ja muut kasviharrastajat
-
@elli-l Oh noo
-
@sonja hmm tapoinkohan mÀ liikakastelulla ton mun anopinhampaan ku se sai viikoittai pienen mÀÀrÀn vettÀ
-
@minni Jos se kuoli ykskaks eikÀ muuta syytÀ tuu mieleen niin voi olla. Kerta viikkoon talvella, vaikka olis pienikin mÀÀrÀ, aiheuttaa sen ettÀ multa on koko ajan mÀrkÀÀ. Aavikkokasveina nÀÀ haluaa, ettÀ multa menee vÀlillÀ aivan rutikuivaksi pidemmÀksikin aikaa
-
@siiri said in Viherpeukalot ja muut kasviharrastajat:
@Tilli mÀ en uskalla nevaeva ostaa orkideoita kun niissÀ on niin pitkÀ karanteeni ja ne on kaiketi tehokkaita tappamaan vieruskavereita
MÀ oon ehkÀ vÀhÀn joo laiminlyönnyt tota karanteenia, aina kun ostan uuden kasvin niin laitan sen yleensÀ heti omalle paikalleen. Huono idea tiedÀn. VielÀ ei ole suuria ötökkÀ invaasioita ollut koputtaa puuta... PÀÀlisin puolin toki aina katson ettÀ miltÀ kasvi nÀyttÀÀ, kaikki muut kuin orkideat oikeastaan kyllÀ myrkytÀn ensin ennen kuin siirÀn paikalleen. Orkideoille pitÀÀ hankkia vielÀ omat ötökkÀmyrkkynsÀ, en jotenkaan uskalla tota perus huonekasviötökkÀmyrkkyÀ niihen ruiskutella...
@raituva said in Viherpeukalot ja muut kasviharrastajat:
@tilli Banskulle hommasin oman kasvivalon ja huoneen lÀmmön korkeeks, niin hyvin se selvis En ees tiiÀ miten oon onnistunu pitÀÀ hengis.
Hmm, pitÀÀ kokeilla tÀllÀ vinkillÀ ens syksy ja talvi. Jos noi mun siemenet ei idÀ niin pitÀnee ostaa kaupasta testi banaanikasvi
.
PitkÀn harkinnan jÀlkeen tilasin juuri pilarikirsikkapuu ja persimon taimet tuonne pihalle. Toivottavasti ne ei nyt ihan heti niitÀ lÀhetÀ, tÀÀllÀ kun on maa vielÀ reippaasti lumenpeitossa, en saa niitÀ maahan kaivettua ihan vielÀ. NÀillÀ sÀillÀ siihen ei kyllÀ mene enÀÀ kauaa, jihaa!! VielÀ haaveilen viikunapuusta ja jotain köynnöstÀvÀÀ pitÀÀ noille aidoille saada vÀhÀn peittÀmÀÀn nÀkymÀÀ naapurien puolille. Asutaan siis rivarinpÀtkÀssÀ ja molemmilla puolilla naapuri. TarhaviinikÀrhöjÀ vÀhÀn kattelin et vois olla sellainen sopiva valinta aidoille kiipeÀmÀÀn. Köynnösruusua kokeilin viime kesÀnÀ, mutta sepÀ taisi kuolla heti alkuunsa istutuksen jÀlkeen, ei kasvanut milliÀkÀÀn koko kasvukauden aikana
.
-
Kun tÀÀllÀ kerran on orkideaihmisiÀ paikalla, niin tuun röyhkeÀsti kyselemÀÀn teiltÀ tunnistusapua.
KeitÀ he ovat? Alemman kuvan oikeanpuoleinen yksilö ainakin joku puikkokÀmmekkÀ?
(Pahoittelut kaksikon vÀhÀn raffista ulkonÀöstÀ, pelastin nÀÀ töistÀ roskistuomiolta enkÀ oo vielÀ ehtinyt napsia pois kuolleita kukkia jne.
)
-
@tinu mÀ en nyt ihan kauheen expertti oo tÀs tunnistamisessa, mutta toi alemmassa kuvassa oleva vasemmanpuoleinen voisi ehkÀ olla miltonia/miltoniopsis, tosin noi pseudobulbit on vÀhÀn erillaisia(?) kun omassa miltoniopsiksessa, mut toi kuihtunut kukka nÀyttÀÀ ihan samalta kun mun orkideassa kun ne kuihtui
.
Noista kahdesta muusta en kyllÀ osaa sanoa.. TyhmÀ kysymys, mut eikö noissa orkideoiden lappusissa lukenut lajikkeita?
-
@tilli Toi sun arvaus voisi kyllÀ ihan hyvin olla oikea.
Ainakin googlella löytÀmissÀni kuvissa oli paljon samaa nÀköÀ, kuin tuossa mun kuvan yksilössÀ. Lappusissa tai ruukuissa ei lue mitÀÀn sen kummempaa, kuin tuossa keltakukkaisessa ja alakuvan vasemmassa orchidaceae ja alakuvan oikeassa dendrobium.
-
@tinu rasittavaa ettei noita kasveja nimetÀ paremmin kaupoissa, kyl siellÀ kalatiskillÀkin lukee mikÀ on vaikka kirjolohta ja mikÀ lohta, eikÀ tyyliin et "kala"
. Usein just tyyliin vaan lukee et "viherkasvi" jossain vehkassa esim...
Oikein pistÀÀ ÀrsyttÀÀ kun Plantagenissa ne minikasvitkin (3e/kpl olevat) on tyyliin "mix coli". Huoh, onneksi ne myyjÀt sentÀÀn ovat aina osanneet sanoa vÀhÀn tarkemmin mikÀ kasvi siinÀ kasvaa. Usein sitten otan kÀnnyllÀ kuvan kasvista ja kuvahaulla etsin edes suvun oikein, jos on ruuhkaa vaikka myymÀlÀssÀ.
-
@tilli joo tÀmÀ! Jotenkin toivoisi, et ainakin alan kaupassa olis merkinnÀt kohdillaan.
MÀ vastaan töissÀ (ei tosiaan kasvikauppa) kasvitilauksista ja kattelin, et oi kultaköynnösmix katotaan, mitÀ sieltÀ tulee. No niistÀ 12 kasvista 3 oli kultaköynnöksiÀ ja loput herttaköynnösvehkaa.. toisaalta joskus voi tehdÀ löytöjÀ ihan tavan tokmannilta tai prismasta, vaikkei ne kasvit siellÀ ehkÀ olekaan laadukkaimmasta pÀÀstÀ. Just oli lÀhellÀ, etten ostanut Tokmannilta aarnipeikonlehteÀ, kun siinÀ nÀytti olevan valkoistakin. Halvalla olis lÀhtenyt, jos olis oikeasti ollut vÀrillinen yksilö.
-
@elli-l joo toi on totta ettÀ perusmarketista voi tehdÀ joskus ihan kivoja löytöjÀ. MÀ löysin tuossa yks kerta prismasta Ludisia discolorin, se oli hyllynsÀ ainoa ja aika surkean oloinen, mutta nyt se voi ihan kivasti, pakkohan mun oli se sieltÀ pelastaa silloin
.
-
"Hupaisintahan" noissa markettikasveissa on se, ettÀ vaikka olisi ihan joku lappunen, ettÀ on tÀmÀ kasvi, niin ei vÀlttÀmÀttÀ olekaan. Mainitsin sen pennimuorin, jota myytiin vuosi sitten paikallisessa K-marketissa ja ruukun kyljessÀ luki "Peperomia obtusifolia". Myöhemmin kotona googletellessa totesin, ettei kyllÀ juurikaan nÀytÀ siltÀ, mutta ettÀ P. rotundifolia saattaisi osua paremmin. Rotundifoliana minÀ sitÀ pidÀn nyt, tiedÀ sitten mikÀ on. Suku nyt sentÀÀn oli saatu oikein, mikÀ auttoi paljon.
-
@tilli said in Viherpeukalot ja muut kasviharrastajat:
rasittavaa ettei noita kasveja nimetÀ paremmin kaupoissa
Kukkakaupassa töissÀ olleena, jep, ihan siellÀkin pyöritellÀÀn silmiÀ, kun tulee tukusta kasveja ilman tarkempia tietoja
TiedÀ missÀ pÀÀssÀ oikein mÀttÀÀ.
-
@alexiina-c joo, sieltÀ tukustahan ne tulee ja usein vissiin justiinsa tuollaisina lajitelmina. En sitte tiedÀ onko niin kova hoppu saada ne myytyÀ ja uutta erÀÀ tulemaan, ettei tuohon lajikkeiden nimeÀmiseen niin kiinnitetÀ huomiota tai vaan viitsitÀ tehdÀ. Harmi sinÀnsÀ, olisi helpompaa bongata ne kerÀilemÀnsÀ lajit jos ne olisi selkÀesti nÀhtÀvillÀ liikkeissÀ, muu perhe ei oikein aina jaksaisi kun haluan kiertÀÀ viherosastot ja niin tarkkaan kÀyn ne aina lÀpi
.
-
@alexiina-c "Monstera minima" :--------D
-
MinÀ se olin tÀssÀ yksi ilta ahkera ja vaihdoin mullat!
Vinossa oleva nukkatyrÀkki pÀÀtyi isompaan ja painavampaan ruukkuun, jos se nyt pysyisi pystyssÀ ja pöydÀllÀ, kun aiemmin se tuli pari kertaa hallitsemattomasti alas. Ei katkennut kuitenkaan, sitkeÀ sissi sillÀ tavalla.
Toispuoleisen ja rÀnsistyneen rönsyliljan uudistin taas kerran eli otin siitÀ muutaman poikasen kasvamaan ja heitin krÀnkyn roskiin.
Pennimuori pÀÀtyi myös isompaan ruukkuun ja parempaan multaan, saa sitten nÀhdÀ ettÀ mitÀ se siitÀ tykkÀÀ. Se kaupan multa oli sellaista kuivana kovaksi menevÀÀ höttöÀ ja kastelin sitÀ aina (liian) pienelle lautaselle tipan kerrallaan, ettei se olisi valuttanut vesiÀ lattialle. KyllÀ se sillÀkin tavalla hengissÀ pysyi, itse asiassa oikein hyvinkin.
Pullojukat vain siistin, ne kasvavat isohkoissa altakasteluruukuissa enkÀ lÀhtenyt niitÀ vaihtamaan mihinkÀÀn. Ne ovat ilahtuttavia kavereita kyllÀ.TÀnÀÀn poikkesin "ohimennen" kukkakaupassa ja siellÀ oli kaikkea ihanaa niin paljon, etten osannut pÀÀttÀÀ ja lÀhdin sitten tyhjin kÀsin kotiin. Vuoripalmuja olisi ollut, ne jaksavat edelleen kiinnostaa vaikka tuolla aiemmin tuomitsin ne mahdottomiksi pitÀÀ hengissÀ. Kaikille muille huonekasveille oli annettu ohjeet valosta ja kastelusta, mutta vuoripalmulle ei. Tulkitsin sen niin ettÀ kukaan muukaan ei tiedÀ mitÀ ne haluavat, eivÀt ehkÀ edes ne itse. EnpÀ olisi yllÀttynyt.
-
@sirpa miten sÀ onnistuit tuossa ettÀ lÀhdit tyhjin kÀsin kukkakaupasta
? Mulla hyppii kyytiin ihan jo Prisman kasvihyllyiltÀ milloin minkÀkinlaista kasvia...
Vaikka useammin niitÀ kasvi herÀteostoksia tekee verkkokaupoista, siellÀ kun valikoimat on parempia, etenkin kun laajentaa etsintÀÀ muihin EU-maihin. Postimaksut kyllÀ nostaa sitÀ kasvin hintaa aika paljonkin, sitten pitÀÀkin vaan tilata useampi kerralla
.
TÀnÀ kevÀÀnÀ hankin vihdoin kirsikkapuita, niitÀ onkin jo yksi tullut, toinen saapuu varmaan toukokuun alussa. Sitten kokeilen saisinko persimonin tuottamaan suomessa satoa, tuollainen vÀhÀn surullisen oloinen piiskataimi se on nyt, No, kaitpa se selvisi matkastaan kun silmut kyllÀ pullistuu pÀivÀ pÀivÀltÀ. NÀÀ puut on tuollaisia pienikasvuisia, "pilaripuita", sillÀ ei tÀssÀ rivarin takapihalla nyt ihan liikaa tilaa ole.
PÀÀtimpÀ kokeilla myös sitruspuita, josko saisin pidettyÀ ne hengissÀ. Toivottavasti en haukannut liian isoa palaa, nehÀn on vissiin aika haastavia meidÀn oloissa, kun ei ole mitÀÀn viileÀÀ talvisÀilytyspaikkaa. No parit kumkvatit, kalamodiini, klementiini ja greippi tuli hankittua.
Mites muilla kevÀtpuuhat? Onko siemeniÀ jo laitettu itÀmÀÀn, mitÀ aattelitte laittaa? Mulla on kasa chiliÀ, tomaattia, kurpitsaa ja kurkkua tulossa. VielÀ on paljon lisÀÀ laitettavaa.
-
PÀÀtimpÀ kokeilla myös sitruspuita, josko saisin pidettyÀ ne hengissÀ.
Oma sitruspuu, joka on ollut jo monta vuotta, teki ensimmÀistÀ kertaa nyt kunnon kukkasen! Ai ettÀ osaa olla nÀtti, ja ai ettÀ kun tuoksuu hyvÀlle (vÀhÀn jasmiinille)! Ja nÀyttÀÀpÀ olevan nuppuja tuloillaan vielÀ lisÀÀkin, ettÀ en ihan hukkaan heitÀ toivetta, jos vaikka hedelmiÀkin saisi!
miten sÀ onnistuit tuossa ettÀ lÀhdit tyhjin kÀsin kukkakaupasta ? Mulla hyppii kyytiin ihan jo Prisman kasvihyllyiltÀ milloin minkÀkinlaista kasvia...
TÀmÀ!
-
miten sÀ onnistuit tuossa ettÀ lÀhdit tyhjin kÀsin kukkakaupasta
Koska mÀ olen aina tÀmmöinen! Jos on liikaa valikoimaa eikÀ seassa ole yhtÀÀn sellaista "mun elÀmÀ ei jatku ilman tÀtÀ!"-tapausta, niin minÀ en osaa pÀÀttÀÀ ja jÀtÀn sitten homman sikseen. Sama pÀtee muuallakin: tapettivalinnat (mies hoiti), auton vaihtaminen (vaatimuslista: uudempi, isompi, vÀhemmÀn ajettu bensa-Ford, tulos: yhtÀ vanha, pienempi, enemmÀn ajettu diesel-Audi, koska se oli vanha ja tuttu), virtuaalihevoset (vihaan pitkiÀ myyntilistoja samalla kun rakastan niitÀ), lelut (siskon mukulat ei ikinÀ saa mitÀÀn tuliaisia tÀdiltÀÀn, koska ei vaan pysty) ja niin edelleen. Joku ongelma se tÀmÀkin kai on tai voi olla, mutten anna sen haitata.
-
Viherkasvihullutus kasvaa sellaista vauhtia tÀÀllÀ, ettÀ nyt uskallan kirjoitella tÀhÀnkin topaan. Oon tÀysin noob ja edellisessÀ kerrostaloasunnossa en saanut pidettyÀ mitÀÀn hengissÀ, mutta valoisa hirsitalo tuntuu olevan niin suotuisa viherkasveille, ettÀ tÀllainen tumpelonkin saa pidettyÀ hengissÀ vaikka mitÀ
Puhelimessa on kyllÀ useampi muistutus piipittÀmÀssÀ, ettÀ muistan tarkistaa kastelutarpeen.
Olen aloittanut hyvin varovaisesti ja kokoelmassa on pÀÀasiassa todella helppoja kasveja; rönsyliljoja, maijoja, traakkipuita, kultaköynnös, joulukaktus, viirivehka ja amatsoninlilja. Uusin hankinta on varjoviikuna, joka toivottavasti sopeutuu tÀnne, on vielÀ toistaiseksi karanteenissa ylÀkerrassa. Haaveissa olisi kyllÀ vaikka mitÀ! Monsteraa, palmuvehkaa...
Iso osa kasveista on muuttanut meille lahjana tai "pelastettavaksi" sieltÀ sun tÀÀltÀ ja olen saanut elvytettyÀ mm. valtavan kokoisen tÀysin nuupahtaneen ja surkean nÀköisen joulukaktuksen uuteen loistoon. Anopin ~25v. vanhat rönsyliljat rupeavat myös taas nÀyttÀmÀÀn joltain, vaikka en ole vielÀ pÀÀssyt multienvaihtoon saakka. Ovat nyt pienissÀ ruukuissa, kivikovassa mullassa
Iso plussa on myös puutarhurikaveri, jolle uskaltaa aina heittÀÀ viestiÀ "apuvaaa, mitÀ mÀ teen tÀlle"
MitÀ kasvualustoja te suositte? Vaihteletteko riippuen kasvista? TÀÀllÀ on toistaiseksi menty vain viherkasvimulta + perliitti-kombolla, pÀÀasiassa suosin myös terrakottaruukkuja.
-
Oon niin ylpeÀ itsestÀni! Mulla on ollut elÀmÀni aikana useampi perhosorkidea ja kaikki ovat kukinnan pÀÀttymisen jÀlkeen kupsahtaneet ennemmin tai myöhemmin, enkÀ todellakaan ole koskaan saanut yhtÀkÀÀn niistÀ kukkimaan uudelleen. Toi vuosi-kaks sitten ostettu yksilö on kuitenkin elellyt ihan tyytyvÀisenÀ ja alkuvuodesta se teki pari keikiÀ, joista toinen on nyt kesÀn aikana puskenut vielÀ lyhyen kukkavarren, jossa on kolme pienen pientÀ nupun alkua.
VÀhÀn kyllÀ kiinnostaisi irrottaa tuo toinen, ei kukkavartta kasvattava keiki emokasvista ja katsella, miten se pÀrjÀisi ilman minkÀÀnlaista kasvualustaa.
Muutkin orkideat (en nyt muista/tiedÀ mitÀ olivat nimeltÀÀn) ovat tehneet vÀhÀn uutta kasvua ja yksi (siinÀ on sellaiset pienet keltaiset kukat) yllÀtti mut kukkimalla uudestaan.