Viherpeukalot ja muut kasviharrastajat
-
Pakko tulla tännekin hehkuttamaan, että elämäni ensimmäistä kertaa taidan onnistua tai olen jo vähän niin kuin onnistunut variegatan kanssa! Rakastan valkoinen+vihreä yhdistelmää, mutta onnistun ne yleensä tapattamaan tai taannuttamaan. Nyt tämä peikonlehti variegata runkopistokas on tehnyt jo kolme kirjavaa lehteä ja runko on niin kirjava karkkitanko, että uskaltaisin väittää, että ei ihan heti taannu
Tämä on jo kolmas vari-peikkoni Kaksi edellistä mätäni juurrutusvaiheessa. Sitten minulla on ollut variegata viirivehka, joka kuoli tuntemattomasta syystä. On myös joku philon runkopistokas, jonka runko oli ihanan kirjava, mutta jo ensimmäiset lehdet aivan täysvihreitä (voi kyllä edelleen hyvin ja kasvaa kuin rikkaruoho, mutta on täysin kokovihreä). Valkokirjava siroliuska-aralia ei tykännyt muutosta ja päätti kuolla uudessa asunnossa (luulen, että uusi paikka oli liian vetoinen). Myös kirjava muulinkorva kuoli muutamassa viikossa oston jälkeen, koska se jäi vahingossa paahteeseen ikkunan eteen ja unohdin kastella sitä helteillä, hups.
Selvästi nämä valkokirjavat ovat minun huolettomalle hoitotyylilleni hieman liian herkkiä Mutta toivon pitkää ikää tälle nykyiselle vari-peikolleni! Tykkään sen ulkomuodosta kyllä aivan hurjasti, tekee omaan makuuni tosi kaunista kirjavuutta. Yritän kovasti hoitaa sitä sopivasti.
-
@nintsu oioi mullakin on haaveissa väripeikko mut sen hinta kirpaisee, eikä normaalikaan peikko viihdy mun hoidossa. En oikein ymmärrä, miksei sen sijaan sain viime syksynä kirjavan aasinkorvan ja se elää ja voi hyvin ja tekee isoja lehtirullia parhaillaan
Sen sijaan kirjavat kultaköynnöksetkään ei pidä mun luona asumisesta.. yhdellä kyllä oli jonkinsortin blokkarikin juurissa. Siinä parassa on enää yksi lehti jäljellä ja.. huonolta näyttää. Ihan peruskultaköynnös, jonka sain äidiltä 9v sitten pistokkaana, tekee kämmenenkokoisia lehtiä. Se on kaikessa perinteisyydessään jotenkin aivan ihana.
Eniten täl hetkellä harmittaa se, et nukkuleena lähes kuoli talven aikana. Se oli niin kaunis. Mut onnistuin kuivattamaan rassukan ihan täysin. Vaihdoin sille kuitenkin mullat, kun siinä oli jotain elonmerkkejä ja nyt toivon et se innostuisi vielä kasvamaan.
Mulla on jo ihan liikaa kasveja, mut nyt oon ihastellut kaikenlaisia pegonioita. Pilkkupegonia jo löytyykin, mutta haluaisin lisää ja paljon. Oikein iso värinokkonenki ois mainio, mut mistä lisää tilaa?
-
@elli-l juurruttamattomista varipeikon runkopistokkaista olen maksanut kaikista 20e ja kyllähän se vähän kirpaisi, kun pistokkaat sitten vain kerta toisensa jälkeen mätäni Mulla normipeikot on viihtyneet vähän liiankin hyvin, just viime kesänä katkoin jättipeikon palasiksi, kun ei rivarikolmiossa enää riittänyt sille tila.
Tykkäisin kans kauheasti värinokkosista! Niitä on niin monenlaisia ja eri värejä. Käsittääkseni ne kuitenkin ränsistyy aika nopeasti?
-
@nintsu huii koskahan niiden hinta alkaa tulla alaspäin niinku kävi kirjaville aasinkorville ja sille köynnösvehka pink princessille.
Miten peikon saa kukoistamaan? Mulla on siis joku pieni cittarista aikanaan ostettu peikko.. annoin siitä pistokkaan kaverille niin se kasvaa kyllä mut nää mun omat pistokkaatkaan ei lähde lentoon. Se alkuperänen on pitkä luiru ja lehdet on pikkuisia. Muistan et mummullakin oli aikanaan ihan valtava peikko, joka kasvoi vähän varjossa mut voi hyvin.
Ja joo värinokkoset kai ränsistyy aika helposti. Voisin kuvitella, etten sai semmosta pysymään hengissä, kun mun kasvienhoito on vähän semmosta "sitkumuistan"
-
@elli-l en tiedä Nämä minun vain kasvaa. Lehdet on 60-70-senttisiä, mikä vie ihan hirveästi tilaa. Eteläikkunalla, mutta siinä ikkunalla on terassin katto päällä eli kesällä paljon hajavaloa, mutta ei suoraa paahdetta. Vettä kun muistan ja kastelulannoite kasvukaudella joka kerta mukana. Kasvupohjana on kaktusmulta ja kaarna, mutta annan silloin tällöin laimennettua kahvia, kun peikot tykkää happamasta niin kahvi parantaa sitä.
-
@nintsu pitääpä kokeilla antaa peikolle kahvitilkka sillointällöin!
-
Pinterest antaa aina välillä ajatuksia, kuten esimerkiksi: mikä huonekasvi menestyisi kylpyhuoneessa? Kosteata on ainakin nyt suihkun jälkeen, muttei se mikään 24/7/365 kasvihuone ole. Lämmintä sen sijaan on päivän ja vuoden ympäri, saunan lämmetessä entistä lämpimämpää. Ikkuna on jonnekin kaakon suuntaan eli suoraa aurinkoakin saattaa saada aina välillä, muttei mikään varsinaisen paahteinen eteläikkuna. Valoisa kuitenkin silleen, ettei ulkopuolella ole mitään varjostamassa/pimentämässä.
Haaveissa olisi jokin pystykasvuinen, kenties vähän pensasmainenkin kasvi. Amppelista roikkuvakin teoriassa toimisi, muttei ole amppelia eikä koukkua, joten pysytään näissä pystykasvuisissa. Mitenkään hirveän leveäksi ei saisi kasvaa, koska ei siinä sitä tilaa mahdottomasti ole. Hoidon pitäisi olla simppeliä eikä vaatia mitään kuperkeikkatemppuja. Kauniista kukkasista plussaa muttei pakollisia, tuoksua ei saisi ja mielellään ei tiputella roskiakaan. Siksi ajattelin ensisijaisesti jotakin isolehtistä viherkasvia.
Vai voisiko tämä olla vuoripalmun paikka?! -
@sirpa Mulla ei oo vuoripalmusta kokemusta, mutta voisihan sitä kokeilla Muita mitkä ehkä viihtyisi voisi olla saniainen, kultaköynnös, varjomuratti, ehkä jotkut matit ja maijat? Köynnösvehkat vois kiipeillä tuen kanssa ylöspäin. Ja sit orkideat. Mut näistä kovin moni ei oo kummosen kokosia. Valon määrä ei vältämättä riitä, vai onko ikkuna kuinka suuri ja pääseekö kasvi suoraan sen eteen?
Saunan lähellä pitää myös huomioida, ettei tule liian kuuma saunan lämmitessä. Trooppisista oloista moni kasvi tykkää kyllä, kosteaa ja yli +20, mutta jos saunomisen aikaan kylppäri lämpiää liikaa niin moni kasvi hermostuu. Ja jos saunan ovea avatessa pääsee kuuma ilmavirta osumaan kasviin niin ei välttämättä hyvä.
Ja itse ehkä kylppäriin laittaisin kasvin kuin kasvin pohjareiälliseen saviruukkuun, jotta alusta kuivuu nopeasti. Itse varmaan suihkuttelisin kasvia useim suihkussa käydessä, niin ei sitten olisi liikakastelun vaaraa.
-
@sirpa Vuoripalmu saattaa hyvässä lykyssä elää pari kolmekin vuotta, mutta vuoripalmua ei ole tarkotettu kasvamaan pensaana, joten loppujen lopuks se alkaa kuivattamaan heikoimpia yksilöitä ja saattaa kuolla juurien ahtauteen kokonaan. Itse oon sirovuoripalmuja ostellut, erotellut omiin purkkeihinsa noin kolmenkymmenen selviytymisprosentilla Selvinneet ovat sitten alkaneet menestyä ihan hurjana, kun ovat saaneet oman kasvilampun. Palmu kun ei oikeasti menesty Suomen talvea ilman lisävaloa.
Itse ehdottaisin enkelinsiipibegoniaa
edit:// Huomasin, että mainitsit kohdan olevan kapea ja vuoripalmu kasvaa l_e_v_e_ä_s_t_i!
-
Onkos teil mitään sisätilan yrttienkasvatus ratkaisuja? Kiinnostelis kun oon tosilaiska kantaa kaupasta, mutta en oo asiaan ikinä oikein perehtyny.
-
@serena Ostin biltemasta tämän ja laitoin makkariin kasvivalon viereen Kissojen takia toimiva ratkaisu, vaikka ei mikään nätti... Pysyy hyvin lämpö ja kosteus sisällä.
-
Mulla jäi kasvit pakon sanelemana joulun aikaan neljäksi päiväksi kotiin pimeään ilman valoa tai muutakaan hoitoa. Olin jo sitä ennen vähän laiskistunut niiden hoidon kanssa ja joulun jälkeenkään en jaksanut keskittyä kasvien hoitoon oikeastaan ennen kuin vasta tammikuun lopulla, hyvä jos vettä muistin/jaksoin silloin tällöin niille antaa. Tietenkin ripsupaskiaiset sitten käytti tämän mun väsähdyksen hyödyksi ja levittäytyivät ihan kaikkialle. En tiiä onko jotain punkkejakin tuonne joukkoon eksynyt vielä kaiken kukkuraksi. Myrkytysrumbaan en nyt jaksa tai edes pysty lähtemään, petopunkeista oli hieman apua ja oon yrittänyt suihkutella lehtiä niin, että homehtuu varmaan tää koko mökki kohta.
Eniten harmittaa Philodendron Birkinin menetys noille öttiäisille, se oli yksi mun suosikeista. Vanhemmassa peikossakin on tosi rumat "taisteluarvet" just niissä hienoimmissa lehdissä ja näyttäis muutamassa muussakin suosikkikasvissa (mun upeet Ludisia ja santtu nyyh) olevan jotain elämää vähän liiaksikin.. Loppusyksystä meni jo muutama muukin mielestäni tosi kiva kasvi ötöille/vääränlaiselle hoidolle/ihan muuten vaan vuosittaisena uhrina kylmeneville keleille ja mies imuroi vahingossa mun tuoksulehtikaktuksen pistokkaan, minkä olin just istuttanut multiin ja joka oli ruvennut tekemään uutta kasvua.
Viime aikoina on tehnyt kovasti mieli heivata nää kaikki rehut vaan huisin helvettiin tästä taloudesta, niin olisi edes yksi stressinaihe vähemmän. Toisaalta tää tilanne rajoittaa kivasti uusien kasvien heräteostoshankintoja, kun kupsahtaisivat kuitenkin heti.
-
@tinu Eikä! Otan osaa, kuulostaa niin kakkaiselta, että tuli ihan kurja fiilis puolestasi! Ötökkäkirouksen kanssa tässä viime vuodesta asti myös tapelleena ja kasvien kärsiessä tuntemattomista muistakin syistä, on kyllä sanottava, ettei tämä viherpiipertäminen mitään helppoa ole... Onneksi onnistumisiakin väliin on, nyt sitruspuu näyttää taas tekevän kukkasia (jee!) ja jo kuolleeksi julistamani nukkumatti ponkaisi uusine lehtineen mullista pystyyn. Että kyllä se (ehkä) taas siitä!
-
@alexiina-c Joo, aikamoista vuoristorataa tää kasviharrastus välillä. Nää talvet on muutenkin tosi hankalia kasvinhoidollisesti, niin sattui ötöille sopiva hetki iskeä. Onneksi kohta kelit ja olosuhteet tässä sisälläkin vähän paranevat, niin ehkä päästään taas uuteen nousuun näiden rehujen kanssa. Ja mulla teki nukkumatti tuollaista ihan samaa, se oli varmaan viidesti saattohoidossa roskistuomion saaneena, mutta aina siinä odotellessa palasi elävien kirjoihin innostuttuaan tekemään uutta kasvua, kunnes lopulta kupsahti lopullisesti - todennäköisesti mun avustamana, heh.
-
Jaahas, alkaisko se kevät nyt sitten (vihdoin!)? Ensviikolla saattaa yöpakkasetkin loppua, jej! Tässähän vähän kyllä iskee nyt paniikki, että nytkö lyön lopulta paniikilla tomaatit ja chilit multiin itämään, jos ne pääsis tossa 2-3vko päästä ulkoruokintaan. Koska mullahan ei sisällä ole nyt oikein yhtään tilaa esikasvattaa kovin isoksi.
(Pitää vaan muistaa että nyt on vasta huhtikuu, todennäköisesti vielä toukokuussa tulee hallaöitä).
No ainakin vois käydä kattoo palstan viljelylavojen kunto, koota lavakauluksiin väliaikaiset "minikasvihuone" viritelmät, eli kauluksiin kiinni metalliset kaarituet ja siihen päälle muovit ja harsot. Voisin ainakin laittaa ekat erät salaatteja ja retiisejä, ne kun viihtyy paremmin viileässä
Ja mites viherkasvit.. No jokunen kuolla kuukahti talven aikana (hiton ripsiäiset ja punkit!), mut on mulla onnistumisiakin, oon saanut ekaa kertaa elämässäni joitakin orkideoita kukkimaan uudelleen .
-
Kyllähän se kevät siellä kutkuttelee jo enkä mä vieläkään tiedä mitä tekisin tuon pihan kanssa.
Vaihtoehtoja ovat mm. seuraavat:
a. annetaan vain olla nurmikolla kaikki, mies leikkaa. Vähän kitukasvuistahan se nurtsi on, mutta vois lannoittaa joskus ja jouluna.
b. pihan takaosasta tehdään pieni niitty/keto, jossa nurmikon sijaan kasvaisi niittykukkia eikä tarvitsisi niinkään leikata. Plussat: pörriäiset tykkäisi ja kukat on nättejä. Miinukset: miten sellainen tehdään ja mitä jos sinne pesiytyy punkkeja, myyriä ja myyrien perässä käärmeitä?
c. hankin pihaan kasvilavan tai mitä viljelykauluksia ne nyt onkaan ja kasvatan siinä... jotakin. On vankka epäily näet, ettei tässä pihassa ole nurmikon alla paljoakaan multaa vaan aika pian vastassa on sora/kivi/kallio/mikälie ja että minkään istuttaminen suoraan maahan olisi aika tuhoontuomittu idea. Lavakauluksella saisi enemmän sitä multatilaa, vaikeus vain on se, että mitä siihen istuttaisi/kylväisi.Noita lavakauluksia olen miettinyt jo pidempään. Ongelma on se, että haluaisin pihaan kenties perennoja tai jonkin pienen koristepuun, mutta miten kestäviä nuo lavakaulukset mahtavat olla? Että jos ne pettävät jossain vaiheessa vuosien mittaan ja niissä kuitenkin jokin monivuotinen kasvi on kasvanut, niin ei hyvä. Vinkkejä, kokemuksia?
Periaatteessa voisin selvitä myös yksivuotisilla kasveilla. En minä mitään hyötypuutarhaa ala siinä idättää, mutta jotakin nättejä kukkia ja semmoista. Plussaa jos ovat hyviä mesikasveja perhosille ja muille hyönteisille.Sitten! Köynnös! Minulla olisi tuossa oikein lämmin (lue: paahteinen) etelän suuntainen seinusta, johon voisi sijoittaa taktisesti pari isoa ruukkua ja haaveilin, että niihin istuttaisin jotakin yksivuotista köynnöstä, jota varten voisi sitten ripustaa seinälle tuen, että kiipeilisi siitä sitten seinälle ja olisi nätti. Kukkiva köynnös, luonnollisesti. Mitään esikasvatusta en tietysti harrasta, niin että tämä köynnös pitäisi saada ostettua kesän alussa valmiina. Ne ruukutkin puuttuu, mutta saan ne toukokuussa varmaankin. Mutta että se paikan paahteisuus, niin onko tämmöistä olemassa? Vettä kyllä saisivat aina tarvittaessa, oletan että altakasteluruukkuihin ei tarvitse vettä lisätä ihan kahta kertaa päivässä vaikka olisi kuumempikin kesä, muttei ole kokemusta.
-
@sirpa mä tekisin varmaan jonkinlaisen yhdistelmän. Pihan takaosaan justiinsa joku ihana rehottava keto jota ei ajeta, tai niitetään vain syksyllä(?). Justiinsa pöriiäisille. Jos/kun takaosasssa ei ole liikennettä muualle, niin ei musta niin tarvitse punkkeja pelätä. Eihän ne sieltä nyt niin herkästi hypi jos ei mene keskelle kävelemään. Jos/kun ei oo lapsia tai lemmikkejä, niin käärmeethän ovat hyvksiä, pitää jyrsijäkannat kurissa. Myyriä varten myydään niitä ultraääni pelotteita, ne on kuulemma ihan tehokkaita!
Ehkä pari kasvilavaa vois kans laittaa. Ne voi suoraa tyrkkää nurmikon päälle. Heitä vaan päälle multaa. Jos haluaa hifistellä, niin voi kokeilla soveltaa hyggekulttuuria. Eli laittaa siihen nurmikon pälle esim pahvia (tukehduttaa rikkaruohot, mutta koska maatuu niin maaperän hyvikset pääsee sen läpi), sitten laittaa kuivia keppejä/puuhalkoja, sitte jotain haketta ja multaa päälle. Linkkiviinkki.
Loppu alueelle vaikka jotain kunttaa tai jotain muuta varvikkoa, joka kestää kuivuutta. Tai sitten sammalta jos on varjoinen paikka? Tai tekee kivipuutarhan ja istuttaa sen täyteen erillaisia ihania mehikasveja.
Meillä on ollut kasvilavat nyt jotain olisko 6-7v ja ovat ihan hyvässä kunnossa. Ei näy lahomisen merkkejä yms. Uskon että ne pysyy ainakin toiset saman verran pystyssä. Kasvilavassa vois siis hyvin kasvattaa myös perennoja tai pieniä puskia/pensaita mikä ettei, ei tarvii olla vaan hyötylavat. Tai jos jaksaa suunnitella, niin joitakin perennoja voi syödä: raparperi, kuunliljat (nuoret versot), minttu ja monet muut yrtit.
-
@tilli
No jotakin yhdistelmää mäkin olen miettinyt, mutta asia kerrallaan. Eihän tässä vasta ole kuin 5 vuotta asuttukaan. Mutta kiitokset linkistä ja vinkeistä, jospa tämä kesä olisi se kun saisi jotakin tehtyä tuolle pihalle
(Sanottakoon nyt se, etteihän minulla silleen ole mitään käärmeitä vastaan, kuten sanoit, niin auttavat omalta osaltaan pitämään niitä myyriä ja samalla myös punkkeja kurissa. Muttei niiden nyt ihan omalle pihalle tarvitsisi tulla, jos vain voi välttää...)Seuraava vaikeus onkin sitten päättää, että mitä siihen kasvilavaan istuttaisi. Ajattelin olla varovainen ja aloittaa yhdellä nyt näin aluksi. Rautatieomenapuu kutittelisi haaveissa, mutta voi olla ettei riitä multatila sille, sitten lopulta. Ruusut kiinnostaisi, pionit samoi, jasmikekin, mutta sekin voi kasvaa aika isoksi ja sitten olisi kauhea läjä kaikenlaisia muita erikoispensaita ja ties mitä. Juhannusruusu! Luonnollisesti pitäisi saada myös havupensaita ja joka sortin perennoja ja kevätsipuleita ja oikeastaan ihan kaikkea, niin että ei kohta se yksi lava riitä (juu, ei lähellekään).
-
@sirpa joo no tuohon en osaa auttaa että mitä istuttaisi sitten lavoihin, koska painin itse saman ongelman kanssa. Liikaa kaikkea kivaa mitä haluaisi kokeilla, mutta ei oikeastaan tilaa. Ite tykkään tomaateista ja muista hyötykasveista et ne on mulla lavoissa.
Itse suosi omalla rivarin takapihalla "pilari" hedelmäpuita, eli puita jotka on jalostettu pienikasvuisiksi, niin että siinä on vaan yks pysty runko ja haaroittuu minimaalisesti. Omalta pihalta löytyy siis luumua, omenaa, päärynää (pilaripäärynä johon vartettu kolmea eri sorttia), pomeloa, kirsikkaa ja viikunapuuta. Nää kaikki on valikoitu nii et ovat pienkasvuisia. Näistä suurinosa on vielä niin nuoria että en varmaan vielä tänä kesänä satoa saa, omenapuut on ollut nyt 3-4v ja niistä olisin saanut viimekesänä ekan omenan, mut joku (varmaan rotta/orava) varasti sen puusta ennen mua...
-
Mä näköjään adoptoin itelleni reunustraakkipuun ja siinä on muutama banaanikärpänen, millä mä häädän nää? Tapan kaikki kasvit aina, saa nähä miten tän kanssa käy