Vastuutehtävät
-
@sylvi said in Vastuutehtävät:
Vaikka ilmeisesti kuitenkin vastuutehtävät ovat helppoa kuin heinänteko, eivät aiheuta stressiä vastuuihmisille, eivätkä vie hirveästi aikaa, mutta kuitenkin ovat sen verran työllistäviä, että mitään lisää siihen ei haluta tai pystytä antamaan
Tähän on mielestäni hyvin yksinkertainen vastaus: sama työ on toiselle stressaavaa, aikaavievää ja hankalaa, toiselle helppoa, kivaa, nopeaa. Täällä jaetaan omia kokemuksia, joten tottakai vastaukset vaihtelevat. Vastauksiin tuo vaihtelevuutta myös se, kuinka paljon kyseisellä ihmisellä on hommaa täällä ja kuinka paljon hommaa löytyy sen lisäksi IRL. Jonain kuuna vastuutehtävät aiheuttavat enemmän päänvaivaa, eikä oikeastaan huvittaisi, seuraavassa kuussa taas homma voi sujua hyvin jouhevasti ja kivasti. Eikö tämä ole ihan tuttua kaikille myös IRL? Sehän selviää sitten kokeilemalla, onko homma itselle kivaa vai kamalaa, työlästä vai rentoa.
Taukoa saa aina pitää, jos IRL kiireet vie paljon aikaa. Palaa sitten sorvin ääreen, kun on aikaa. Onhan välillä ihan tilaisuuksissakin ollut taukoa, kun aina ei vain pysty eikä kykene, sitten homma palailee takaisin raiteilleen jossain vaiheessa. Toki jos tilaisuuksien pitämättömyydestä ilmoittaa etukäteen, on se muille harrastajille kivempi kuin odotella, että tuleeko sitä tilaisuutta nyt vai ei.
-
@enna Kyllä, kyllä, juuri näin Avasin vain sitä, miten sekavalta tämä keskustelu minkäänlaista tuomari/vastuukokemusta omaavalta voi tuntua, koska moni oli tuonut sitä esiin, että on vähän hämmentynyt tämän keskustelun pohjalta.
-
(Osaan kirjoittaa Oy)
Teidän kummankin kanssa samoilla linjoilla. Jotenkin laatuarvosteluista, etenkin rakennearvosteluista on saatu aikaan varsinainen byrokraattinen näytelmä jota väännetään hampaat irvessä. Olen itse tuohtunut aikoinaan näyttely- ja kantakirjaustuloksista, mutta nykyään sisäistän käsitteen subjektiivinen arvostelu paljon paremmin
Ei ole ihme, ettei uusia vastuuhenkilöitä saada helposti. Tästäkin keskustelusta käy ilmi, että tuomarointi koetaan usein pitkällä tähtäimellä kuormittavana, etenkin jos vastuutehtävät kasaantuvat yhdelle henkilölle. Syyllistämällä ei uusia vastuuhenkilöitä helposti saada, se on selvää. Tiedän kokemuksesta, että ei se tuomarointi loppujen lopuksi kauheasti aikaa vie (ainakaan ne helpot osiot), mutta se ns. henkinen valmistautuminen vie aikaa. "Kohta pitää tuomaroida" "Mitä jos saan huonoa palautetta" "Mitä jos laskin väärin"... Omasta mielestäni koko systeemi olisi hyvä miettiä uusiksi, eikä ylikuormittaa niitä muutamia harrastajia. Harva meistä haluaa tulla "töihin" töiden tai koulun jälkeen, ja mahdollisesti saada kuraa niskaan.
Lisäksi virtuaalimaailmassa on olemassa se käsitys, että kaikki yrittävät huijata ja oikoa mutkia heti kuin silmä välttää. Mielestäni meidän pitäisi luottaa enemmän kanssaharrastajiin, ja ottaa tämä harrastus kevyemmin. Kenties voisimme myös saada enemmän uusia harrastajia, jos emme heti hukuta kanssaharrastajia byrokratiaan ja totisuuteen.
Meillä on paljon innokkaita vastuuhenkilöitä, ja se on ihan huippua. On kuitenkin tosiasia, että aina se into voi laantua. Tämä on ihan luonnollista, mutta sitten ne työvoiman varaan luodut systeemit kaatuvat mikäli uusia henkilöitä ei saada tilalle. Koen sen vähän tekohengityksenä, että hetken aikaa löytyy joku ns. jokapaikanhöylä, joka sitten kuormittuu ja mahdollisesti lähtee kokonaan pois virtuaalimaailmasta.
-
Itse en oo koskaan lajilaatuarvosteluiden puolella tuomaroinut enkä tiedä, miten homma käytännössä toimii, mutta olen kyllä harkinnut että voisin tällaiseenkin hommaan liittyä jos pula kerran on näin valtava. Tässä keskustelussa olikin tullut jo ilmi se konkreettinen mainostamisen puute, ja täytyy tätä itsekin kompata. Ei mulla ollut hajuakaan, että jaoksilla on jonkinlaista tuomaripulaa kun siitä ei juurikaan ole avoimesti keskusteltu (ainakaan sellaisissa topiceissa, joiden otsikosta tulee nimenomaan jonkun jaoksen tuomaripula ilmi -- abstraktimmilla otsikoilla varustetut topat on voinut hyvin mennä multa vain ohi).
Jotkut sanoivat tuomaroinnin olevan työlästä, ja mä tietysti tartun tähän heti esittämällä vastakysymyksiä.
- Miten tuomarointia käytännössä tällä hetkellä tehdään? Tekeekö jokainen tuomari tuomarointinsa itse käsin, vai onko käytössä exceleitä tai muita apusivuja joilla tulokset saa näppärästi muotoonlaitettua?
- Onko nykyisillä tuomareilla ideoita, miten hommaa saataisiin helpotettua tai nopeutettua, vai onko ongelmana tällä hetkellä pääasiassa nimenomaan tekevien käsien vähyys, eli tuomaripula?
Tälleen asiasta mitään tietämättömän näkökulmasta olisi hyvä olla julkista tietoa, mitä tuomarina olo ihan käytännössä harrastajalta vaatii, miten hommaa hoidetaan / miten pisteytystä tehdään ja näin edelleen. Monelle (melkeinpä sanoisin, että hyvänä esimerkkinä muun muassa allekirjoittaneelle) voi olla kynnyskysymys lähteä kokeilemaan tuomarointia, että ei tiedä, mitä se käytännössä pitää sisällään, eikä osaa arvioida, miten paljon aika- ja muita resursseja se tulisi muulta harrastukselta viemään
(& jos asia on niin että homma pyörii lähinnä käsin tekemällä ja ctrl+f:llä palkintoja etsimällä jokaisen hepan sivulta erikseen, niin mielelläni kokeilisin tehtailla näihin jotkut automatisoidut apusivut työkuormaa vähentämään. )
-
@jayde said in Vastuutehtävät:
Lisäksi virtuaalimaailmassa on olemassa se käsitys, että kaikki yrittävät huijata ja oikoa mutkia heti kuin silmä välttää. Mielestäni meidän pitäisi luottaa enemmän kanssaharrastajiin, ja ottaa tämä harrastus kevyemmin. Kenties voisimme myös saada enemmän uusia harrastajia, jos emme heti hukuta kanssaharrastajia byrokratiaan ja totisuuteen.
Tämä on nyt oikeasti todella ohi aiheen, suuret pahoittelut siitä, mutta tästä tuli mieleeni sellainenkin outo asia, kuin ratsuponien veriprosentin tarkastus. Tämä kuvaa mielestäni hyvin sitä, miten virtuaaliharrastus näyttäytyy monesti melkoisena sääntöviidakkona. Joo, ei varmastikaan ole pakollista selvittää ratsuponin sukua, mutta siitäkin yhdessä vaiheessa tuntui olevan iso toitotus ja itse hämmentyneenä, ratsuponien sukuja selvittämättömänä ihmisenä koin sen jotenkin monimutkaiseksi, että tarvitsisi alkaa penkoa jotain sukuja puhdasrotuisiin asti. Tämä oli omiaan siihen, että mulla lopahti sitten kiinnostus ratsuponeihin, vaikka edelleenkin niitä pyörittelen melkolailla omissa ympyröissä. En tiedä vaatiko kukaan enää ratsuponien suvun selvittämistä tai olisiko se este jollekin, mutta itselle jäi vähän sellainen olo, että mun ratsuponit ei nyt oo ihan virallisia, kun niiden sukutauluja ei ole selvitetty.
On kiva, jos haluaa harrastaa realistisesti ja itsekin rakastan oikeanlaisia polveutumisia ym. Mutta en ymmärrä sitä, että kaikkea pitää vahtia ja kaikkeen pitää virallisuus ja byrokraattisuus tunkea mukaan. Tässä voisi ihan vain luottaa, että poni olisi maan ratsuponiohjeiden mukaisesti periytynyt. Ja jos ei ole, niin sitten voi jättää käyttämättä ko. ponia omassa harrastuksessa tai kohauttaa sille olkapäitään. Sama rentous olisi ehkä kiva nähdä myös tässä aihepiirissä, että siksi nostin tuon aiheen tähän esimerkkinä siitä, miksi moni ehkä kokee tämän niin hankala asiana ymmärtää. (Tästä veriprossajutusta ei tarvii kenenkään varta vasten lähteä keskustelemaan ohi aiheen tai jos haluaa, niin voidaan tehdä vaikka oma topikki, pahoittelen näin räikeitä sivuraiteita. )
Samaa mietin siinä, että jos joskus hypoteettisesti ajateltuna laatikset esim. muuttuisivat anottavaan muotoon (tyyliin voisi hakea bannerin sivuilta, kun kriteerit täyttyy), niin koettaisiinko siihenkin tarvetta saada joku vahtimaan, että huijaako joku nyt. Mua ei ainakaan henkilökohtaisesti paina se asia, jos joku huijaisi hevoselleen ERJ-I palkinnon, kun kriteeristö olisi kaikkien nähtävillä ja itse välttäisin sellaista hevosta käyttämästä jalostukseen, jonka palkinto ei selvästikään vastaa sivuilla oleviin tietoihin.
@Jassu-L nosti myös hyvin esiin sen, että ihmiset todella voivat olla tietämättömiä ihan käytännön asioista ja se on tunnettu fakta, että ihmiset yleisesti ottaen tulevat epävarmoiksi abstraktien tai itselle tuntemattomien asioiden edessä. Moneen kertaan nostettu esiin, että helppoa sheetsin avulla tehdä sitä ja tätä, mutta esimerkiksi mä en edes tiedä mikä on sheets Ja totta kai kaikki selviää kysymällä, apua saa ja näin, mut mietin vain sitä, että mitä jos tämä tuomarointi-into joillakin kaatuu yksinkertaisesti jo ihan siihen, et koko homma näyttää Mount Everestiltä. Ja sit taas pitkään hommia tehneet vastuuhenkilöt turhautuu siihen kun työmäärää pelätään vaikka kuinka rauhoitellaan et ei se ole paha, kun heille homma ei näyttäydy Mount Everestinä, vaan lähinnä joltain pikkukukkulalta. Ilman siis syyttelemättä kumpaakaan osapuolta, vaan ehkä tässä on vain todella iso kuilu kahden eri harrastajakunnan välillä.
-
@jassu-l meille YLAan mahtuisi varsinkin rakennetuomari tässä hetkessä ja YLAn pisteytyssivulta löytyy kohdat joiden mukaan pisteytys tehdään ja sitä kautta sitten koostetaan kokonaispiste.
Tämän tilaisuuden tuomarit laittavat pisteet mulle spostilla, mutta tarkoitus olisi luoda joku kollektiivinen paikka pisteille, se mikä se on ei ole vielä selvillä sillä mä en tiedä osaisinko koodata jonkun lomakkeen tai muun mihin laittaa pisteet.
-
Siis ylläpito lähettää jokaiselle tuomarille sähköpostin, kun tilaisuus on tuomaroitavissa. Sähköpostissa on linkki yhteiseen excel-taulukkoon, jossa on jokaisen hevosen nimi linkitettynä ja näiden perässä tuomarointikategoriat rivissä. Yleensä myös ylläpito on laittanut tuomarin nimen niihin kohtiin, mitkä tuomari tuomaroi. Eli tuomari käytännössä avaa hevosen sivun, katsoo onko erityistä huomioitavaa (esim kisapisteet op. jos tuomaroit kisapisteet) ja sitten lasket pisteet ohjeiden mukaan ja lyöt sen taulukkoon omalle paikalleen. Taulukossa on myös kommenttikenttä, johon voi laittaa, jos on jotain huomioitavaa, kysyttävää tai jos hevonen on hylättävä. Tuomarointisähköpostissa on myös tuomaroinnin deadline, linkki pisteytykseen ja ohje tekstien ja lisäpisteiden tuomarointiin.
-
@minni mä voin lähettää sulle tuomarointisheets-taulukon pohjan mailitse, mitä käytetään lajilaatiksilla, muokattuna valmiiksi YLA:lle jos haluat.
-
@enna miten näitä exceleitä pystyy käyttämään? Vaaditaanko tunnukset jonnekin vai mitä häh?
-
@elli-l Ei vaadi tunnusta. Avaat vain linkin ja kaikki näkyy sulle ilman tunnuksia ja kirjautumista ja pystyt naputtelemaan sinne samalla tavalla kuin omalla koneella avaisit excelin. Se on siis kaikille yhteinen, joten kaikkien tekemät muutokset näkyvät kaikille samantien.
-
@enna Ahaa! Kiitos kun selvensit.
edit// onko sheets sama asia kuin nää excelit?
Kyllä, kaikki ei ihan oikeasti tiedä tälläisiäkään asiota. Kuten allekirjoittanut. Mun mielestä on oleellista avata näitä, ettei kaadu vaikka jonkun innostus kun tuntuu niin hankalalta kaikkien sheetsien ja muiden kanssa
-
Mä tuun tähän väliin sanomaan, että veikkaan että suurin syy miksi uusia tuomareita ei ole on se uuden opettelu, joka vaatii aikaa ja sitä mielenkiintoa käyttää aikaa ei löydy tai sitä aikaa ei ole. Etenkin rakenteen opettelu ei käy tunnissa, kuten jonkun laatareiden kilpailupisteiden laskemisen opettelu. Lisäpiste tuomarilla pitää olla hyvä oikolukutaito, sukupisteiden laskijan tulee tietää mikä on hyvä sukuselvitys ja jaksaa lukea se sekä osata myös se oikoluku. Sitten toki se vastuun ottaminen varmasti pelottaa monia.
Koska nykyään virtuaaliharrastelu porukka on iäkkäämpää, niin meistä monelle on työn lisäksi harrastus ja perhe tms muita irl elämän velvollisuuksia. Mie olin lisäpistetuomarina silloin kun olin yläkoulussa, mulla oli aikaa paljon, joten 20 hevosen tuomarointi meni helposti vaikka välitunneilla. Sitten muutin omille opiskelemaan ja mukana oli hevonen ja vapaa-aikaan tuli lisää tekemistä, niin se aika hävisi ja pestistä luovuin. Tuomaroin myös oman ilon vuoksi, koska oon niin laiska kehittämään mun hevosia, että siitä tuomarien bonushepoista laatareihin edusta ei mulle ollut hyötyä. Olisin varmasti edelleenkin lisäpiste tuomari, jos multa löytyisi jostain aikaa, mutta täyspäivänen opiskelu, kaks työtä, koira ja hevonen on vähän semmonen kombo et ei ylimääräiseen veny jos nukkua haluaa ps hankkikaa mulle mies ni voin ulkoistaa ruuan laiton sille ja panostaa v-heppailuun xD
Parashan olisi kun saataisiin innostettua porukkaa tuomareiksi niin paljon, että jokaisen ei tarvitsisi tuomaroida joka kk vaan vaikka joka toinen. Tarvitaanko me ees tilaisuuksia välttämättä joka kk, onko hevosia niihin niin paljon? Toki ongelma on edelleen se miten motivoida ja opettaa uudet ilman monen tunnin panostusta, koska se aika on jokaisella varmasti jossain määrin kortilla. Tarvitaan uusia harrastajia, mutta mistä niitä saadaan. Paljon vaikeita kysymyksiä ja vähän vastauksia...
Mä voin kyllä sanoa myöskin muita kompaten, etten ennen tätä topaa tiennyt myöskään edes tuomaripulasta.
-
SLA:n taulukko, tulokset tulevat ihan samanlaisina ulos, kun tuloksista otetaan vain PDF. Sama SV:n kanssa.
SHKTK:n taulukko tyhjänä / täytettynä niin näette, minkä näköiseksi se menee. SHKTK:ssa me on, ainakin toistaiseksi, haluttu pitää vähän lisätyötä ja nakutella tulokset sheetsistä vielä sivuille. Tämä on tosin ihan oma valinta.Eli kuten @enna selitti, käytännössä tämä on Excelin kanssa nakuttelua. Ei ole yhtään ikävä siihen tulosten lähettelyyn tai kokoamiseen sähköpostin kautta!
-
@alaera laita vaan jos viitit. Kannattaa nakata YLAn mailii niin löydän jatkossakin
-
@elli-l siis joo, tuo sheets nyt on vain tuo ohjelma, että sen excelin voi tehdä ja jakaa muille netissä. Ei siis tarvita koneen omaa exceliä, vaan se on selaimessa. En ole itse siis mitään sheetsejä luonut tai käyttänyt muuten kuin tuomaroinnissa, joten tämä on nyt vain tämmöisen amatöörin selittelyä toiselle amatöörille erittäin amatöörimäisin termein mutta jos tästä on jotain hyötyä, niin hyvä
-
@enna Okei mulle ei sinällään ole hyötyä ku en tuomaroi jatkossakaan, mut ajattelin et joku muu voisi hyötyä asioiden avaamisesta, muttei ehkä itse tohdi kysyä. En tiedä, saatan olla ainoa joka ei tiedä asioista, jotka varmasti on kaikille muille arkipäiväisiä
-
@elli-l siis käytännössä minä kun aloitin tuomaroinnin: "noniin, nyt tuli eka tuomarointiviesti. kappas tässä on linkki. ahaa nyt aukes excel. katsos vaan kun näppärää naputella ne tänne ja nään muidenkin naputtelemat asiat. tosi kätevää. kiva juttu. olipas helppo homma." t. minä, joka en oikeesti tiedä tietokoneista tai tämmösistä yhtään mitään, sotken vaan meneen ja toivon parasta eli jos mä sanon, että tuo tuomarointitaulukon käyttö on helppoa, sen on pakko myös olla sitä
-
@enna No mut se on hyvä aattelin siis et jos joku lukee tätä keskustelua ja kaiken tämän muun päälle tulee vielä jotain sheetsejä eikä tiedä mitä ne on ja kuin ne toimii niin voi kauhistuttaa
-
@elli-l joo se on ihan ymmärrettävää et tässä voi mennä itse kukin vähän solmuun tätä topaa lueskellessa. Tulee niin paljon kaikkee eri tuuteista ja samalla väitetään, et kyl tää oikeesti on ihan helppoo Mitä se kyllä onkin, tässä ehkä taas huomaa, että kaikkea ei tarvitse yliajatella vaan mennä enemmän sellasella "kyllä se siitä" - asenteella, koska loppupeleissä tuomarointi ei ole ydinfysiikkaa ja se käytännön työ on tehty tuomareille todella helpoksi ja nopeaksi. Ja just että kaikkea ei tarvitse osata ja tietää etukäteen, kun lähtee jotain hommaa tekemään.
-
Olen ollut aktiivina pitkään IRL harrastuksessa, ihan sama ongelma on muussakin vapaaehtoisvoimin pyörivässä toiminassa. Tapahtumiin on kyllä osallistujia ja kaikenlaista toimintaa aina kaivataan, mutta niiden järjestämiseen (saati yhdistyksen pyörittämiseen) on vaikea saada apua. Tekijöitä on kourallinen ja hommat kasaantuvat helposti siitä kourallisestakin vain parille henkilölle. Useamman yhdistyksen esityslistalla on ollut viime vuosina yhdistyksen lakkauttaminen kun tekijöitä ei vain ole ja ne muutamat jotka tekevät polttavat itsensä helposti loppuun. Toistaiseksi tähänkään ei olla keksitty pitkällä tähtäimellä toimivaa ratkaisua.
Tässä suossa olevana en halua lupautua muihin kovin aikaa vieviin vastuuhommiin. VVJL:n tuomarina ja VRL:n työntekijänä toimin ennen omaa taukoa ja tuomariksi lupauduin nyt uudelleen, mikä on mulle juuri sopivan pieni homma. Rakenteiden arvostelu olisi myös mielenkiintoista, mutta tuskin saan koskaan revittyä niin paljon aikaa perehtymiseen että uskaltaisin niitä arvostella.
Laatikset toimivat käyttäjän näkökulmasta hyvin, mutta jos tuomareita ei ole tarpeeksi, niin jotain muutoksia täytyy toki tehdä että ne toimisivat myös vastaisuudessa ja että harrastus pysyisi myös aktiiveille mielekkäänä. Ainakaan mun mielestä laatisten ylläpitäjien ei tarvitse pitää kiinni siitä, että tilaisuuksia järjestetään joka kuukausi, vaan niitä joutaa jättää väliin jos jossain kuussa on muita kiireitä tai jos tuomareita ei ole tarpeeksi.