Vastuutehtävät
-
Keskustellaanko hetki erilaisista vastuutehtävistä sekä virtuaalimaailman jaosten, laitosten sun muiden tilanteesta? Vanhan Keskustan puolella tätä keskustelua käytiin vähän eri kulmasta, jos nyt kokeiltaisiin ihan yleisellä tasolla - millainen jaosten ja laitosten nykytilanne on ylläpitäjien, tuomareiden ja käyttäjien kannalta? Koetaanko "laatuarvostelumuotoinen" harrastaminen edelleen mielekkääksi ja tärkeäksi (nyt yhtään polkematta muita tyylejä harrastaa, ei tarvitse lytätä toista kehuakseen toista!), ovatko käyttäjät sekä tuomaripuoli tyytyväisiä?
Mitään isompaa sääntöuudistuskeskustelua tai sellaista en aja takaa, vaan nimenomaan yleistä keskustelua vastuutehtävistä, mitä ne pitävät sisällään ja tuntuuko homma tekijöistä mielekkäältä ja tekemisen arvoiselta.
Selkeyden vuoksi aloitus on lähinnä ranskalaisia viivoja (muut ylläpitäjät / tuomarit voivat oikein mielellään huhuilla, jos olen unohtanut listalta jotakin!), kirjoittelen oman sekavan ajatuskulkuni ja pohdintani erilliseen viestiin. Tämä on ihan tarpeeksi pitkä sepustus tämmöisenäänkin.
V A S T U U T E H T Ä V Ä T
Ylläpitäjä
- julkaisee tilaisuuden
- kasaa osallistujat, tarkistaa osallistumisoikeuden, mahd. hylkäyssyyt (esim. tasoaan korkeammalta tulleet kisatulokset ; näitä voivat toki tuomaritkin bongata ja bongaavatkin)
- lähettää tuomarointiviestin, pitää kirjaa tuomarien tauoista, vuorojen kierrosta (mikäli tuomaritilanne sen sallii)
- tarvittaessa rekrytoi (tai nykyvalossa ainakin yrittää) uusia tuomareita, lopettaessaan myös uuden ylläpidon
- tuomaroi itse (vara)tuomarin tilalla tarpeen vaatiessa
- (kasaa ja) julkaisee tulokset
- päivittää palkittujen listaa
- siirtää tulokset myös VRL:n tietokantaan
- vastaa sähköposteihin (/ Keskustatunnuksen chattiin, mikäli sellainen on), hoitaa jaoksen/laitoksen tiedotuksen
- (tarvittaessa päivittää sääntöjä, näistä tosin yleensä käydään julkista keskustelua, joissa päivitystarvetta puntaroidaan, esimerkkinä laatuarvostelusääntöjen yhtenäistäminen sekä ns "yhden varsan politiikka")
Tuomari
- tuomaroi tuomarointiviestin saatuaan annetun deadlinen puitteissa oman alueensa
- ilmoittaa tauoista / tuomaroinnista estymisistä sekä tuomaroinnin lopettamisesta
- mikäli huomaa tuomaroidessaan hylkäyssyyn, laittaa siitä huomautuksen tuomarointitaulukkoon (tässä on nyt tosi ruma oletus et kaikilla on sheets / vastaava käytössä, mutta ymmärrätte pointin)
Varatuomari
- paikkaa estynyttä tuomaria tuomarointitehtävissä
- ilmoittaa tauoista / tuomaroinnista estymisistä sekä tuomaroinnin lopettamisesta
- mikäli huomaa tuomaroidessaan hylkäyssyyn, laittaa siitä huomautuksen tuomarointitaulukkoon (tässä on nyt tosi ruma oletus et kaikilla on sheets / vastaava käytössä, mutta ymmärrätte pointin)
Kalenterityöntekijät ja muut vastuuaktiivit
- tarkistavat kilpailukutsuja, -tuloksia sekä muita hakemuksia
- tekevät erilaisia tiedotus- / päivitystehtäviä, sähköpostivastailuja ym. toimenkuvasta riippuen
A J A N K Ä Y T T Ö
- täysin yksilöllistä, riippuu ihmisestä, toimenkuvasta (ylläpitäjä / (vara)tuomari) sekä tuomaroitavasta vastuualueesta; onko kyseessä varsalaatuarvostelun arvottavia osuuksia, sukuosio, jossa on sekä pisteiden laskua, että lukemista, rakennetuomarointi, pelkkää tekstien lukemista..)
- vakiintuneet aikataulut (lähes?) kaikissa laitoksissa, tuomarointiajankohta tiedossa ja helposti ennakoitavissa myös silloin, kun ylläpitäjä on myöhässä tilaisuuden kanssa (tässä kohtaa lämmin kiitos ja tungettelevan pitkä halaus erityisesti suomenhevoskantakirjan mahtavalle porukalle!)
- VRL:n kalenterityöntekijöiden homma ei ole sidottu tiettyihin päiviin, voi tehdä milloin haluaa
- ei vie kuukausitasolla kovin suurta siivua kenenkään elämästä, todennäköisesti porukka käyttää päämäärättömään sovellus-/nettiselailuun pidemmän tovin kuin mitä vastuutehtäviin
- tuomaroida voi vaikka hevosen päivässä, kunhan ehtii tehdä työnsä deadlineen mennessä
M U U T A
- vastuutehtäviin voi hakea, vaikkei laitoksella olisikaan avointa rekryä - lisäkädet ovat varmasti tervetulleita!
- ylläpitäjän / tuomarin Keskustatunnus (sekä sähköposti) ovat hänen henkilökohtaisiaan, eivät laitoksen jatkettu tiedotus-/infokanava. Yhteys otetaan aina laitoksen virallisia tiedotuskanavia (sähköposti, mahd. Keskustatunnus) pitkin, tarvittaessa voi laittaa topiciin (ja viimeisenä vaihtoehtona henkkoht) viestiä, mikäli yhteydenottoon ei vastata. Jokaisella vastuuaktiivilla on oikeus harrastaa rauhassa ilman, että vastuutehtävät tulevat vastaan jokaista viestintäkanavaa pitkin. Tästä syystä en halua julkaista tuomareiden nimiä tulosten yhteydessä; tuomarilistan toki löytää laitoksen sivuilta, mutta ainakin tuloskyselyt tulevat jaoksen sähköpostiin ja sitä kautta tuomarille, eikä vaikka Keskustan chatissä.
- täysin vapaaehtoista, saa kokeilla ja lopettaa
- erittäin tärkeää, mikäli haluamme pitää nykymuotoiset kantakirjat, laatuarvostelut ja näyttelyt elinvoimaisina ; mitä useampi tuomari, sen pienempi vastuu ja kevyempi työ kaikille = tuomarit jaksavat paremmin, eikä tuomaroitavaa välttämättä ole joka kuukausi
- myös ylläpitäjällä on oltava mahdollisuus hypätä kelkasta silloin kun haluaa, kuten tuomareillakin on (mielestäni laitos pidetään vaikka kiinni, ellei uutta ylläpitäjää löydy - ketään ei voi pakottaa/painostaa tuomaroimaan, eikä ketään voi kyllä pakottaa/painostaa järjestämään niitä tilaisuuksia!!)
K Y S Y M Y K S I Ä
- Oletko tyytyväinen laitosten toimintaan (tuomarina / käyttäjänä)?
- Millainen "työntekijätilanne" mielestäsi on, onko tuomareita riittävästi? (Erityisesti ylläpitäjien / tuomareiden näkökulmasta!)
- Ovatko erilaiset laatuarvostelut, kantakirjat, näyttelytoiminta ym. niin sanotusti "virallinen" toiminta isossa roolissa harrastustasi?
- Millaisena näet laitosten tulevaisuuden paitsi omassa harrastuksessasi, myös virtuaalimaailmassa ylipäätään? Esimerkiksi laatuarvostelujen pisteytyksiä on muutettu useamman kerran ajan kuluessa, jotta se vastaa paremmin (äänekkään, laatuarvosteluja käyttävän) enemmistön tarpeita. Koetko seuraavan muutoksen olevan nurkan takana?
-
Mulla oli tuo virtuaalikysely tuossa tulilla viime viikon, tällä tai ensi viikolla tulosa tuloksia sieltä, siinä oli vähän tämän keskustelunkin kanssa risteävää juttua & palautetta tullut.
Mulla on aina ollut vähän ristiriitaiset tunteet laatiksista omien hevosten osalta. Ne on kivoja ja haluaisin kerätä poneille vaikka ja mitä arvonimiä, mutta aikaa kaikelle ei vain yksinkertaisesti ole, enkä halua ottaa harrastamisesta liikaa paineita. Tällä hetkellä aktiivisesti käytän hevosia WRJ:n laatuarvostelussa, ja vähän epäaktiivisellin tulee pyörittyä muissa sitä mukaa kun hevosia valmistuu (jos sattuu valmistumaan)
Omasta taustasta sen verran, että nyt olen PKK:ssa muu kuva-tuomarina (melko epäaktiivisesti, mutta tulee noita välillä tuomaroitua), muita vastuutehtäviä ei nyt ole. YLA:n olin valmis ottamaan kontolleni, ja pitikin aloittaa Minnin kanssa kaksin, mutta päädyttiin siihen, että hän hoitaa nyt sitä ilmanmua. Joskus historiassa (ennen 2015?) olen ollut myös tuomarina WRJ:n laatiksessa. Myös IRL-kokemusta kaiken maailman vastuutehtävissä järjestöhommista (ym) löytyy. Tällä hetkellä olisin avoin ottamaan muitakin tehtäviä vastaan, jos kiinnostavia sattuisi tulemaan vastaan, mutta en mitenkään hinkua uusia tehtäviä kuitenkaan.
Tämän yleisen höpinän jälkeen kysymyksiin:
- Olen pääosin tyytyväinen eri laitosten toimintaan. Toki sitten on ne muutamat, joiden kanssa tökkii jotkut jutut, mutta en halua lähteä puuttumaan asioihin, joita mulla ei henkilökohtaisesti ole kiinnostusta hoitaa pidemmälle. Esimerkiksi aiemmin käytyyn YLA-keskusteluun osallistuin, koska olisin voinut ottaa kopin ko. laatiksesta, mutta en koe, että mun kannattaisi mennä puskista huutelemaan sellaisiin juttuihin, joita en itsekään osaisi / ehtisi / haluaisi hoitaa paremmaksi. Toki esimerkiksi virheellisistä tiedoista sivuilla mainitsen myös niille tahoille, joiden toiminnasta en itse ole laajemmin kiinnostunut.
- Tuomareita on vaikuttanut olevan riittävästi, toki on vaikea ulkopuolisen silmin sanoa, ja tähän odotankin mielenkiinnolla laatis(ym) tuomareiden mielipiteitä.
- Aiemmin jo mainitsinkin näiden roolista omassa harrastuksessa, näyttelytoiminta on tosin PKK:n puolella omalla kohdallani nostanut päätään, kun olen itse kehittynyt piirtäjänä.
- En usko, että isoa muutosta on juuri nyt käsillä laajemmin kuin yksittäisten järjestöjen tai yksittäisten käytäntöjen kannalta. Mielestäni pääosa toimii nykytavoin hyvin, toki joissakin osa-alueissa on aina kehittämistä, mutta kun näin vapaaehtoismallilla vedetään, mitään täydellisyyttä ei tietenkään voidakaan vaatia!
Mä haluaisin vielä lisätä lisäkysymyksen, tämä on ihan ”hypoteettinen” siinä mielessä, että mä en ajatellut alkaa mitään 150 sentin yli loikkivia pikkuponeja kasvattamaan, mua vain kiinnostaa mielipiteet tähän asiaan:
- Oletko sitä mieltä, että laatiksissa (ja muissa vastaavissa), tulee vaatia realistisuutta?
Omasta mielestäni ei välttämättä, toki arvostelu (esim rakenteen sopivuus työhön) saa antaa heikompia pisteitä, mutta ei se mun mielestä tässä muutenkin toisinaan melko epärealistisessa harrastuksessa ole mitenkään vaatimus harrastaa realistisesti. Ja mikä edes on realistista, kun miettii vaikka erikoisempia rotuja, joista me ei juurikaan irl-tietoa täällä suomenmaassa saada?
EDIT: Sori, tää kysymys menee ehkä jo vähän aiheen ohi, huppista...
-
Olen WRJ:n pääylläpitäjä, Power Jumpin päävastaava sekä PKK:n ja VFA:n tuomari.
Oletko tyytyväinen laitosten toimintaan (tuomarina / käyttäjänä)?
Olen ollut ihan tyytyväinen, ei ainakaan nyt nopeasti ajateltuna tule motkotettavaa mieleen. WRJ:n puolella tuomarit hoitaneet tonttinsa hyvin ja mielestäni siellä kaikki pelaa, kuten pitää. Jonotussysteemi on käsittääkseni hyväksi koettu muoto, koska laatikseen tulevia hevosia on sangen vähän. En itse tuomaroi WRJ:ssä, hoidan vain sivuja, tiedottamisen, rekryn ja tuomarien ohjeistuksen ja hallinnan.Millainen "työntekijätilanne" mielestäsi on, onko tuomareita riittävästi?
Mitä nyt seurannut huuteluita täälläkin, niin kuva on, että aina voisi olla tuomareita ja vapaaehtoisia lisää Rohkeammin saisi porukka ottaa koppia ja itselleen jonkun vastuutehtävän, ihan pienenkin vaikka, tai muuten ojentaa auttavaa kättä joskus ja jouluna. Positiivisesti kuitenkin yleensä kaikki lopulta pyörii, vaikka välillä takkuaa.Ovatko erilaiset laatuarvostelut, kantakirjat, näyttelytoiminta ym. niin sanotusti "virallinen" toiminta isossa roolissa harrastustasi?
Ei nyt niin isossaisossa, mutta osana kyllä. Laatuarvosteluihin on kiva mennä, kun tuntuu, että hevosen kanssa on tarpeeksi kaikenlaista tullut tehtyä - varsinaisesti laatiksiin en kuitenkaan tähtää kuin muutaman poimitun valitun palan kanssa. VRL:n puolustaja olen ja tykkään järjestäytyneestä toiminnasta ja siitä, että on jonkinlainen harrastajayhteisön itse ylläpitämä kattojärjestö, joka antaa raamit ja luuston harrastuksen ympärille (tukahduttamatta silti omaa luovuutta).Millaisena näet laitosten tulevaisuuden paitsi omassa harrastuksessasi, myös virtuaalimaailmassa ylipäätään? Esimerkiksi laatuarvostelujen pisteytyksiä on muutettu useamman kerran ajan kuluessa, jotta se vastaa paremmin (äänekkään, laatuarvosteluja käyttävän) enemmistön tarpeita. Koetko seuraavan muutoksen olevan nurkan takana?
Näen ihan hyvänä. Koen, että niin kauan kuin harrastajat näitä virallisempia lafkoja haluaa käyttää, niin kauan niitä on - ja niinhän sen pitäisikin mennä. Sääntöuudistukset ovat olleet monella laitoksella paikallaan ja niitä on nimenomaan rassattu paremmin harrastajien tarpeita kohtaamaan. Vanhoja jämiä, jotka eivät enää palvele ketään ja päinvastoin joissain tapauksissa vain rajoittavat turhaan, on poistettu oikein urakalla. Jee! Jaosten ja laitostenhan pitää nimenomaan palvella harrastajia, eikä toisin päinOletko sitä mieltä, että laatiksissa (ja muissa vastaavissa), tulee vaatia realistisuutta?
En ole varma, mikä nyt lasketaan realistiseksi ja mikä ei, mutta... no - jos vastaan ihan puhtaasti oman harrastuspohjani ja -tapani kautta, niin kyllä. Virtuaalihevostelu on minulle korvaavaa toimintaa siihen, etten (juuri nyt) voi hevosia oikeassa elämässä harrastaa nimeksikään. Minua ei ole koskaan fantasia inspiroinut. Mutta toisaalta, myös näille vilkkaammin mielikuvitustyyliin harrastavillekin on oltava omat polkunsa. Eli myös sellaisia laatiksia(?) voisi olla, joihin heillä on mahdollisuus osallistua (ylläpitävät niitä tietysti itse, ketkä tätä toivovat ja käyttävät). Mutta esim. kyllä minusta näissä tällä hetkellä olemassaolevissa lafkoissa tulisi noudattaa IRL-maailman käytäntöjä. Jos mennään siihen suuntaan, että (klassisella esimerkillä) ne shettikset on 180-senttisiä ja hyppäävät kahta metriä radalla, niin minun harrastusintoni lopahtaa. -
En ole enään vastuutehtävissä mutta liian monen raflan takana olen toiminut ylläpitäjänä (ERJL, VVJL, HevosKTK, NJ, SHLA, Ponien NK), että kokemusta tästä on kyllä vuosien saatossa tullut
-
Olen tyytyväinen miten lajilaatuarvostelut toimivat (ainakin tällä hetkellä); tilaisuudet pyörivät ja tulokset tulevat, mutta en ole iloinen siitä, että tuomareita on nykyään lähes mahdotonta saada. Luulen, että osa laitoksista pyörii minimiehityksellä, mutta tavalliset käyttäjät sitä tuskin huomaavat koska tilaisuudet tulevat ja menevät normaalisti. Varatuomarit olivat yhdessä vaiheessa paljonkin työllistettyjä. Toivottavasti tilanne on todella parantunut siitä, mutta jatkuvasti tuntuu olevan eri laitoksiin tuomarihaku päällä ja jopa KRJ & KRJL on hakenut pitkään uutta ylläpitäjää. Muinoin ohjaksiin oli useampia hakijoita tekemään mutta ei enään, mikä on muuttunut?
-
Ilmeisesti hevosKTK on edelleen jäissä, koska ollut viimeksi tilaisuus? Ei ne hommat pyöri jos ei ole tekijöitä eikä määräänsä enempää jo olemassa olevia tuomareita tai ylläpitäjiä voi kuormittaa - apuja tarvitaan. Vaihtoehto on että kyseisen laitoksen palveluita ei ilmeisesti kaivata, kun apukäsiä ei ole. Kirjoitukseni voi kuulostaa kärjistetyltä ja tylyltä mutta en ole mitenkään vihainen tai kyrpiintynyt, tässä on vain vuodatusta monen vuoden ongelmasta joka tuntuu että pahenee vain Kaikkeen ei aina voi olla tyytyväisiä mutta jos joku ei itseä miellytä / kiinnosta / huvita, voi äänestää jaloillaan kuten minäkin tein, enkä kantakirjaa enään ponejani. Se on minun valintani eikä keneltäkään pois. Enkä kantakirjaa hevosiakaan, koska kyseinen laitos ei toimi, joten näillä mennään ja harrastaminen elää sen mukaan - nykyisin jo niin rentoa ettei mistään tarvitse enää murehtia
Millaisena näet laitosten tulevaisuuden paitsi omassa harrastuksessasi, myös virtuaalimaailmassa ylipäätään?
- Se on muuttunut jo nyt huomattavasti rennompaan harrastusmuotoon - joka kk ei tarvitse saada kaakkeja laatuarvosteluihin. On ihan ok, jos on aikoja kun ei ehdi tai ei huvita tehdä asian eteen yhtään mitään. Toki edelleenkin on mukava keräillä palkintorimpsua hevosen sivuille mutta ei niin kiireellä ja hampaat irvessä kuin ennen. Kun ote on löysentynyt, on ollut myös kiva osallistua tarinapainotteisempiin ja realistisempiin kilpailuihin, kun ennen tykitettiin satoja kutsuja kuukaudessa osallistumisilla mutta nykyään osallistun niihin aika harvoin. Luulen, että tulevaisuudessa harrastan hiljakseen rauhalliseen tahtiin, silloin kun huvittaa enkä murehdi tulevasta - painottuen enemmän kasvatuspuoleen kuin meriittien hakuun.
Kun tämän harrastuksen on aloittanut kunnolla joskus 2003 vuodesta ja aloittanut vastuutehtävät joskus 2004 vuonna - jatkanut tätä tähän päivään vuoteen 2021 asti, tulee joskus kiintiö täyteen ja koska harrastus on muuten mukavaa ilman huolta ja murhetta - vaihtuu harrastusmuoto huomattavasti kevyempään versioon. Oli aikoja, kun toimin monen laitoksen (erj, krj, vvj, hevosktk, poniktk, nj, shktk, shla) rakennetuomarina (vähintään!) ja muutaman laitoksen ylläpitäjänä. Silloin minulle oli ykkös prioriteetti että laitokset toimii, tein työni ajoissa ja tein sen hyvin. Miksi hakeuduin joka paikkaan mukaan? Koska halusin auttaa ja tehdä, että hommat pyörivät. Näihin asioihin voi vaikuttaa vain me harrastajat ITSE, toimiiko ne vaiko ei. Jos ei ole tuomareita, ei ne toimi. Jos ylläpitäjä haluaa irtaantua tehtävästä eikä uutta jatkajaa ole, ovet sulkeutuvat odottamaan seuraavaa hallitsijaa. Näin se menee ja kuuluukin mennä. Monet eivät halua ottaa stressiä tai paineita tästä harrastuksesta - ei kukaan varmasti halua. Tämä on noussut monesti esille. Tuomaroinnit ja tehtävät on helppo suunnitella, koska yleensä on tietty aika jonka aikana se on tehtävä. Näitä tehtäviä voi tehdä myös ilman stressiä ja paineita (ja oikeasti tuomarointi on ihan kivaakin!)
Kuten vanhassa keskustassa aikoinaan näistä asioista keskusteltiin, tuomaritehtäviin pitäisi olla pieni kynnys lähteä. Voisi miettiä, kuinka kauan istut kuukaudessa koneella? Voisitko siitä ajasta antaa 5-15min tämän harrastuksen eteen toimiaksesi tuomarina jollain laitoksella, jota myös itse haluaisit tulevaisuudessa käyttää? Tehtäviä on laidasta laitaan - kevyitä mutta myös vähän enemmän aikaa vievää hommaa. Pienikin apu on aina tarpeen. Itse koen, että oma harrastukseni täytyy muuttua ja olen siihen jo varautunut - en tule enään toimimaan ylläpitotehtävissä enkä ihan hirmuisesti tuomaritehtävissäkään (vain pienissä määrin) koska olen tätä tehnyt jo 16-vuotta - olen päästänyt itseni eläkkeelle
Suuri arvostus ja hatunnosto heitä kohtaan, jotka tekevät vastuuhommia tässä harrastuksessa ja tarjoaa meille harrastajille sen mahdollisuuden harrastaa tavoitteellisesti, niin kauan kun se on mahdollista. Aloitusviestiin oli hyvin listattuna mitä vastuualueisiin kuuluu, toki kaikki työt eivät ole paljon aikaa vievää hommaa mutta se on työtä, mikä tehdään myös muita harrastajia ajatellen ja siitä suuri kiitos
Joskus oli keskustelua myös siitä, että miten tätä harrastusta voisi muuttaa (tavalla tai toisella). Onko muutos tulossa, jos tuomareita & ylläpitäjiä vastuutehtäviin ei enään saada, siirtyykö porukka enemmän tarina puolelle / piirrospuolelle tai vain kasvattamaan, jos laatuarvostelut ja kantakirjat jäisi harrastuksesta pois? Monet tykkäävät harrastaa tavoitteellisesti ja lajilaatikset ovat kantakirjojen rinnalla se, mikä pitää innostuksen korkealla.
Olen yrittänyt tekstissäni tuoda esille huolenaiheita ja mietteitä, joista olemme harrastajien kanssa keskustelleet jo muutamia vuosia - eikä tilanne näytä parantuvan. Minun harrastuksessa menee tällä hetkellä paremmin kuin hyvin ja olen oikein tyytyväinen nykyiseen hetkeeni tässä porukassa - olen vain valmis tuomaan myös näitä asioita esille joista usein vaietaan, eikä uskalleta puhua tai sanoa ääneen ja tässä ne tuli - taas
-
-
Tykkään laatuarvosteluista. Tykkään kuitenkin myös siitä, että ne eivät ainakaan omasta mielestäni ole enää samalla tavalla hallitseva harrastustapa, kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten, vaikka palkittuja hevosia edelleen arvostetaankin. Ts. hevosilta, niiden jälkeläisiltä ja vanhemmilta ei vaadita yhtä ehdottomasti pitkää meriittiriviä myyntiehdoissa/kelvatakseen jalostukseen, omatkin hevoset mahtuvat tilaisuuksiin vaikkei heti kuun ensimmäisenä päivänä olisi ilmoittautumista lähettämässä jne. Meno on muuttunut rennommaksi ja ajatusmaailma muuttunut suositumpienkin rotujen kohdalta siihen, että palkitsematonkin hevonen voi olla laadukas ja koti hyvä, vaikkei hevoselle kilometrin mittaista meriittiriviä hankkisikaan.
Toimin kilpailu- ja sukupistetuomarina TYH:n laatuarvostelussa. Olen myös PKK:n tuomarilistalla satunnaisesti tuomaroivana tuomarina varsa- ja muu kuva -luokissa (tosin edellisestä tuomaroinnista taitaa olla jo ainakin pari vuotta aikaa...). Etenkin viime aikoina olen miettinyt uusien tuomarointitehtävien ottamista ja siirtyväni tuomaroinnissa "seuraavalle tasolle", eli siis käytännössä haluaisin kokeilla tekstien ja/tai rakenteen tuomarointia. Suurin hidaste tässä on kuitenkin oma mieleni ja epävarmuuteni (olenko oikeasti riittävän pätevä arvioimaan tekstejä ja etenkään hevosen rakennetta?).
Tässä vielä vastauksia aloitusviestin kysymyksiin:
- Oletko tyytyväinen laitosten toimintaan (tuomarina / käyttäjänä)?
Olen itse ollut tyytyväinen laatisten toimintaan ja tulokset ovat tulleet kohtuullisessa ajassa. Äkkiseltään ei tule mieleen mitään moitittavaa. TYH:n laatuarvostelun tuomarina olen myös tyytyväinen. Arvosteltavia hevosia on vuositasolla vähän, pikaisesti arvioituna ehkä kymmenkunta, eli aika rentoa on. Arvosteltavista hevosista ilmoitetaan, jotta tietää aloittaa arvostelun. PKK:n toiminnan nykytilaan en tuomarinäkökulmasta osaa ottaa kantaa, mutta aktiivisemmin tuomaroidessani olin tyytyväinen.
- Millainen "työntekijätilanne" mielestäsi on, onko tuomareita riittävästi? (Erityisesti ylläoitäjät / tuomarit)
Tähän voin kertoa sivustaseuraajan näkemykseni. Olen huomannut, että samat nimet pyörivät tuomarilistoissa ja ylipäätään vastuutehtävissä. Siihen en tietenkään osaa ottaa kantaa, miten kuormittavana he tuomaroinnit ja vastuut kokevat. Oletan, että eniten uusia tuomareita tarvittaan, etenkin näyttelypuolelle. Perustan olettamukseni mm. hevoskantakirjan toistaiseksi voimassa olevaan taukoon (+ en löytänyt toimivia sivujakaan enää?).
- Ovatko erilaiset laatuarvostelut, kantakirjat, näyttelytoiminta ym. niin sanotusti "virallinen" toiminta isossa roolissa harrastustasi?
Laatuarvosteluilla ja muulla "virallisella" toiminnalla on roolinsa harrastuksessani. Suomenhevosten kanssa tavoittelen SLA -palkintoa. Muihin laatuarvosteluihin ja kantakirjaustilaisuuksiin ilmoittaudun sitä mukaa, kun niihin sopivia hevosia valmistuu (eli melko harvoin, kuitenkin joitakin kertoja vuodessa). Sama pätee erilaisiin näyttelypalkintoihin yms. Kaipaan hevoskantakirjan toimintaa.
- Millaisena näet laitosten tulevaisuuden paitsi omassa harrastuksessasi, myös virtuaalimaailmassa ylipäätään?
Näen, että oma "laatuarvosteluasiakkuuteni" jatkuu tulevaisuudessa melko samanlaisena kuin mitä se tällä hetkelläkin on. Yleisellä tasolla koen, että laatuarvosteluille on paikkansa myös tulevaisuudessa ja niille on aktiivisia käyttäjiä. Jonkinlaista muutoksenhalua pisteytyksen osalta on/on ollut ilmassa (esim. YLA:n pisteytystä koskeva keskustelu vanhan Keskustan aikana).
Omalta osaltani toivon, että tulevaisuudessa hevosten jälkeläisillä olisi pienempi osa laatuarvostelupisteytyksissä. Ne voisi esimerkiksi siirtää lisäpisteisiin tai kokonaan pois laatuarvostelusta omaksi jälkeläisarvostelukseen (esim. SLA ja VWY jälkeläisarvostelu). Vanhempien ja muiden esivanhempien osuutta arviointiin pidän kuitenkin tärkeänä ja se on nykyisellään ok. Mielestäni on oikeutettua, että suvullisella hevosella on mahdollisuudet tuontisukuista parempiin pisteisiin - onhan osalla suvullisista hevosista kuitenkin jopa 20 vuoden "taustatyö" takanaan.
- bonuskyssäri: Oletko sitä mieltä, että laatiksissa (ja muissa vastaavissa), tulee vaatia realistisuutta?
Olen tämän suhteen pitkälti samoilla linjoilla @alexiina-c kanssa.
-
Käyttäjänä kyllä, ei valittamista.Millainen "työntekijätilanne" mielestäsi on, onko tuomareita riittävästi? (Erityisesti ylläoitäjät / tuomarit)
Käyttäjänä en osaa vastata, mutta olin vuosia sitten lisäpistetuomarina ja silloin koin homman varsin työlääksi kun tilaisuuksissa oli helposti 40 hevosta + 20 tuomarien hevosta mahdollisesti päälle. Nykyään määrät on selkeästi maltillisemman, mutta onko tuomarien määrä yhtä suuri, en tiedä. Olisin edelleen mieluusti tuomari, mutta täysipäiväinen opiskelu, työt, koira + hevonen täyttää sen verran hyvin päivän, että virtuaalihevosteluun aikaa on muutenkin tosi vähän, että harrastus itsekkin elelee vaakalaudalla, niin ei tässä valitettavasti lisätunteja revitä vuorokauteen.Ovatko erilaiset laatuarvostelut, kantakirjat, näyttelytoiminta ym. niin sanotusti "virallinen" toiminta isossa roolissa harrastustasi?
En ilman laatuarvostelua todennäköisesti harrastaisi. Kantakirjaan hevosia harvoin, joten se ei ole itselleni niin tärkeä.Millaisena näet laitosten tulevaisuuden paitsi omassa harrastuksessasi, myös virtuaalimaailmassa ylipäätään? Esimerkiksi laatuarvostelujen pisteytyksiä on muutettu useamman kerran ajan kuluessa, jotta se vastaa paremmin (äänekkään, laatuarvosteluja käyttävän) enemmistön tarpeita. Koetko seuraavan muutoksen olevan nurkan takana?
Mielestäni ainakin KRJL mitä eniten käytän on pisteytykseltään oikein hyvä, enkä koe tarvetta että sitä muutettaisiin. -
This post is deleted! -
Psst, NJ:n tuomarikoulutusmateriaalit on nähtävillä ja niistä voi ihan itse opiskella, niin kuin tehdään tuomarikoulutuksen ollessa avoinna. NJ:n tai vaikkapa VSN:n tuomarikoulutus ei opeta kädestä pitelemällä, vaan vastuu on pääasiassa oppijalla ja oppijan itse tulee näyttää halukkuutensa oppia annetuista materiaaleista. Jotka ovat edelleen esillä kaikkien nähtävillä. Tuomarikoulutus avataan kyllä heti, kun saan ylläpitokaverin näyttelyjaokselle!
/ Kirsiina muokkasi kommenttia, koska toinen keskustelija poisti viestinsä.
-
This post is deleted! -
Ihan ensiksi; kukaan ei nyt kyllä yhtään pyytele anteeksi mahdollista sivuraiteille eksymistä! Hyvä vain, että tulee ajatuksia ja kommentteja.
Toisekseen; kiitos jo tähän mennessä vastanneille! Kommentoin vielä uudemman kerran jokusen vastauslainauksen kanssa, nyt hölisen vain yleisellä tasolla ja aivan liian pitkästi, kuten mulla perinteisesti tapana on.
Totta kai aloituksessa on osaltani mukanani huoli siitä, että "väki vähenee, pidot paranee" ei ainakaan tässä yhteydessä pidä lainkaan paikkaansa. Vaikka meitä harrastajia on edelleen varsin mukava määrä, vastuuaktiiveja ei sitten olekaan niin paljoa. Ne kuuluisat Jotkut Muut alkavat käydä vähiin, kun pitäisi keksiä uusia ylläpitäjiä sekä tuomareita. Muutama kommentoi hevoskantakirjan tilannetta, ja olen itse sitä koulukuntaa, joka lämpimästi suosittelee jokaisen laitoksen kiinni pistämistä, mikäli (kakkos)ylläpitäjää / tuomareita ei löydy. Mielestäni tekstituomarin ei tarvitse paikata rakennetuomaria eikä lisäpistetuomarin kisapistetuomaria. Näin voidaan toki toimia, jos se on kaikille OK, mutta kun tilanteen ei pitäisi valahtaa siihen, että tuomarit paikkaavat toisiaan. Jokaisella laitoksella toivoisi olevan tarpeeksi väkeä ylläpidossa, tuomaroimassa sekä varatuomaroimassa, koska jonkun niskaan se tuomarointi tipahtaa joka tapauksessa. Niin kauan, kuin me jotakin tuomaroitavaa harrastamme.
Suosittelen myös lämpimästi omasta kokemuksestani kahta ylläpitäjää, tai miksei useampaakin. Kaikki taukoilut on paljon helpompi järjestää, kun on ainakin se yksi ihminen ottamassa asioista koppia ja tekemässä kaverina. Lisäksi vähintään kahden ylläpitäjän mukana tulee sellainen ihana asia kuin vertaistuki, joka on muuten melko korvaamaton asia.
Yksin laitoksen pyörittäminen on tietenkin täysin OK jos niin haluaa toimia. Mutta pakko ei ole, ja on mielestäni todella sääli, jos ylläpito jää tahtomattaan yksin.Tästä on varmasti puhuttu ennenkin, mutta puhutaan uudestaan, kun Keskustan pikku äksidentit vuoksi vanhat keskustelut katosivat. Mikä vastuutehtävissä stressaa / pelottaa / luo epävarmuutta? Voisiko asioita jotenkin kehittää helpommin lähestyttäviksi? Toki muistan (tai ainakin väitän muistavani), miten minua jännitti alkuun tuomaroida SLA:ssa. Toisinaan vähänkään (itselleni) vieraampien rotujen kohdalla meinaa jännittää edelleen ja todennäköisesti vaikkapa friisiläisluokka on mun jäljiltä aivan eri näköisessä järjestyksessä kuin jonkun rotuun vihkiytyneemmän. Mutta ihan iloisesti minä tuolla tuomaroin kaiken mitä vastaan tulee, jännitti tai ei, eikä kukaan ole vielä syönyt minua, vaikka ei tuomarointinäkemys aina yksiin osukaan.
Mikäli sitoutuminen ja aikataulut stressaavat, pyydän kuitenkin pohtimaan, paljonko vietät aikaa koneella noin muuten. En nyt sano, että jokaisen pitää raivata kalenteriinsa tuomarointiaikaa, mutta pyydän kuitenkin pohtimaan omia resurssejaan johonkin vastuuhommaan. Etenkin, jos säännöllisesti ehtii valmistelemaan hevosia eri laitosten tilaisuuksiin. (Eikä tämä ole, tälläkään kertaa, sitä, että katsoisin ei-tuomaroivia laatiskäyttäjiä pahasti. Olen vain oikeasti vähän huolissani siitä, kauanko tämä homma nykyisellä työväellä pyörii. Minä kun tykkään laatiksista, voitteko kuvitella. )Puhun tietysti vain omasta puolestani, mutta itselleni vastuuhommat ovat olleet kiva lisä harrastukseen. Tämä jo ennen mitään tuomarietuuksia, joita en nykyisellään edes turhan paljoa käytä, kun omien hevosten ns. valmistuminen on niin joskus ja jouluna -tahtista (tai sitten unohdan ilmoitella ne mukaan, oho hupsista). Porkkanat ovat totta kai hyvä kannustin, josko niillä saisi jonkun mukaan.
Tuomarikoulutuksesta sen verran, että sehän ei ole mikään kurssitus, jonka käytyään nollapohjatiedolla on valmis tuomari. (Mikä sitten on valmiin tuomarin määritelmä.) Ainakin minun ja @Sorel in ylläpitäessä NJ:tä noin vuoden verran tuomarikoulutus oli loppupeleissä aika pintaraapaisu rakennejuttuja, pieni tuomarikoe sekä laitoksen sääntöosio. Ei se tuomarikoulutus nimestään huolimatta ole mikään oikotie onneen, jolla saataisiin kurssitettua kaikista harrastajista rakennetietäjiä sillä tasolla, kuin tämän harrastuksen kanssa nyt kukaan on rakennetietäjä. Itseopiskelu on paljon parempi tapa, ja ihan virtuaaliharrastuksenkin tiimoilta löytyy rakennetietopaketteja. @alaera linkittikin NJ:n materiaalit, jonne on kasattu kattavasti aika lailla kaikki. Siitä sitten kevyttä iltalukemista kaikille aiheesta kiinnostuneille!
Lisäksi tuomarikoulutukset eivät ole koskaan tainneet vetää turhan paljoa porukkaa, suurin osa nykytuomareista taitaa olla enempi niitä itse opiskelleita ja hihansa käärineitä, jotka ovat päätyneet muiden hommien kautta myös näyttely-/kantakirjatuomareiksi? Minäkin aloitin SLA:n rakennetuomarina, sitten taisi tulla lajilaatuarvosteluiden rakennetuomarointi ja viimeisenä kantakirja sekä NJ (+ PKK). Ylläpitäessäni NJ:tä sen vuoden ajan tuomarikoulutukseen hakeutui tasan yksi ihminen, joka hänkin jätti koulutuksen/kokeen kesken. Kyseessä oli siis äärimmäisen suosittu (not) tapa hakeutua tuomaritöihin.
Lisäksi tuomarikoulutus(kin) vaatii totta kai aikaa ja resursseja kokeen teosta koulutettavien tulosten tarkistukseen. Eikä tuomarikokeen/-koulutuksen idea mielestäni ole kädestä pitäen neuvoa ja opettaa, ennemmin se tainnut toimia vähän laajennettuna tarkistuslistana tuomarikokelaan tietotaidoista ennen tositoimiin pääsemistä (ellei taustalla ole pidempää kokemusta rakennetuomaroinnista jossain muualla kuin näyttelyissä). Suomenhevoskantakirjassa me on taidettu pari kertaa pitää tuomarikokelaalle koetuomarointi, sen kummempaa tuomarikoetta ei suomenhevoskantakirjassa ole.
-
Tulen tänne nyt nopeasti oman kantani kommentoimaan; hyvä ja tärkeä keskustelun aihe kun on esillä ja olen itsekin osallinen.
Olen toiminut useammassa laitoksessa tuomarina ja/tai ylläpitäjänä eri aikoina lyhyemmän tai pidemmän ajanjakson: mm. RHLA, HevosKTK, YLA, WRJ. Tällä hetkellä vain HevosKTK säilyy mun vastuulla.
Osittain olen, osittain en. Kaikista näkökulmista tiedostan ja pitkään olen tiedostanut huonon tuomaritilanteen eri laitoksissa, mutta samalla arvostan ja ihailen jokaista, joka jaksaa vielä lafkoja pyörittää. Kiitokset siis kaikille ahkerille tuomareille, ylläpitäjille ja muille.Millainen "työntekijätilanne" mielestäsi on, onko tuomareita riittävästi? (Erityisesti ylläpitäjät / tuomarit)
Ei. Jotta olisi mahdollista kierrättää tuomareita kuukausittain ja antaa kaikille ansaittu tauko tasaisin väliajoin, tarvittaisiin enemmän tuomareita. Ihanteellisessa tilanteessa olisi myös yksi tai kaksi erillistä varatuomaria, jotka olisivat aina valmiina hyppäämään jonkun paikalla tarpeen vaatiessa, mutta vain tarpeen vaatiessa, ei siis joka kuukausi, kun hups, vakituomareita ei ollutkaan tarpeeksi.Ovatko erilaiset laatuarvostelut, kantakirjat, näyttelytoiminta ym. niin sanotusti "virallinen" toiminta isossa roolissa harrastustasi?
Osittain juu. Arvostan erityisesti kantakirjoja, kaikenlaista näyttelytoimintaa, sekä varsalaatiksia. Näitä käytän itse vakituisesti, ja varsinaiset laatuarvostelut ovat myös kiinnostaneet - en vain ole saanut aikaiseksiMillaisena näet laitosten tulevaisuuden paitsi omassa harrastuksessasi, myös virtuaalimaailmassa ylipäätään?
Aina haluan olla toiveikas ja aina haluan ojentaa oman käden auttamaan, sillä niin tämä homma toimii. Koen oman osallistumiseni laitoksen pyörittämisessä tärkeänä, jos haluan niiden jatkavan toimintaansa. Mutta en uskalla enteillä varsinaisesta tulevaisuudesta, sillä pitkään viralliset lafkat ovat kokeneet puutosta työntekijöistä, enkä tiedä millä tästä noustaisiin.
Pieni HOX tänne loppuun asiasta kyseleville.
Hevoskantakirja on tällä hetkellä kiinni.sivuineen päivineen. Kaikki on tällä hetkellä ainoastaan mun kovalevyllä odottamassa, että saan laitoksen taas joillekin julkisille sivuille (en omista domainia) ja tiedotusketjun käyntiin (sis. ylläpitäjä+tuomarirekry). Koitan saada asian hoidettua ennen elokuun puoliväliä, mutta tämä on tosiaan tämänhetkinen tilanne.Kantakirja on saatu domainille ja seuraavaksi odottaa, että saan kyhättyä tiedotustopaa pystyyn.
-
Käyttäjänä olen tyytyväinen osaan laitoksista, osaan en Itse nykypäivänä käytän (joskus ja jouluna kun täysikuu ja tähdet kohtaa) enimmäkseen NJ:tä, hevoskantakirjaa ja KRJ-laatista. Näiden toimintaan ja ylläpitoon olen ollut tyytyväinen. Olen laittanut ainakin toistaiseksi boikottiin ne laitokset, joiden mentaliteetteja, joilla laitoksia ja tilaisuuksia hoidetaan, en hyväksy, ja täten en halua "tukea" niiden toimintaa.Millainen "työntekijätilanne" mielestäsi on, onko tuomareita riittävästi? (Erityisesti ylläoitäjät / tuomarit)
Ei ole riittävästi. Olen samaa mieltä siinä, että kenenkään ei tulisi jäädä yksin jonkun laitoksen ylläpitoon ja että myös ylläpitäjällä on oikeus laittaa hanskat tiskiin koska vain, jos siltä tuntuu. Itse en IRL-elämän takia ota vastuutehtäviä, vaikka rakennetuomarointiin voisi olla kiinnostusta. Ehkä, kun elämä salliiOvatko erilaiset laatuarvostelut, kantakirjat, näyttelytoiminta ym. niin sanotusti "virallinen" toiminta isossa roolissa harrastustasi?
On ja ei ole. Oikeastaan ainoa, joilla selkeästi tavoittelen palkintoja ja arvonimia, on HDI:n hevoset. Muilla talleilla mennään, jos sattuu, että hevonen on "ilmoituskelpoinen".Millaisena näet laitosten tulevaisuuden paitsi omassa harrastuksessasi, myös virtuaalimaailmassa ylipäätään? Esimerkiksi laatuarvostelujen pisteytyksiä on muutettu useamman kerran ajan kuluessa, jotta se vastaa paremmin (äänekkään, laatuarvosteluja käyttävän) enemmistön tarpeita. Koetko seuraavan muutoksen olevan nurkan takana?
Vaikea sanoa. Jos laitokset halutaan pitää pystyssä, mutta kukaan ei halua niitä pitää pystyssä, täytyy keksiä joku uusi tapa hoitaa asioita. Vaikkapa kiertävä vastuu tilaisuuksien järjestämisestä ja tuomaroinnista (vrt. esim. Power Jump) ? Tarpeeksi pitkä tuomarilista, jotta yksi tuomari voi tuomaroida vaikka joka kolmas kuukausi ? Jotain vastuun jakaantumista, niin kuin yllä on otettu esille.
Omassa harratuksessani laitosten rooli ei varmaan tule hirveästi muuttumaan, ainakaan lähtitulevaisuudessa. -
Pyöritän tällä hetkellä estevarsojen laatuarvostelua ylläpitäjänä ja arvottavien pisteiden "tuomarina" sekä olen YLA:ssa tekstituomarina.
- Oletko tyytyväinen laitosten toimintaan (tuomarina /
käyttäjänä)?
Lyhyesti sanottuna: olen. Tuomareille annetaan tarpeeksi aikaa ja selkeät ohjeet pisteiden kriteereille ainakin YLA:ssa. EV:stä minun on helpompi kommentoida ylläpitäjän toimesta: Tällä hetkellä pyörittäminen on suht helppoa ja kivutonta, jos kaikki toimii kuten pitää. Teen kuitenkin työtäni pääasiassa tietokoneen ääressä, joten joskus (monestikin) saattaa venähtää uuden tilaisuuden julkistaminen, osallistujien sivuille laitto tai tuloksien sivuille laitto, koska ei isommin innosta alkaa värkkäämään koneella (pl. aivot narikkaan -tyylinen pelaaminen, jossa ei tarvi järkeä tai aivoja edes isommin käyttää ). Tällä hetkellä kuitenkin tavoitteenani on pysyä ainakin kutsujen osalta sellaisessa tilanteessa, että vähintään tulevien kahden kuukauden tilaisuuksien kutsut ovat valmiina, jolloin ne on helppo heittää julki.
- Millainen "työntekijätilanne" mielestäsi on, onko tuomareita riittävästi? (Erityisesti ylläpitäjät / tuomarit)
EV:n osalta voin sanoa, että mielestäni meillä on tarpeeksi tuomareita ja sitten minä ja eepu toki paikkaamassa tarvittaessa. YLA:ssa en ole erityisemmin myöskään kiinnittänyt huomiota tuomarien puutteeseen, toki tämän osalta voin olla väärässäkin, koska en isommin keskity, kuin omaan osuuteeni
Eivät tällä hetkellä. Oma harrasteluni on aika onnetonta tällä hetkellä töiden ohella ja motivaatio omien hevosten suhteen hukassa. En edes muista milloin olen omiani päivittänyt, joten selittää virallisen toiminnan roolin pienuuden
- Millaisena näet laitosten tulevaisuuden paitsi omassa harrastuksessasi, myös virtuaalimaailmassa ylipäätään? Esimerkiksi laatuarvostelujen pisteytyksiä on muutettu useamman kerran ajan kuluessa, jotta se vastaa paremmin (äänekkään, laatuarvosteluja käyttävän) enemmistön tarpeita. Koetko seuraavan muutoksen olevan nurkan takana?
EV:n pisteytyksen osalta en koe muutoksia olevan tulossa, koska pisteytys on kuitenkin suhteellisen vasta tehty ja sitä on muokattu. Toki jos kommenttia suuntaan tai toiseen tulee, niin otetaan ne harkinnan alle. Mielelläni kuuntelen käyttäjien mielipiteitä ja katsotaan sitten sen perusteella mihin EV:tä viedään vai viedäänkö mihinkään.
Laitosten tulevaisuudesta en osaa sen isommin mitään sanoa, koska olen hyvin isoilta osin syrjässä koko harrastuksesta tällä hetkellä.
- Oletko tyytyväinen laitosten toimintaan (tuomarina /
-
Yritetääs nyt jäsentää yövuoroaivoilla jotain järkevää tekstiä aikaiseksi.
Käyttäjän roolissa mulla ei ole mitään valittamisen aihetta mistään laatiksesta! Kaikki toimii omiin tarpeisiin vallan hyvin Ei oma harrastaminen kaadu siihen, jos jokin/jotkin tilaisuudet jäävät välistä tms.Ovatko erilaiset laatuarvostelut, kantakirjat, näyttelytoiminta ym. niin sanotusti "virallinen" toiminta isossa roolissa harrastustasi?
Tykkään, että laatikset, kantakirjaus ja näyttelyt ovat oikein kiva lisä harrastamiseen, joskaan ei omaan harrastamiseen mikään pakollinen juttu. Erityisesti tykkään KTK/näyttelytoiminnasta, vaikka etenkin jälkimmäisiin en muista ikinä osallistua... Laatiksista lähinnä ERJL ja EV ovat omassa harrastamisessa tärkeitä. SHLA:an yrittänyt vihkiytyä, mutta tuppaa aina unohtumaan koko homma jostain syystä. SV osallistun melkolailla säännöllisesti. KRJL heittelen satunnaisesti valmistuneita suomenhevosia. YLA kiinnostelee panostushevosten kohdalla. Länkkähevoset taas valmistuvat niiiiiin hitaasti, että mulla on koko historian aikana vasta yksi lännenhevonen ollut WRJL-kelpoinen. :') Eri puokkilaatikset ovat myös mielenkiintoisia, aina kun sellasia bongaan ja sattuu omasta tallista sopiva kandidaatti löytymään.Millaisena näet laitosten tulevaisuuden paitsi omassa harrastuksessasi, myös virtuaalimaailmassa ylipäätään?
Näyttää omaan silmään siltä, että kovin pitkään nykyisellään eri laatiksia on vaikea pitää toiminnassa. Joko porukan pitäisi innostua vastuutehtävistä, laatisten muuttaa muotoaan tai sitten laatikset painuvat hiljalleen unholaan. Itselle käy mikä tahansa vaihtoehdoista, uskon, että pystyn harrastamaan aivan yhtä mielekkäästi ilman mitään laatuarvosteluitakin.
Oma kantani vastuutehtäviin on, että en näe itseäni vastuullisena vastuuhenkilönä, vaikka mulla on aika ajoin runsaastikin aikaa istua koneella. Kyse ei ehkä ole niinkään ajan puutteesta, vaan lähinnä työn ja IRL elämän epäsäännöllisyydestä, joka omalla kohdallani voi tarkoittaa sitä, että mua ei välttämättä kiinnosta pistää tikkua ristiin virtuaalihevosten eteen puoleen vuoteen ja sitten saatan tykittää parissa viikossa vaikka mitä virtuaalijuttujen eteen. Eli vaikka istuisin tyytyväisenä 12 tuntia vapaapäivänä tietokoneella, ei se automaattisesti tarkoita sitä, että haluaisin tai jaksaisin sen ajan käyttää virtuaalihevosiin tai ainakaan laatis/ktk/näyttelyasioihin, vaikka kuinka olisi kaikilla mittareilla mitattavissa pieneksi ja helpoksi hommaksi. Se, että jaksan valmistella hevosia laatiskuntoon on asia erikseen, sillä siinä yhdistyy myös ne asiat jotka koen mielekkääksi = hevosesta tarinointi tekstien kautta, kasvatustyö jne. Ajattelen, että laatisten avulla saan itseni helpommin motivoitua luomaan persoonallisia hevosia, enkä niinkään, että luon persoonallisia hevosia laatiksia varten.
Koen myös, että virtuaalihevostelu on mulle juuri se pakopaikka arjessa erilaisista velvotteista. Pyrin järjestämään harrastukseni niin, että mulla on lupa tehdä juuri niin paljon tai juuri niin vähän kuin milloinkin haluan. Vastuutehtävät eivät siinä mielessä istu ajatukseeni rennosta harrastamisesta. Hyvänä esimerkkinä on se, että rrrrakastan Power Jumpia ja tuotosluokkaa, mutta en ole saanut kirjoitettua kahta tuotosta sinne ja se on mun päässäni jatkuvasti takaraivossa tykyttämässä, vaikka tiedän ettei ole maailmanloppu jos en saa niitä aikaiseksi.
Olen joskus ennenkin puhunut vihkotalleista tässä yhteydessä ja niitä 15 vuotta harrastaneena onkin vähän erilainen näkemys tavoitteellisesta harrastamisesta. Ymmärrän täysin, että joillekin laatikset ja tavoitteellinen harrastaminen on tämän jutun suola ja itsekin koen saavani paljon iloa laatistoiminnasta. Vihkopuolen harrastajakunta oli oikeasti ihan saakelin pientä, minkä vuoksi ei voinut haaveillakaan siitä, että esimerkiksi kantakirjausten takana olisi ollut näinkin iso "organisaatio" eli on ylläpitäjät ja useita tuomareita jne. Joten pohdinkin sitä, että mikäli nykyisellään esim. hevoskantakirjaan ei vain löydy tarpeeksi tuomareita, niin onko niitä aivan pakko olla se neljä (+ varatuomarit)? Pystyisikö pisteytystä muokkaamaan niin, että kolmella tai kahdella tuomarilla saisi jo jotain aikaiseksi? Vihkopuolellahan kantakirjaus oli vähän sinnepäin, eli kuka tahansa sai halutessaan järjestää KTK-tilaisuuksia ja yleensä järjestäjä myös tuomaroi kaikki hevoset yksin. Joo, tää voi aiheuttaa sen, että ei tule niin absoluuttisen tasaista linjaa kantakirjauksiin, mutta after all nää on kuitenkin mielikuvitushevosia niin olisiko se niin paha jos linja ei olisi aina niin yhtenäinen?
Sitä en osaa sanoa, että miten nykyisellään esimerkiksi lajilaatikset voisivat toimia suppeammalla tuomarimäärällä ilman, että yksittäiselle tuomarille tulisi liikaa työmäärää. Varmaan pitäisi uusia kokonaan laatisten rakenne. Voisiko lajilaatiksissa jokin osuus perustua arvonnalle tai voisiko juuri tuon aiemmin mainitun jälkeläisosion poistaa kokonaan ja pistää se samalla tavalla anottavaksi kuin vaikka SHLA:ssa. En osaa sanoa siis onko nämä ideat mistään kotoisin, kunhan pohdin tätä selvästi haastavaa tilannetta.
-
@screwdriver Tämä nyt on ihan täysin sivuasia mutta jos hevosKTK tarvitsee sivutilaa, mun ja @titiuu:n domainille (pikselit.net) varmasti mahtuu! Ja jos sinne haluaa sen iskeä, voin varmasti ainakin autella ylläpidon yleisissä askareissa mikäli on tarvetta
Palasin tänne vastaamaan kysymykseen: Mikä vastuutehtävissä stressaa / pelottaa / luo epävarmuutta? Voisiko asioita jotenkin kehittää helpommin lähestyttäviksi?
Koulutuksesta olikin jo keskustelua, mutta itse koen että uusiin tehtäviin tulisi edellisellä yp:llä (uusi yp), nykyisellä yp:llä (tuomarit ja muut toimihenkilöt) tai muulla vastuullisella olla jonkinlainen "velvoite" (käytän tätä sanaa aika kevyesti tässä yhteydessä) siihen, että kaikki laitoksen "henkilökunta" on ajantasalla tehtävistä ja sääntömuutoksista. Tuntuu vaikealle hypätä tehtäviin, jos ohjeet ovat tasoa tässä on tämä, hoida itse tai lue sivut ja olet valmis, vaan ainakin itse kaipaisin vähän enemmän opastusta tehtäviin. Esimerkiksi ekat kuukaudet/tilaisuudet voisi uuden toimarin kanssa olla joku "mentori", joka pystyisi vastaamaan kysymyksiin ja opastamaan niin, ettei tarvitse jossakin yleisessä chatissä huudella Toki vika on varmasti vähän itsessäkin, olen kuitenkin sen verran jäärä, että harvemmin sitten erikseen kyselen jos tämäntyyppisen ohjeen antaaNäissä voisi myös koittaa "koeaikoja", eli esimerkiksi tuomari voisi olla ensimmäiset pari tilaisuutta mentoroitavana ja testata, että onko oma juttu ilman, että tuntuu niin vahvasti vielä sitoutuneelta, on kuitenkin vaikea arvioida mitkä hommat sitten lopulta tuntuu omilta ja kuinka paljon aikaa esim. tietyn osa-alueen arvioiminen vie.
-
@k10444 Tuohon "mentori" hommaan: Mulla ainakin joka kerta, kun olen tuomarina aloittanut (tuomaroin SLA, KERJL, ERJL), on mulle annettu ohjeita laatuarvostelun sivujen ohjeiden lisäksi ja kehotettu ottamaan ylläpitoon yhteyttä missä tahansa ongelmatilanteessa. Itse ainakin koin saavani riittävästi tukea aloitukseen, kun luvattiin, että autetaan, jos kysyttävää tulee. Joten ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa, että tuomaroinnin aloittaminen on tässä mielessä helppoa, kun yksin et joudu minkään tilanteen kanssa olemaan, eikä ylläpito katso kieroon, vaikka kysymykset olisivat kuinka yksinkertaisia tahansa.
// voi olla, että ymmärsin muuten väärin sun viestin, taisitkin puhua laitosten ylläpitämisestä, väsyneenä en näköjään sisäistänyt tekstiä täysin no, tässä kuitenkin kannustava viesti, että tuomaroinnin aloittaminen ei ole pelottavaa
-
@enna Joo, varmasti tämä tyyli sopii osalle, en sillä! Mun mielestä olisi kuitenkin (mahdollisuuksien mukaan) hyvä tarjota enemmän tukea siihen aloitukseen, koska kaikille tuo tyyli ei välttämättä ole hyvä ja jää helposti vähän epävarma olo koko touhusta, kaikki ihmiset eivät kuitenkaan ole yhtä alttiita kysymään apua, vaikka sitä ehkä siihen opetteluvaiheeseen enemmän tarvitsisi
-
@k10444 pitäisikö tämän mentorin sitten oma-aloitteisesti kysellä, tarvitseeko uusi tuomari apua, vai miten ajattelit mentorin eroavan siitä avusta, minkä ylläpito jo tarjoaa? Jos kysyminen on vaikeaa, on vastauksiakaan mahdoton saada, koska ei se mentorikaan osaa kuitenkaan ennustaa, mitä kysyttävää uudella tuomarilla voisi olla. Eikä ylläpitäjiä kannata jännittää, harrastajia he ovat siinä missä muutkin ja ylläpidon hommissa ymmärtävät sen, että kysyttävää varmasti tulee, jos ei ennen ole mitään tuomarin hommia tehnyt.
-
Hetkinen, onko joku jokus kokenut jäävänsä tyhjän päälle ylläpitäjänä / tuomarina aloittaessaan? En tietenkään voi puhua kuin omasta kokemuksestani, mutta sanon samaa kuin @enna ; ohjeiden lisäksi olen saanut kehotuksen ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa. Ylläpitäjän vaihdosten yhteydessä tuki on ollut vähän aktiivisempaa, ja muistan NJ:n tiimoilta ottaneeni virallisen ylläpitovaihdoksen myötä ainakin kertaalleen yhteyttä entiseen ylläpitoon kinkkisen tilanteen kohdalla. Tilannetta en tosin muista, mutta saamani avun kyllä. Ylläpitäjänä tai tuomarina tehtäväni eivät ole jääneet epäselviksi, ja aina on vastattu tai ihan oma-aloitteisesti neuvottu, jos jokin on mennyt metsään. Sieltä se tie on taas löytynyt.
Toivottavasti en kuulosta tylyltä, kysyn ihan ilman sarvia ja hampaita; millaista sen aloitusvaiheen tuen pitäisi olla? Joku tarkistaa tulokset vai jotain muuta? Miten tuo mentorointi käytännössä toimisi, jos mentoroitava ei itse ota yhteyttä ja kysy asioita - mentori vain puhua pälättää ohjeita vielä nykymuotoa enemmän auki ja kertoo oman näkemyksensä vaikkapa hevosen rakenteesta / sukuselvityksestä? Mulla tulee tässä nyt ehkä vähän "suomalainen ja asiakaspalvelu" -tilanne päälle - en minä ainakaan halua, että minulle tuputetaan puhelinliittymää, lisää vaatteita sovituskoppiin tai mitään muutakaan, ellen itse pyydä!
Siinä mielessähän joka vastuuhommassa on jo mentori, että sekä ylläpito, että tuomarikaverit, ihan varmasti vastaavat kun vain saa kysyttyä. Yksin ei tarvitse painia minkään asian kanssa.
Tässä on kuitenkin sekin puoli, että eihän kukaan välttämättä huomaa uuden ihmisen avun tarvetta tai epävarmuutta. Jos tulokset ilmestyvät ajallaan eikä kysymyksiä kuulu, oletus yleensä on, että homma on hanskassa (koska siltähän se ylläpidolle päin näyttää!). Totta kai ainakin ensimmäisten tilaisuuksien jälkeen voisi vielä huikata uudelle tuomarille perään, menikö kaikki hyvin ja onko kysyttävää, mutta mitä muuta tässä voisi tehdä?// Ja hei ihan viimeistään nyt se ylläpitäjien sun muiden vastuuaktiivien jännittäminen romukoppaan! Ihan tavallisia harrastajia me ollaan siinä missä muutkin, ei meillä ole mitään salatietoa mistään. Toivon mukaan kukaan ei enää ajattele, että virtuaalimaailmassa on jotain hierarkiaa "tavikset" ja "kuuluisat", "ylläpitäjät" tms. Ihan samalla viivalla tässä ollaan!
// Montako kertaa ihmisen pitää omia (ajatus)virheitään korjata? :DD -
@lissu-t @enna Kyllä, itse olen joskus tuntenut jääväni vähän "tyhjän päälle" aloittaessani vastuutehtävissä (mulla on joskus historiassa ollut muitakin kuin tuossa ekassa viestissä mainitsemani), vaikka toki ylläpidolle yleisesti on saanut laittaa viestiä, mutta usein voi olla parikin eri tyyppiä kenelle viestiä voi laittaa, eikä oikein tietoa, mikä on kenenkin osa-alue jne. Tässä ei (itselläni) ole niinkään kysymys siitä, ettei uskaltaisi laittaa viestiä, vaan tietyntyyppisestä jääräpäisestä ja itsenäisestä luonteesta.
Mun mielestä tuo mentori (ym) toiminta voisi olla ihan sitä, että mentori olisi se tietty ihminen jolle laitetaan viesti, mulle on ainakin voisi olla helpompi laittaa viestiä jollekin yksittäiselle ihmiselle joka auttaisi alkuun eli lähettäisi infopaketit ja vähän vaikka kyselisi, että oliko niissä jotakin epäselvää Mun mielestä olisi kyllä myös hyvä, että ekojen tilaisuuksien (ym) jälkeen siltä uudelta tuomarilta ihan vaikka tiedusteltaisiin että oliko kysymyksiä / tuntuiko jokin asia haastavalle, sitten voitaisiin miettiä miten voisi päästä eteenpäin helpommin Tarvittaessa ekoja tuloksia voitaisiin katsoa yhdessäkin tuomarin kanssa läpi, jos tuntuu, että tarvitsee enemmän tukea tämän tiedustelun jälkeen.
Voisin olettaa että se, että on esimerkiksi oma-aloitteinen ottamaan kontaktia ja/tai sosiaalisesti rohkea antaa jo ihan erilaisen lähtökohdan aloittaa vastuutehtävissä, minkä vuoksi ehkä se mielipide tulee tällaisissa keskusteluissa enemmän esiin - vastuutehtävissä ehkä pyörii enemmän näitä ihmisiä. On kuitenkin paljon syitä sille, miksi joku ei ehkä ole niin rohkea tai halukas kysymään apua tilanteessa, jossa sitä itseasiassa kaipaisi, mikä mun mielestä olisi hyvä ottaa huomioon myös näitä juttuja suunnitellessa. Voisi ehkä myös keventää sitä kynnystä uusiin tehtäviin lähteissä.