VVJ - Valjakkoajojaos - seuraava tilaisuus kesäkuussa!
-
VVJ - Valjakkoajojaos
VVJL - Valjakkoajojaoksen laatuarvosteluVVJ & VVJL uutena ylläpitäjänä kesäkuussa 2021 aloitti felissa (VRL-04000)! Sekä sivuston osoite, että sähköposti säilyvät ennallaan.
08.11.2021: Aasit ja muulit saavat osallistua VVJ:n alaisiin kilpailuihin ohjastajan itse aasilleen tai muulilleen parhaaksi katsomiinsa kilpailuluokkiin ja osakokeisiin, eikä jaoksen puolelta tule niihin rajoituksia.
-
2020 ja 2021 vuosien tilaisuuksien palkitut on nyt syötetty VRL:n tietokantaan ja palkinnot pitäisi näkyä hevosten rekisterisivuilla!
Ilmoitathan jos huomaat virheellisen palkinnon hevosellasi.
Aikaisempien vuosien palkinnot olisi myös kiva saada VRL:ään ja pikku hiljaa niitä sinne lisäilen. Kuitenkin jos jollain olisi aikaa ja intoa auttaa, niin apua otetaan ehdottomasti vastaan! Tilaisuuden palkitut hevoset pitää laittaa pisteineen tiettyyn muotoon, eli muotoonlaittojen tyylistä aivot narikkaan -hommaa johon opastetaan sitten paremmin
-
Tervetuloa heinäkuun tilaisuuteen! Ilmoittautumisaika tuttuun tapaan 1.-10.7.
-
-
Elokuun tulokset julkaistu, onnea palkituille!
-
Syyskuun tulokset julkaistu, onnittelut palkituille!
-
Lokakuun tulokset julkaistu, onnea palkituille!
-
VRL:n hyväksyttyä aasit ja muulit rotulistalle, on herännyt paljon keskustelua aasien ja muulien oikeudesta kilpailla VRL:n alaisten lajien kilpailuissa. VVJ hyväksyy aasit ja muulit mukaan kilpailutoimintaansa kuten VRL:n kanta olikin. Aiheesta on julkaistu tänään kysely, johon on vastausaikaa 7.11. asti.
VVJ:n ylläpidon näkemyksen mukaan valjakkoajokilpailut on VRL:n alaisista lajeista yksi aaseille ja muuleille parhaiten sopivista lajeista ratsastuslajien sijaan. Toivon aaseille ja muuleille perustettavan oman yhdistyksen, joka perustaisi niille oman laatuarvostelun ja hyväksyisi VVJ:n alaiset sijoitukset/kilpailut arvostelussaan. Tällöin aasien ja muulien ei tarvitsisi osallistua VVJ:n laatuarvosteluun.
-
@vvj Kävin heittämässä kyselyyn joitakin ajatuksia, mutta sanon vielä tässäkin, että olen samaa mieltä valjakkokilpailujen soveltuvuudesta muuleille ja aaseille oikein hyvin. Ja erillistä aasilaatista ollaan tosiaan suunnittelemassa jo.
-
Marraskuun laatuarvostelutilaisuuden osallistumisaika on alkanut!
Kyselyyn vastaamisaikaa vielä tämä viikko eli 7.11. asti.// 8.11. Vastausaika päättynyt!
-
Kyselyn vastausaika on päättynyt. Enemmistön mielipiteen mukaisesti aasien ja muulien osallistumisoikeutta ei tulla rajoittamaan, vaan ne saavat kilpailla missä tahansa ohjastajan niille parhaaksi katsomissaan kilpailuluokissa ja osakokeissa. Jaoksen puolesta ei tule tähän rajoituksia, vaan vastuu osallistumisesta sopiviin luokkiin jätetään kilpailijoille itselleen.
Kilpailunjärjestäjät voivat kuitenkin halutessaan rajoittaa aasien ja muulien osallistumista kilpailuihinsa, aivan kuten tähänkin asti kilpailuita on voinut rajata esimerkiksi tietyille roduille tai roturyhmille.
-
Marraskuun tilaisuus peruttu, koska osallistujia ei tullut.
Nyt onkin hyvin aikaa laittaa joulukuuta varten hevoset ja ponit laatiskuntoon, joten sankoin joukoin osallistumaan kun sen aika joulukuun 1.-10. päivät on!
-
Joulukuun tilaisuuden osallistumisaika alkaa ylihuomenna! Joko on hevoset valmisteltu vai viekö joulun valmistelu enemmän aikaa? Vielä on hyvin aikaa
-
Olin tässä ilmoittamassa poneja tilaisuuteen, mutta sattumalta päätin tarkistaa porrastetuissa kisanneiden ponien pisteet VRL:n koneella ja hämmästyin.
Siis kyseessä on noviisitasoisia (vt. 3) poneja, jotka ovat saavuttaneet maksimin eli ovat tasolla 4/3, ja siitähän pitäisi saada 40 kisapistettä laatiksessa - tai ainakin ennen on saanut. Nyt kuitenkin VRL:n laatispistelaskuri sanoo, että kisapisteitä tulee vain 33p.
Tarkistin uudestaan yhden mun ponin pisteet, joka on lokakuun tilaisuudessa eli 2kk sitten saanut täydet 40 kisapistettä tuolla noviisi vt. 4/3 tasolla, mutta nyt kun pistin ponin VH-tunnuksen laskuriin, niin se saisi vain 33p. Tsekkasin huvikseen muitakin tuon tilaisuuden heppoja laatispistelaskurilla, ja yksikään niistä joita tarkistin, ei saisi enää täysiä pisteitä.
Joko nyt mulla tai mun tietokoneella viiraa ihan huolella, tai sitten porrastettujen pisteytys on muuttunut jotenkin?
Onko mitään tietoa tästä?
-
@jp Miäpä heitän kisapistetuomarina tähän oman huomioni, eli näemmä johtuu siitä, että WRJ otti tuossa vähän aikaa sitten porrastetut myös käyttöön ja niihin vaikuttavat kaikki lajit = ominaisuuspisteet esim. valjakossa ja westernissä on samat, jolloin tuo laskuri olettaa että siellä on se toinen vaikuttava laji, jolloin pisteet lasketaan tuolla 0,8 kertoimella, vaikka toista lajia ei ole kisattu
Eli pitääkin pistää selvitykseen, että pystyykö tälle asialle (laskurille) tekemään jotain, vai onko tuomarin tarkistettava ensin onko muita lajeja kisattu ja sen jälkeen laskettava pisteet oikealla kertoimella?
//edit. Hyvä huomio @JP, parempi huomata nyt kun tuomaroimaan ryhtyessä miettiä että mikä mättää kun pisteet jää vajaaksi
-
Sama ongelma oli kun MEJ:lle lisättiin porrastetut. Ongelmana on se, että nyt WRJ:llä on ominaisuuksissa kuuliaisuus ja luonne sekä tarkkuus ja ketteryys, jotka ovat kumpikin myös VVJ:n ominaisuuksia. Eli noista jompi kumpi pitäisi muuttaa tai poistaa WRJ:ltä. MEJ:n kanssa tuo ratkaistiin sillä, että sille keksittiin pari uutta omaa ominaisuutta.
-
@milja Aivan joo, en ehtinytkään nyt töihin lähtiessä tutkia noita ominaisuuksia enempää, mutta pitänee tosiaan taas laittaa selvitykseen että mitä noille ominaisuuksille tällä kertaa tehdään
-
@enni Sama ongelma on ollut jo pitkään muissa toisiinsa vaikuttavissa lajeissa, tuon laskurin toiminta on minusta ilmaistu VRL:n sivuilla hiukan epäselvästi. Siellä mainitaan seuraavasti:
Hevosen pisteistä lasketaan vain tietty prosentti pisteistä, mikäli se on kilpaillut myös muissa kyseiseen lajiin vaikuttavissa lajeissa.
Mutta todellisuudessahan kilpaileminen tai kilpailemattomuus kyseisissä lajeissa ei vaikuta millään tapaa laskurin toimintaan, vaan se laskee vaikuttaviksi lajeiksi kaikki lajit, jotka on listattu toisiinsa vaikuttaviksi JA joiden pistemäärä on väh. 75 % laskettavan lajin pisteistä
Tän voi todentaa myös pistämällä vaikka jonkun varsan VH-numeron laskuriin, joka ei oo elämässään vielä ensimmäistäkään porrastettua luokkaa startannut, silti sellasetkin saa jotain 0.6 tai 0.8 kertoimia tietyistä lajeista.
Laatuarvostelupisteisiin vaikuttavaksi lajiksi lasketaan kaikki ne lajit, joissa ominaisuuspisteet ovat vähintään 75 % arvosteltavaan lajiin nähden.
Lähinnä vaativaa / vaikeaa valjakkoa kisaavana tää WRJ:n tulo porrastettuihin ei oo itseeni vielä vaikuttanut, kun em. luokissa VVJ:n pistemäärä on niin suuri etten WRJ:n ominaisuuksia saa "vahingossa" vaikuttavaksi asti kertymään. Tosin mulla on KRJ:n matalia porrastettuja kisanneilla hevosilla ollut pitkään samaa ongelmaa. On ollu pakko kisata koulupainotteiset vuonikset tappiin myös valjakossa, jotta saa KRJ:n matalista luokista täydet kisapisteet kun ERJ:n ominaisuudet on vaikuttanu, vaikka hepat ei ikinä oo niitä kisannu.
Unelmatilanne mun silmissä olis että kisaaminen/kisaamattomuus lisättäisiin laatispistelaskurin logiikkaan niin, että laskentaa tehdessä suoritettais tietokantakysely, mitä lajeja kyseinen hevonen on porrastetuissa kisannut ja vaan nämä lajit olis potentiaalisia kandidaatteja vaikuttaviksi lajeiksi.
-
@jassu-l said in VVJ - Valjakkoajojaos:
Unelmatilanne mun silmissä olis että kisaaminen/kisaamattomuus lisättäisiin laatispistelaskurin logiikkaan niin, että laskentaa tehdessä suoritettais tietokantakysely, mitä lajeja kyseinen hevonen on porrastetuissa kisannut ja vaan nämä lajit olis potentiaalisia kandidaatteja vaikuttaviksi lajeiksi.
Oi kyllä, iso peukku tälle!
-
@JP Tuhannet kiitokset tarkkasilmäisyydestä ja asian esille tuomisesta! Todella hyvä, että tää tuli esiin näin pian eikä myöhemmin kesken kisapistetuomarointien.
WRJ:n porrastetut aiheuttaa ilmeisesti häikkää ja pisteytys on VVJL:ssä ihan ennallaan. Porrastetut on itselleni aika vieras kilpailumuoto, eikä tullut kyllä mieleenkään, että näinkin voi käydä, vaikka WRJ:n uusista porrastetuista olin kyllä tietoinen. Olen ottanut Lännenratsastusjaokseen nyt yhteyttä ja toivottavasti asiaan löytyy pian ratkaisu
Mikäli tilanne ei selviä ennen joulukuun tilaisuuden tuomarointeja, niin @Enni n ehdotus siitä, että tuomari tarkistaa onko muita lajeja kisattu ja laskee pisteet oikealla kertoimella, lienee toteutettavissa poikkeuksellisesti yhden tilaisuuden kohdalla. Pysyvää käytäntöä siitä ei mielestäni voi eikä saa joutua tekemään.
@jassu-l said in VVJ - Valjakkoajojaos:
Tämä olisi kyllä todella hyvä uudistus ja kysynkin VRL:n koodauspuolelta, jos tätä olisi mahdollista huomioida edes jollain aikataululla.
@milja said in VVJ - Valjakkoajojaos:
Eli noista jompi kumpi pitäisi muuttaa tai poistaa WRJ:ltä. MEJ:n kanssa tuo ratkaistiin sillä, että sille keksittiin pari uutta omaa ominaisuutta.
Hyvä tietää! Kuulostaa oikealta ja reilulta ratkaisulta mielestäni ja toivottavasti onnistuu myös nyt tässä tilanteessa.
Tämän myötä joulukuun laatuarvostelutilaisuuden osallistumisaika on myös alkanut!