Navigation

Virtuaalifoorumi Keskusta

• Register
    • Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Tags
    • Popular
    • Users
    • Groups

Puoliverikantakirjoille tapahtumayhdistystä ›› suunnittelutopik

Keskustelu
    9
    32
    596
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • leahiiii
      leahiiii last edited by leahiiii

Aivojen perukoilla on jo pidemmän aikaa muhinut ideoita puoliverisille järjestettävästä (kilpailullisesta) toiminnasta. Laitoin pystyyn kyselyn, jotta saisin vähän kuvaa siitä, mitä kantakirjoja harrastetaan eniten, että onko järkevää lähteä tapahtumia rajaamaan kantakirjoittain 😄 Myös muutama bonuskysymys tapahtumiin liittyen.

Kysely on suunnattu puoliverisiä kasvattaville harrastajille. Valitsethan kantakirjaosiosta vain ne kantakirjat, joita kasvatat aktiivisesti tai pääsääntöisesti. Ei tarvitse olla ison hevosmäärän kasvattaja, ja kyselyyn halutaan vastauksia harrastutavasta (piirroshepat, valokuvat, tarinallisuus, ikääntyminen, ..) riippumatta ! 😊

Kyselyssä on listattuna tunnetuimmat tai suosituimmat kantakirjat, eli kaikkea sieltä ei löydy. Jos kokee vääryyttä, että joku kantakirja uupuu, hihkaise niin lisään !

Vastaaminen on hyvin nopeaa, hyvä jos minuutin saa kulumaan 😄 Niin ja täysin anonyyminä mennään. Voin julkaista tulokset vielä tähän ketjuun jossain kohtaa.

✨ KYSELYYN

❗❗ [11.12.] Kysely on auki, mutta siihen ei enää kaivata aktiivisesti vastauksia. Jos et ole kuitenkaan vastannut kun kysely julkistettiin, voit edelleen vastata 😊

Tapahtuma- ja toimintasuunnittelua puoliverisille

❗ ❗ ❗ Tämä aivoriihi ei ole täysin ajan tasalla, sillä teen tätä jo sivupohjaan ! Jos haluat ns. sivujen testiryhmään, lue tämä viesti. (05.01.2023)

Pähkinänkuoressa: Tarkoituksena olisi jossain vaiheessa alkaa järjestämään toimintaa puoliverisille, sekä varsoille, nuorille hevosille että jalostushevosille. Toiminnan ideana on "kilpailusarja" kvaalautumisineen, mutta se keskittyy kasvatus- ja jalostus"arviointiin". Homma on tarkoitus pitää matalan kynnyksen nimi listaan -toimintana, jossa ainakin toistaiseksi kaikki arvotaan eikä minkäänlaista tuomarointia tarvita. Toiminta ei olisi minkään olemassa olevan jaoksen alaista, mutta voi toimia yhteistyössä rotuyhdistysten kanssa. Alla on avattu enemmän ajatusprosessia, jota saa kommentoida, fiilistellä ja mitä tahansa tässä topikissa !

Yleisiä ajatuksia

• "Kattojärjestö" tmv. yhdistys, jotta on helpompi tulevaisuudessa niputtaa kaikki jonkun yhden nimen / termin alle
      • Luon tälle jonkun oman sivuston, jossa ainakin kalenteri tapahtumaosioille ja ne vähäiset säännöt ja homman pointti + jonkinlainen lista palkituista
      • Osioita (varsat + kasvattajat, nuoret hevoset + jalostushevoset) järjestettäisiin ns. erikseen ja samana vuonna voivat olla eri talleilla ja kvaalikilpailut voivat olla eri talleilla --> tässä oli jo innokkaita lähtemään hommaan mukaan, niin saadaan lokaatioillekin vähän vaihtelua
      • Vaikka olisi tälle koko höskälle omat sivut, järjestäjä saa tehdä itse aina oman kutsusivun. Tulokset voidaan imuroida aina BAW:in omille sivuille arkistoksi.
      • Ensisijaisesti Saksassa saksalaisille kantakirjoille + oma sarja Suomessa FWB-hevosille ja mahdollisesti KWPN-hevosille yhteistyössä KWPN-yhdistyksen kanssa.
      • Nimeksi olen alustavasti pohtinut Breeders' Association for Warmbloods, lyhyemmin BAW (tästä tuli hauska, thehe), mutta ehdotuksia ja mielipiteitä otetaan vastaan 😄

Varsat ja kasvattajat

• 0-2v varsoille varsaesittely / -arviointi (ilman kvaalautumista, Breeders' Foal Evaluation)
      • Varsatittelit: 1) Breeders' Elite Foal, 2) Breeders' Premium Foal, 3) ???
      • Kasvattajaluokka (Breeders' xxx), johon kasvattaja voi tuoda 3kpl (?) 1-3 vuotiasta kasvattiaan arvioitavaksi. Tulokset arvotaan, ja kasvattajan varsojen tulokset lasketaan yhteen. Yhteispisteistä määräytyy lopulliset kasvattajasijoitukset. (Osallistuminen ei vaadi kvaalautumista)
      • Kasvattajatittelit: 1) Breeders' Elite xxx, 2) Breeders' Premium xxx, 3) ????
      • Tähän mietin myös omaa kasvattajaluokkaa roduille, jotka eivät ole saksalaisia kantakirjoja (FWB jne). Homma toimisi samalla tavalla kuin kasvattajaluokassa. En tiedä voisiko saada tästä jonkun "edun" ? Jos tämä järjestetään ensin, ja 1-3 sijan kasvattajat saavat osallistua näillä varsoillaan saman tilaisuuden varsaesittelyyn tai johonkin ?
      • "Ulkopuolisten" kantakirjojen luokan tittelit: tuli vaan huonoja ideoita, otetaan siis vastaan 😂

Nuoret hevoset

• Omat sarjat este- ja kouluhevosille (molempia kilpailevat ja kenttäpollet voi osallistua puolestani molempiin)
      • 4-5v sarja ja 6-7v sarja
      • Kvaalautumiskilpailut x2, ts. annetaan toinen mahdollisuus kvaalautua jos ekalla ei pääse. Kvaalikilpailusta aina 20% osallistujista mutta vähintään 15kpl jatkoon (???).
      • Finaalikilpailu syssymmällä, jossa kaksi päivää = kaksi kilpailua ja yhteistulos ratkaisee. Annetaan näin nuorille mahdollisuus parantaa sijoitusta, jos ekana päivänä menee plörinäksi.
      • Estetittelit: 1) Elite Young Jumper, 2) Premium Young Jumper, 3) ???
      • Koulutittelit: 1) Elite Young Dancer, 2) Premium Young Dancer, 3) ??? (Dressage Horse vaikutti liian pitkältä, onko Dancer tyhmä ??)
      • Nimi sarjalle Youngster Trophy / Young Warmblood Trophy (esim. FWB-versiolle Young Finnish Warmblood Trophy)

Jalostushevoset

• Omat sarjat este- ja kouluhevosille ja oreille ja tammoille
      • Ideana, että hevonen olisi vähintään 8v, mutta koska osallistumisessa ei tarkasteta ikää, niin ilmoittaja on sitten itse tästä vastuussa
      • Tittelit: 1) Elite Jumping/Dressage Mare/Stallion, 2) Premium Jumping/Dressage Mare/Stallion
      • Samanlainen kvaalihomma kuin nuorilla hevosilla
      • Ajattelin myös, että voitaisiin Saksan puolella jakaa arvonimiä parhaille kantakirjansa edustajille. Nämä otettaisiin erikseen tammoista ja oreista, mutta lajit "lytätään yhteen" eli ei erotella enää koulu- ja esteratsastusta. Vaatimuksena, että kilpailussa mukana vähintään 5kpl kantakirjan edustajaa, että titteli voidaan jakaa. (Ilmoittautuminen vaatisi kantakirjan mainintaa)
      • Kantakirjatitteli: esim. 1) Elite Trakehner Stallion/Mare, 2) Premium Trakehner Stallion/Mare, 3) ???
      • Nimi sarjalle Breeding Trophy ??

Kuulostaako liian monimutkaiselta (vai onko vaan huonosti selitetty) ? Mitä ideoita herättää ? Tarkoituksena, että tää ei olisi tosiaan niin hankala konsepti kun miltä ehkä saattaa kuulostaa 😅

VRL-11523 / infinitebirdie@gmail.com

1 Reply Last reply Reply Quote 3
      • Amy
        Amy last edited by

En tiiä mitä suunnittelet mutta kuulostaa kivalta 👀

Harmony Sporthorses - KWPN

1 Reply Last reply Reply Quote 1
        • Sylvi
          Sylvi last edited by

Multa erityisesti ääni nuorten hevosten toiminnalle! Ne on musta parasta, kun selkeästi keskittyn eniten FWB-kasvatukseen! 🙂

VRL-08179

• leahiiii
            leahiiii last edited by

@Amy On vähän kaikenlaista ideaa muhinut mitä haluaisi toteuttaa 😄 Täytyy muhia vähän lisää että saa jonkun oikeesti toteutettavan formaatin, millä aikavälillä niin se on sitten kuusta ja tähdistä kiinni 😂

@Sylvi Tää FWB on kinkkinen mulle tässä tilanteessa, koska haluaisin järjestää tietyllä tavalla kantakirjakohtaista meininkiä enkä itse kasvata FWB:tä olleskaan ja homma sijottuisi Saksaan (jos nyt haluaa realistisisesti leikkiä 😄 ). Mutta katsellaan millasta sais aikaseks et mahdollisimman moni vois osallistua kantakirjasta riippumatta ... 👀

Sylvi 1 Reply Last reply Reply Quote 2
            • Sylvi
              Sylvi @leahiiii last edited by

@leahiiii No ei se mitään! 😊 Vastasin tähän muutenkin lisäksi trak, z ja hann, koska multa aina vuosittain tämänkin kantakirjan hevosia tupsahtelee maailmaan, niin ehkä tuurilla voi löytyä joku mahdolliseen tulevaan tapahtumaan sopiva yksilö 😊 Ja tietysti ostohevosia, etenkin nuoria, löytyy monesta kantakirjasta.

Aina tietenkin eniten toivon FWB-hevosille soveltuvia juttuja 😇🤣

Mut sen tiiän et tykkään tosi paljon erilaisista "spessutapahtumista" joilla saa realistisuutta ja lisäarvoa joko tarinallisesti tai ihan menestyksen myötä hevosille 😍

VRL-08179

leahiiii 1 Reply Last reply Reply Quote 1
              • leahiiii
                leahiiii @Sylvi last edited by

@sylvi Realistisuuden takia mä näitä halusinkin lähteä ideoimaan ! 😄 Nuorille hevosille nyt ainakin varmaan tulisi löytymään sellasta meininkiä että kantakirjalla ei ole väliä, kaikki mukaan vaan.

Sekin tuli mieleen, että jos tästä ideasta mikä mulla on saa selkeän ja suht yksinkertaisen konseptin, voishan sitä hankkia aisaparia jolla on talli vaikka just Suomessa, niin voi konseptin pitää FWB-hevosille sitte Suomessa (realistisuus mielessä, kun siitä itsekin tykkään) 😁

Joka tapauksessa meinasin villinä pitää että saa just sellasta kun itte haluaa. Myös "rennompaa" meininkiä, eli esim. jokainen tulee sit ite olemaan vastuussa, et hevonen täyttää luokan kriteerit, minen jaksa alkaa tarkistamaan ikää ja rotuja 😂 Ja tottakai jotkut muhkeet kivat tittelit, mitä voi lisätä heppojen sivuille 😎

Sylvi 1 Reply Last reply Reply Quote 0
                • Sylvi
                  Sylvi @leahiiii last edited by

@leahiiii Kuulostaa erittäin hyvältä omaan korvaan! Voisin olla kiinnostunut tosta FWB-konseptista (jos sellainen ikinäkään syntyy, no pressure!) Kastanjeholmissa sillä varauksella, että saatan olla laiska ja saamaton juuri sillä maagisella hetkellä, kun pitäisi alkaa järjestää jotain 😂

Mut ainakin osallistumisintoa löytyy 😊

VRL-08179

• Juulia
                    Juulia last edited by Juulia

Ihanaa jos nuorille hevosille saa lisää toimintaa ja tapahtumia!!! Joku Racingin tyyppinen kilpailusarja olis ihana, eikä haittais yhtään vaikka se olis avoin vain fwb-hevosille 😄 Voisin itse lähteä mukaan toteuttamaan tällasta sarjakilpailua este- ja koulupuolella.

edit: ja jos leahiin saksakonsepti rantautuu myös virtuaali-Suomeen, niin voisin olla kiinnostunut sellaisenkin järjestämisestä Rihtniemessä.

Rihtniemi, Varismäki, Asgard, Käpälämäki, Tirith (remontissa)

1 Reply Last reply Reply Quote 2
                    • leahiiii
                      leahiiii @Sylvi last edited by leahiiii

@sylvi said in [KYSELY] Puoliverikantakirjojen suosio + tapahtumat:

saatan olla laiska ja saamaton juuri sillä maagisella hetkellä, kun pitäisi alkaa järjestää jotain 😂

Hahaa tää on niin tuttua 😂

@Juulia Mahtia 😎 Tää ajatus nyt oikeen eskaloituu, mutta jos löytyy just muutamakin vapaaehtoinen joka on innostunut yhteistyössä mun tallien kanssa laajentamaan FWB / Suomeen, niin niitä voi järjestää just useammalla tallilla ! Mietin just että olis ensin joku kvaalautumistyyppinen kilpailu josta haetaan osallistumisoikeus varsinaiseen kilpailuun ja nimenomaan nuorilla hevosilla, niin nää kvaalikilpailut voi järjestää vaikka eri tallilla kuin The Kilpailu tmv. Jalostushevosten sarjassa (raaka-ideana on nuoret hevoset ja jalostushevoset) jotain saman tyyppistä 😄

Nää on tietty alustavia pohdintoja, et jos jollain on oikeesti jotain ideaa tai tulee näistä mieleen niin saa heittää ilmoille ja keskustella 😄

(Pitiks töissä muka jotain oikeita töitäkin tehä eikä vaan ideoida tämmösiä ???)

• Nerita
                        Nerita last edited by

Mulla on tällä hetkellä turhan monta rautaa tulessa, mutta mulla on tämmönen uusi projekti Bråvalla, joka voisi hyvin lähteä järkkäämään Suomen päässä jotain meininkejä. Ja siellä on tällä hetkellä (vielä) yksi kasvamassa oleva estefwb jonka kanssa olisi kyllä hauska osallistua kaikenlaisiin juttuihin.

Noiden isojen Saksassa olevien puokkitallien heppojen kanssa en tiiä tulisko osallistuttua, kun niitä tulee pidettyä nuorina sen verran että käyvät varsalaatiksen 😄 mutta ei sitä koskaan tiedä

Pauwau Showjumpers | Banzai Dressage | Aikamielen ravitalli

• H02877
                          H02877 last edited by

Jos mun aktiivisuus pysyy samalla tasolla niin mielelläni kannan korteni kekoon FWB/pv-karkeloiden järjestyspaikkana Merri Groupin kanssa 🙂 Jonkinlainen kisasarja finaaleineen kuulostaa superkivalta!

Rate My Pony | Merri Group

• leahiiii
                            leahiiii @Nerita last edited by

@nerita Ideana on järkätä myös ihan varsoille joku homma kylkeen ! Tää vaatii vaan vähän enemmän päänrapsuttelua, et miten saan mun ideasta järkevän 😄

• leahiiii
                              leahiiii last edited by leahiiii

Laitan nyt vielä omana viestinä tämän (spämmään omaa topikkia thehe).

Ajatuksena voisi olla, että jos (kun) FWB:lle (ja miksei vaikka KWPN myös) lähtisi järkkäämään "omaa" sisarsarjaa, niin sitä voisi käyttää tietynlaisena hyväksytysprosessina saksalaisten kantakirjojen jalostukseen (ns. jalostustestinä vai mitä ne on IRL). Se ei nyt tietenkään olis mun päätös, mutta jos porukka innostuu niin voisi käyttää omassa jalostuksessaan sitä "kriteerinä" tai jotain (esim. jos jollain on RPM tai KTK yhtenä jalostukseenkäyttökriteerinä). En tiedä saako tästä yhtään kiinni ja onko ihan pilvilinnojen rakentelua ja toiveajattelua, mut tulee mitä tulee 😄

Edit // tässä täytyy tietty tutkia miten FWB on IRL hyväksytty saksalaisten jalostukseen, tai onko ollenkaan et lähteekö ihan turhaan raiteilta

Sylvi 1 Reply Last reply Reply Quote 1
                              • Amy
                                Amy last edited by

Mä voin ainakin olla mukana KWPN-jutuissa ja Harmonyssa voi niitä järjestää 🙂 Tähänhän voisi myös halutessaan rotuyhdistystäkin ottaa mukaan, sekin onnistuu mun kautta!

Harmony Sporthorses - KWPN

• leahiiii
                                  leahiiii @Amy last edited by

@amy Hei mahtavaa 😎 Mä tsiigailen kyselyn vastauksia kun pääsen töistä, niin jos siellä on paljon KWPN-porukkaa ei olis yhtään huono idea ! Kytkös yhdistykseen ei muutenkaan ole mitenkään huono idea.

• Sylvi
                                    Sylvi @leahiiii last edited by Sylvi

@leahiiii Mä oon samantyylisiä juttuja miettinyt PALJON päässäni, mutta koska se, että saan jotain suunnittelun/toteutuksen tasolle on yhtä todennäköistä, kuin että voittaisin lottovoitossa niin kiva, että joku aikaansaavampi on samojen asioiden äärellä!

Ensinnäkin, koska kasvatan FWB, jossa pystyy kohtalaisen monipuolisesti käyttämään useita kantakirjoja niin mulla ei oo sellainen "ristiin jalostaminen" ollut koskaan mikään ongelma, vaan oikea intohimon lähde. 😄 Olen laajentanut tätä jopa saksalaisiin kantakirjoihin niin, että olen saattanut tuontihannoverille lätkäistä jonnekin sukuun oldenburgin tai holsteinin ihan surutta, koska oon nähnyt IRL x kantakirjan edustajia, jotka on hyväksytty myös useiden muiden kantakirjojen jalostukseen.

No tästäpä mulle on syntynyt ikuinen haave, että voisi todella viedä täällä virtuaalimaailmassa suomalaista kasvatustyötä Keski-Eurooppaan ja saada FWB-hevosia hyväksytyksi jalostukseen Saksassa juurikin ns. jalostusarvostelun kautta. Sitä en osaa tällä IRL-hevospuolen tuntemuksella sanoa, että onko koskaan FWB ollut hyväksyttynä jonkin saksalaisen kantakirjan jalostukseen ja olisiko se edes teoriassa mahdollista. 🤔 Hyvin hatarasti muistelen nähneeni ainakin KWPN-hevosia, jotka olisivat hyväksyttyjä saksalaisen kantakirjan jalostuksessa.

Tämän tyyppinen toiminta toisi asiasta innostuneille lisää tarinallista arvoa ja realistisuutta esimerkiksi ostaa FWB-hevonen saksalaiselle tallille tai käyttää FWB:tä jalostuksessa = tulisi enemmän vastavuoroisuutta harrastukseen, kun olisi sellainen realistinen ja perusteltavissa oleva syy niille, jotka kaipaisi tarinallista pohjaa (itse yleensä pyrin jotenkin selittämään suht koht realistisesti itselleni omat hevoshankinnat, jalostusvalinnat yms. koska se lisää harrastuksen mielekkyyttä)

(Käytin tässä nyt esimerkkinä FWB:tä, tietysti se voisi olla mikä tahansa muu kantakirja)

VRL-08179

• maura
                                      maura last edited by

Mua houkuttaisi hirveästi kehittää joku ”Breeders Prize” - tyyppinen systeemi, että varsalle voisi ostaa osallistumisoikeuden tapahtumaan, ja siellä palkittaisiin sitten kasvattaja ja hevosen omistaja jollain prosentilla 70/30 tms. Tähän voisi siis ilmoittaa myös muiden kasvatteja halutessaan, ja ”pääkunnia ja palkinto” menisi kuitenkin sille kasvattajille. Nää vois olla sitten vaikka kantakirjakohtaisia, eli esim FWB oma Suomessa, Saksassa oma saksalaisille jne.

Itse ainakin tukisin mielelläni myös muiden kasvatustyötä myös tätä kautta 🙂

Heidseck Sporthorses - laadukkaita koulupainotteisia hannovereja vuodesta 2017 alkaen
                                      Savoir Showjumpers - saksalaisia estehevosia ja poneja
                                      VRL-04116

leahiiii 1 Reply Last reply Reply Quote 4
                                      • leahiiii
                                        leahiiii @maura last edited by leahiiii

@maura Siis mulla on myös mietinnässä noihin varsaluokkien kylkeen kasvattajaluokka 😄 Ideana olisi, että kasvattaja ilmoittaa hevosensa (3kpl ?) luokkaan ja niistä jollain systeemillä arvioidaan ja jaetaan kasvattajapalkintoja. Näitähän on ollut ennenkin bittiponeilussa eri konsepteissa.

Tähän pitäisi kehittää vaan joku systeemi, millä saisi tulokset aikaan. Lähtökohtaisesti en haluaisi tästä koko hommasta mitään tuomaripohjaista meininkiä vaan arvontakoneella suoritettua suorittamista, niin pysyy mun mielestä rennompana ja helpommin järjestettävänä, "ei niin vakavana".

Tähän kasvattajaosioon kuitenkin voisi miettiä, että onko paras esim. 1) varsat kilpailevat ja arvotuista pisteistä kenen kasvateilla on parhaat yhteispisteet saa palkinnot, vai 2) halutaanko jotain arviointia mukaan.

Vastaan Sylvin viestiin omassa viestissä !

Edit // editoin vähän, tulipa ensin kauheeta tekstiä hyhh. Lisäyksenä:

Koska tästä on näin yllättävän moni muukin innostunut, niin voisi miettiä jos järjestäisi näitä juttuja osissa ja eri talleilla eri henkilöiden toimesta, vähän niin kuin Power Jump 😄

• leahiiii
                                          leahiiii @Sylvi last edited by leahiiii

@sylvi Minäkään en ole ristiinjalostamista vastaan, ja sitähän IRL harrastetaan ihan koko ajan 😄 KWPN-hevosia on IRL hyväksytty aika moneen saksalaiseen kantakirjaan (Totilaksella on oldenburg-jälkeläinen ja on itse KWPN) käytettäväksi. FWB on WBFSH-listan rotu, eli on esim. zangersheideen sallittu. Mun mielestä FWB sallitaan myös ranskalaiseen puoliveriseen, ja ranskalainen pv on muistaakseni sallittu esim. westfalenissa (korjatkaa joku jos oon väärässä, en näin puhelimella jaksa tarkastaa).

Trakehner taitaa olla nykymaailmassa ainoa suljettu (saksalainen puoliveri)kantakirja, johon muut sallitut rodut on vaan täysiveriset (xx, ox, x).

Edit // tämän ristiinjalostamisen varjolla tällänen hommakokonaisuus mitä tässä pohdin olisi mielenkiintoinen lisä harrastukseen, jota kasvattajat voisivat sitten hyödyntää mielensä mukaan 😄

Edit vol 2 // Tämän johdolla voitaisiin tuoda pikkuhiljaa FWB:tä virtuaalisesti saksalaisten kantakirjojen jalostukseen sillä mielellä, että niitä sitten voi hyödyntää ne ketkä haluaa. FWB on yllättävän suljettu kantakirja kuiteskin IRL. Virtuaalisesti sitä on jalostettu aika IRL sääntöjä noudattamatta (nykypäivänä ehkä enemmän noudatetaan ?) että kaikki sopii, mikä tietyllä tavalla itseltä vie vähän maun juurikin "kaikki sopii" FWB:stä 😄 Toisaalta onhan noi saksalaisetkin kantakirjat menossa "kaikki sopii" suuntaan tietyssä määrin.

Sylvi 1 Reply Last reply Reply Quote 1
                                          • Sylvi
                                            Sylvi @leahiiii last edited by Sylvi

@leahiiii Samaa mieltä! 😊
                                            Mulla on tässä taka-ajatuksena, että FWB kantakirjana saisi täällä virtuaalipuolella uuden "brändäyksen". Mun näkemyksen mukaan FWB:tä jalostetaan täällä nykysin sääntöjä noudattaen, tai ainakaan mitään kummallisia yhdistelmiä ole nähnyt. Kuitenkin suomalaiset puoliveriset ovat ihan yhtä suorituskykyisiä, koska ne polveutuvat samoista kantakirjoista kuin monet muut "arvostetummat" kantakirjat 🙂

edit/ Niin ja piti vielä sanoa, että kannatan ehdottomasti arvontaa, valmiiksi anottavia palkintoja tms. "matalan kynnyksen" toimintaa, jossa järjestäjätaholta ei vaadita suuria ponnisteluja 🙂
                                            edit2 / Ja vielä sekin, että olen tyytyväinen ihan kaikenlaiseen toimintaan, jota kuka tahansa jaksaa järjestää yhteiseksi hyväksi ❤

VRL-08179

• 1
                                            • 2
                                            • 1 / 2
                                            • First post
                                              Last post