Navigation

Virtuaalifoorumi Keskusta

• Register
    • Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Tags
    • Popular
    • Users
    • Groups

Vastuutehtävät

Keskustelu
    32
    181
    2298
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • enna
      enna @k10444 last edited by

@k10444 en halua millään tavalla vähätellä sun kokemusta siitä, että et oo saanut tarpeeksi apua. Se on tosi harmi juttu, mutta sain käsityksen, että tästä kokemuksesta on jo vierähtänyt tovi aikaa? Mä nimenomaan olen kuvailemasi mukainen ei sosiaalisesti rohkea, arkakin, koska pelkään, että jokainen sanomani asia on tyhmä, ja mä pyöritän sanoja hyvin paljon täällä viestiosiossa ennen kuin uskallan lähettää mitään. Juurikin tämän oman epävarmuuteni vuoksi voin sanoa, että ainakin tänä päivänä apua on hyvin herkästi saatavilla ja ylläpito on ystävällistä! Joten toivottavasti uskallat lähteä yrittämään uudestaan ja antamaan uuden mahdollisuuden noille hurjille ylläpitäjille! 😄😊

VRL-14704
      Hiivurin Suomenhevoset (Muistosivut)
      Gullgruve
      Mahlakorpi

k10444 1 Reply Last reply Reply Quote 1
      • k10444
        k10444 @enna last edited by

@enna Siis olenhan minä nytkin mukana vastuutehtävissä, enkä tosiaan koe ylläpitäjiä mitenkään hurjiksi, enemmän kyse oli vain siitä, että haluan tuoda esiin myös kokemusta siitä, ettei kaikki välttämättä koe tätä systeemiä toimivaksi, vaikka toki monille toimii (ja hyvä että toimii!) 🙂

1 Reply Last reply Reply Quote 2
        • ScrewDriver
          ScrewDriver @Sylvi last edited by

@sylvi said in Vastuutehtävät:

Vihkopuolen harrastajakunta oli oikeasti ihan saakelin pientä, minkä vuoksi ei voinut haaveillakaan siitä, että esimerkiksi kantakirjausten takana olisi ollut näinkin iso "organisaatio" eli on ylläpitäjät ja useita tuomareita jne. Joten pohdinkin sitä, että mikäli nykyisellään esim. hevoskantakirjaan ei vain löydy tarpeeksi tuomareita, niin onko niitä aivan pakko olla se neljä (+ varatuomarit)? Pystyisikö pisteytystä muokkaamaan niin, että kolmella tai kahdella tuomarilla saisi jo jotain aikaiseksi?

Tähän vielä kommentoin sen verran, että HevosKTK:han veti puolet 2020 tilaisuuksista kolmella tuomarilla ja neljäntenä pisteisiin lisättiin tuomarien pisteytyksien keskiarvo.
          Kyllähän tämä toimii, enkä itse varsinaisesti näe estettä tällaisen systeemin vakituiselle käytölle (jos ei yleisöllä ole vastaan sanomista), mutta extratuomareille olisi silti tarvetta, sillä kiertoa kaivataan, että kaikki pääsevät taukoilemaan hyvin väliajoin. Joku tarvitaan lisäksi päivystämään varalle hätätilanteiden sattuessa. 🙂

VRL-14365 | impolite.orange@gmail.com
          Haras de Rouge (Z) ⇝ Seven Days (valjakko) ⇝ Yksityiset ⇝ HevosKTK ⇝ MSY
          Maple Wood Canadians & Supernatural (molemmat unilla)

Sylvi 1 Reply Last reply Reply Quote 2
          • Sylvi
            Sylvi @ScrewDriver last edited by

@screwdriver Entäs sit jos oletetaan et niitä tuomareita ei nyt vain löydy mistään kivenkoloista, niin voisiko tilaisuuksia järjestää vain joka toinen kk tai harvemmin ja siten tuomarit saisivat levätä? En tosin tiedä aiheuttaisiko se pysyvän yleisöryntäyksen niihin harvennettuihin tilaisuuksiin ja siten tuomareilla olisi ihan yhtä iso työmäärä, mutta vain harvemmin kuin joka kuukausi. 😆

VRL-08179

ScrewDriver 1 Reply Last reply Reply Quote 4
            • ScrewDriver
              ScrewDriver @Sylvi last edited by

@sylvi Tottahan tämäkin, ja mikälisikäli KTK nyt saadaan pyörimään, niin tällä systeemillä saatetaankin jatkaa tuomareiden mielipiteestä riippuen. Onhan tilaisuudet muutenkin rajattu 80 osallistujaan, ja tuomarit hyväksyvät tämän (mahdollisen) määrän ryhtyessään tuomariksi. 🙂

VRL-14365 | impolite.orange@gmail.com
              Haras de Rouge (Z) ⇝ Seven Days (valjakko) ⇝ Yksityiset ⇝ HevosKTK ⇝ MSY
              Maple Wood Canadians & Supernatural (molemmat unilla)

1 Reply Last reply Reply Quote 3
              • Sylvi
                Sylvi last edited by Sylvi

Nii ja haluan vielä lisätä tuohon aiempaan viestiin, että oon silti samaa mieltä siinä, että vastuutehtäviin kuluva aika voi oikeasti olla tosi pieni aika ja kannustan rohkeasti kaikkia jotka kokee, että irtoaisi palanen nettiajasta laatiksiin niin ainakin kokeilemaan vastuutehtäviä! 😊 Ei kaikki varmastikaan ole niin motivaatiorajoittuneita kuin meikäläinen näiden suhteen.

Voisin mahdollisesti nähdä itseni joskus tulevaisuudessa jonkin lafkan taustajoukoissa, mutta en oikein ole varma olisiko tällaisenaan laatikset / viralliset jutut sellaisia, jotka mua kiinnostaisi vastuutehtävien puolesta. Ehkä itse toimin parhaiten sellaisissa jutuissa, jotka voi järjestää sitten kuin siltä tuntuu eikä niinkään säännöllisesti järjestettävissä tilaisuuksissa. Esim. jos mulla ois oikein aikaa ja inspistä, voisin haluta joskus ja jouluna toimintaa/tilaisuuksia järjestävän FWB-yhdistyksen. 🙂

VRL-08179

1 Reply Last reply Reply Quote 2
                • N
                  Nicky last edited by

Itse olen tällä hetkellä WRJ:ssä varatuomarina ja ns. paikkailen toisten tuomareiden taukoja tarvittaessa, YLA:ssa olen lisäpistetuomarina ja ylläpidon VMRJ:tä HM:n vastatessa enemmän teknisestä puolesta.

Muutamia vuosia taaksepäin olin enemmän aikaa vaativissa vastuutehtävissä, WRJ:n entisen ylläpitäjän aikaan taisin olla vastuussa kahdenkin osion arvostelusta ja YLA:ssa olin joskus aikoinaan sukupistetuomarina. Oman elämäntilanteen takia koin nämä kuormittavina ja jäinkin hommasta pois.

Nyt oma vastuu tuntuu hyvältä ja ehkä aikaa ottavin on YLA:n arvostelu, mutta sillekin kun saa yhden illan varattua, saa hevoset arvostelua pois alta. Toisaalta pidän myös siitä, että tilaisuuksia on järjestetty joka toinen kuu, mikä helpottaa.

VMRJ:n ylläpitoon lähtemistä jännitin itse paljon, sillä jaos oli ollut hetken aikaa toimimasta, harrastajia tuntui olevan nihkeästi ja itse piti mainostaa ja ns. nostaa jaosta uuteen nousuun. Nykyään tilanne on huomattavasti parempia ja jaoksella on ihanan aktiivisia harrastajia, jotka osallistuvat keskusteluun ja heittävät ideoita, kuinka kehittää jaosta parempaan suuntaan. Siitäkin olen innoissani jaoksen kanssa, ettei siinä ole turhaa byrokratiaa ja saan itse vaikuttaa ja tehdä lajista mielenkiintoisempaa harrastajille. Työmäärä on myös kevyt itselle, sillä vastuuseeni kuuluvat vain arvonimilistan ja kilpailukalenterin päivittäminen sekä CUP:in järjestäminen joka toinen kuu.

WRJ:n puolella taas pidän siitä, että siellä jonotussysteemi on todettu toimivaksi ja ylläpito pitää kaikki hyvin ajan tasalla.

Itse en ole kokenut jääväni vielä yksin vastuutehtävissä, mutta minun mielestäni mentorin kaltainen hahmo olisi hyvä. Juuri, että kun on uusi tuomari tai ylläpitäjä, olisi yksi selvä hahmo, kenen nojautua. Yksi, jolta saisi ne selkeät ohjeet ja joka tsemppaisi. Mielestäni on helpompaa nojautua yhteen henkilöön kuin yrittää pommittaa kysymyksillään useita eri henkilöitä. Kyllä, silloin VMRJ:n ylläpitäjänä aloittaessa tunsin olevani isot housussa, koska olin itse niin tottunut entiseen harrastustyyliin, joihin muut eivät olleetkaan niin tyytyväisiä ja piti lähteä muokkaamaan jaosta. Myös yhdelle pienelle jaokselle oltiinkin kerätty liikaa aktiviteettia, vaikka harrastajia ei ollut niin paljon. Laatuarvostelu esim jäi taka-alalle ja jossain kohtaa itsekin heräsin, ettei minulla ole paukkuja lähteä sitä pyörittämään kaiken muun ohella.

Crampton Stock Horses - australianhevosten kasvatusta vuodesta 2015
                  Stall Wäckelin - epämääräinen kasa juoksijoita

VMRJ - Virtuaalinen matkaratsastusjaos

• Sorel
                    Sorel last edited by

Kyllä minulla on vahva tunne siitä, että apuja ja neuvoja saa aina (herkästikin) ylläpitäjiltä, jos ja kun niitä vain pyytää ja kysyy. Ainakin mitä itse olen ylläpitäjänä ollut, velvollisuus on vastata ja huolehtia siitä, että tuomarit ovat ajantasalla tapahtumista ja osaavat hommansa. Mutta yhtälailla ylläpitäjällä täytyy olla myös luottoa tuomareihinsa, koska ei ylläpitäjä ala tarkistamaan jokaisen tuomarin pisteytyksiä. Kaikille tapahtuu virheitä, ihan jokaiselle - eikä ne ole vakavia asioita. Sitten vain korjataan pisteitä jos on tullut joku moka 🙂

Kun tilanne on mikä on, mielestäni ylläpitäjillä on (katso aloitusviesti) ihan tarpeeksi työtä, ettei heitä voi velvoittaa tekemään enempää mitä nyt tekevät. Omatoiminen täytyy olla, jos jotain ei ymmärrä tai jostain asiasta on epävarma - siitä täytyy ihan itse kysyä. Miten muuten voi oppia tai tehdä oikein, jos epäselvissä tilanteissa ei varmista, kuinka se täytyy tehdä, jos ei ole varma? Uudelle tuomarille varmasti kerrotaan ja opastetaan heti kättelyssä, miten kyseinen osio pisteytetään ja jos tulee epäselvää, kysy (ja mielellään herkästikin). Aina autetaan ja neuvotaan, kun sitä tarvitaan eikä ketään jätetä yksin 🤗

Jos tilaisuuteen tulee tulokset ajallaan eikä perästä kuulu kysymyksiä, ylläpitäjä olettaa että uudella tuomarilla tuomarointi on sujunut hyvin. Jotenkin itse olettaisin että epäselvissä tilanteissa tuomari laittaa laitoksen sähköpostiin viestiä (tai jättää sheets-taulukkoon kommenttikenttään viestin, että menikö näin / tarkistatko tms?), jos on jotain ihmeellistä. Myös muut tuomarit ovat auttaneet toisiaan, mikä on ihan huippu juttu! ❤

Tuntuu että porukka pelkää aivan liikaa epäonnistumista ja virheiden tekoa - mikä on täysin normaalia tälläisessä ympäristössä, että niitä mokiakin tulee, eikä maailma siihen kaadu. Laatuarvostelussa väärin merkatut pisteet, omistaja laittaa yp:lle sähköpostia että hei, mitä ihmettä - ne vain korjataan ja kaikki on hyvin! Tämä harrastus ei ole niin vakavaa, ei rakettitiedettä eikä mitenkään sellaista, mitä kukaan ei voisi oppia. Rohkeasti mukaan vain kokeilemaan 👍 😊

Unia Trotters / Hornanhovi / Chinet Ranch / Gídeon / Mairoth / El Braqa / Ravenscroft / Cadogan Ponies / Everholt Estate

1 Reply Last reply Reply Quote 10
                    • HM
                      HM last edited by

Takerrun nyt ehkä vähän muuhun mutta musta saisi reippaammin mainostaa tuomarivajautta, sitä niin kovin harvoin mainostetaan joten kovin moni ei niihin hommiin ymmärrä hakeutua.

Mä olen itse aina pyrkinyt tukemaan tuomareita kaikin mahdollisin tavoin kuten varmasti muutkin ylläpitäjät, mutta pitäisi rohkeammin mainostaa avoimia tuomaripaikkoja ja vaikka NJ:n materiaalia jos joku saisi siitä inspiraation valmentautua rakennetuomariksi.

Mun mielestä on aivan liian vähän mainostettu vapaita paikkoja joka voi johtaa siihen että halukkaita ei ole koska ei ole mainostettu. Harva tuskin ymmärtää kysyä onko tarvetta tuomareille.

Monia hyviä seikkoja täällä on mainittu kuten mentori ja tuki, mutta kuten sanoin, avoimia paikkoja ei ole liiemmin mainostettu (pl rakennetuomarointi).

Mä olen sitä mieltä että uusia tuomareita saisi jos vain panostaisi mainontaan (ja sen mukaanlukien perehdytykseen) 🙂 Nyt kovin harvalla laatuarvostelulla on ollut avoimia paikkoja tuomareille, toki niitä on aina välillä mutta mun muistini mukaan ei hetkeen.

Lissu T. 1 Reply Last reply Reply Quote 5
                      • Lissu T.
                        Lissu T. @HM last edited by

@hm Koska se tuomareiden ja etenkin ylläpitäjien hakeminen on niin nihkeää hommaa, ettei sitä viitsi aloittaa "varmuuden vuoksi" jos löytyy se minimimäärä tekemään hommia. Avoimet paikat täyttyvät aika huonosti. Tämmöisten vastuutehtävätopien kautta on aikanaan löytynyt useammallekin jaokselle työväkeä, mutta jaosten omat rekrytopat ovat aika usein täyttyneet pelkistä uppausviesteistä.

Kauria & A. Ismailov | Kurjenpesä | Tuoninen (myytäviä kenttäratsuja) | Susiraja

Tuomarointipyynnöt ja muut vastuuhommat vain sähköpostin kautta.

HM 1 Reply Last reply Reply Quote 0
                        • HM
                          HM @Lissu T. last edited by

@lissu-t En nyt halua syyllistyttää mutta mun mielestä se on aika olennainen osa, mainostaminen siis. Sitä kautta voi juurikin löytyä halukkaita tuomareita verrattuna siihen että ei mainosta. Ei sitä pidä heti luovuttaa jos tuomareita ei löydy, "uusia" harrastajia on mun mielestä tullut aika tasaisesti joten mun mielestä mainostaminen kannattaisi etenkin kun suurin osa tuskin on täysin perillä siitä että laatiksiin on avoimet haut, koska niitä ei juuri mainosteta missään.

Musta tää on vain yksi mielipide, mutta se voi jo auttaa tuomareiden löytymisessä jos niistä mainostettaisiin riittävästi. Tämä on se joka on itsellä pistänyt silmään, koska harva laatuarvostelun käyttäjä ei välttämättä ymmärrä että tuomareille on tarve jos siitä ei mainita kuten julkisesti tai laatuarvostelun sivuilla.

• Tinu
                            Tinu last edited by

Mä voin vielä sen verran sanoa, että ainakin mun tuomarointi/vastuutehtäväjännitystä tän keskustelun seuraaminen on helpottanut jo jonkin verran! 😄 Keskustelu on niin sanotusti hieman raottanut tuomaroinnin mystistä verhoa.

Ja oon samaa mieltä @hm kanssa pitkälti kaikesta. Nyt kun Keskusta on taas takaisin ja vastuutehtävät on aiheena nostettu pöydälle, voisi olla hyvä sauma laittaa tuomarihaut taas tulille. Itse ainakin tämän keskustelun innoittamana aion ryhtyä ajatuksista tekoihin ja hakea tuomarointipaikkaa tai jotakin muuta vastuutehtävää, kunhan saan päätettyä mihin ns. apuani tarjoan. Olisi kuitenkin kiva tietää, missä sitä apua ehkä eniten kaivattaisiin. 🙂

Kädestä pitäen perehdyttäminen ja tuomarikoulutus on liian aikaavievää vastuutehtävissä olevien harrastajien ja yleisen tilanteen huomioon ottaen. Jonkinlainen infopaketti (esim. joku hyvä ja tiivis infopläjäys tuomarointitehtävistä) voisi olla hyvä. Tämmöisiä saattaa jo ollakin käytössä, en tiedä - ainakin PKK:lla oli, silloin kun itse aloitin tuomaroinnin ja se oli kyllä tosi kiva! Rakenteen arvostelua voisi harjoitella vaikka erilaisilla (monivalinta)tehtävillä, joiden oikeat vastaukset olisi koottu tehtäväsivun loppuun. Kaikki tämäkin vaatii tietenkin aikaa ja panostusta sen verran, että ne saadaan ylipäätään aikaiseksi, mutta tulevaisuudessa ne eivät teettäisi lisätöitä.

Joku myös aikaisemmin keskustelussa ehdotti, että tilaisuuksia voisi järjestää vain joka toinen kuukausi. Mikä on mun mielestä myös ihan hyvä idea, jos tuomarit kokevat olevansa liian työllistettyjä tai tämä koetaan muutoin sopivampana ratkaisuna. Ainahan voi järjestää esimerkiksi lisätilaisuuksia sopivina ajankohtina.

Mutta joo, tällaisia ideoita ja ajatuksia tuli mieleen 🤓

Hirttivaara : Sîr Angren : Trullinummi : Tinun Talli : Korpinmusta : Aasitalli Aasila : Pikseliponiblogi : Virtuaalivaruste
                            Hiljaiselolla

1 Reply Last reply Reply Quote 5
                            • Anarchy
                              Anarchy last edited by

Aihe ei minua valtavasti koske, kun en laatiksia erityisemmin käytä, mutta muistanko väärin, että tästä samaisesta aiheeseen oli joku kysely olemassa Google Forms pohjalla tms? Muistaakseni uuden Keskustan aikaan oli jo, mutta ei pienintäkään käryä mitä missä ja milloin 😂

VRL-14465

Anarchie | Laukkurit

1 Reply Last reply Reply Quote 0
                              • Sorel
                                Sorel last edited by

Ennen kun keskusta kosahti, oli todella monella laitoksella tuomarihaut päällä (sekä ylläpitohakemukset) ja kyllä rekryjä on ollut ja monelta eri taholta. Näitä mainoksia on nähtävissä välillä myös ihan VRL:n etusivullakin. Pienemmät putiikit pystyvät pyörittämään helposti ja kivasti pienellä porukalla tapahtumia mutta jos miettii jotain KRJL, ERJL, HevosKTK tms, missä oikeasti sitä osallistujamäärää on enemmänkin - kyllä siellä tuomarit kuormittuu kun paikataan yhtä kuin toistakin tuomaria, koska rekryistä huolimatta niitä tuomareita ei löydy.

Ehkä tämän topan ja keskustelun jälkeen näitä rekryjä toivonmukaan tulee, jos yksikin henkilö innostuisi tuomaroinnista niin se on jo super mahtava juttu! Samat naamat tuppaa olemaan vähän joka laatiksessa ja se on iso takaisku, kun joku näistä "jokapaikan höylistä" lopettaa - siinä on monta avointa paikkaa taas haussa. Eikä tuomareita voi koskaan olla liikaa - jos yhtään tuntuu että haluaa kokeilla esim lisäpistetuomarin tehtäviä tai haluaa sukupisteosioon, uskon, että varmasti tuomaririviin otetaan ilomielin mukaan!

Kyllä sitä oma-aloitteisuutta tarvitaan kaikilta, etenkin jos rakenneasiat kiinnostavat vähääkään; nyt on tuotu esille NJ:n koulutusmateriaalit, joista löytyy kattavasti linkkejä, joista pääsee tutustumaan rakenneasioihin varsin hyvin. Rakenneasiat eivät ole rakettitiedettä ja oikeasti vain tekemällä ja tuomaroimalla sitä oppii ja silmä harjaantuu - vinkkinä vielä; sukupostista voi lukea hevosten ja ponien kantakirjalausuntoja ja samalla katsoa vieressä olevaa rakennekuvaa 🙂

Unia Trotters / Hornanhovi / Chinet Ranch / Gídeon / Mairoth / El Braqa / Ravenscroft / Cadogan Ponies / Everholt Estate

1 Reply Last reply Reply Quote 6
                                • Lissu T.
                                  Lissu T. last edited by Lissu T.

Enkä minä halua kuulostaa tylyltä, vaikka tämä nyt pienen turhautumisen läpi tuleekin. Olen useamman kerran ollut niitä tuomareita hakemassa, kevyimmillään VSR:n rotunäyttelyihin kertaluontoisena keikkatyönä ja sitten ihan vakkarituomariksi. Lisäksi olen toki seurannut muiden laitosten tuomaritarvetta / ylläpitohakuja.

Nytkin SLA:n topicissa mainostetaan avointa tuomaripaikkaa, KRJ + KRJL etsivät uutta ylläpitäjää, ERJL:llä on hiljaisessa etsinnässä toinen ylläpitäjä sekä KERJL hakee riveihinsä (vara)tuomareita. Avoimista paikoista kyllä ilmoitetaan, vaikkei kukaan taida enää tuoda aktiivisesti esille ns. jatkuvaa haku(mahdollisuutt)a.

En sanoisi yhtään kenenkään luovuttaneen tuomarihaun suhteen hetinyt, mutta kaipa siinä vähän kyynistyy, kun tilanne on ollut vuosikaudet sama. Tätä keskustelua on käyty "vanhan" Keskustan puolella neljän topicin verran pelkästään minun, Sorelin ja dookien aloittamissa ketjuissa, ja kaikki muut keskustelut (pääpointtina tai sivujuonteena) siihen päälle. Ei tämä tuomarivaje mikään uusi asia ole. Ainakin itsestäni tuntuu vähän turhauttavalta mainostaa aktiivisesti avointa hakua, kun jo nämä kohdennetutkin "työpaikka"ilmoitukset ohitetaan niin helposti.

Totta kai välillä löytyy uusia tuomareita (haun kautta tai ilmeisen harvakseltaan ns. "tyhjästä", ilman hakua ilmoittautumalla), mikä on aina hieno juttu! Eikä pelkästään siksi, että laitokset pyörivät, vaan siksi, että parhaimmillaan vastuuhommista saa iloa sekä lisämaustetta omaankin harrastamiseensa. Oli se sitten ilo ja hyöty tuomarieduista tai jotain muuta, mikä kenellekin toimii. 😊

@Tinu (ja toki muutkin ohjeista kiinnostuneet 😄 ) Ainakin kenttälaatikselta löytyy mattyn kasaama Tuomarin käsikirja, joka on kyllä sovellettavissa muihin lajilaatiksiin yhteneväisen pisteytyksen ansiosta. 😊

@Anarchy Jotain kelloja soi minullakin! Ainakin monella laitoksella oli oma kyselynsä toiminnasta, mutta muistelen kyllä vastanneeni johonkin kattavampaan "yleispätevään" kyselyyn. Eri asia, muistelenko omiani. 😂

Kauria & A. Ismailov | Kurjenpesä | Tuoninen (myytäviä kenttäratsuja) | Susiraja

Lithy Anarchy 2 Replies Last reply Reply Quote 7
                                  • Lithy
                                    Lithy @Lissu T. last edited by

@lissu-t Näin julmasti tänne väliin tunkien kysäisen että saanko heittää tämän tuomariohjeistuksen linkin piirtotopaan muiden ohjeiden kaveriksi? :'D

Lukariksen Hevoskeskus - Tarinatalli Kalliokuja 24 - Keskiaikaratsu Jussi
                                    PKK- ja VSN-tuomari

Lissu T. 1 Reply Last reply Reply Quote 1
                                    • Lissu T.
                                      Lissu T. @Lithy last edited by

@lithy Uskoisin, eiköhän se ole tarkoitettu jaettavaksi. 😄

1 Reply Last reply Reply Quote 1
                                      • Enni
                                        Enni last edited by

Nyt kun tätä keskustelua on tullut seurailtua, niin hyppään tässä välissä mukaan, koitan vastailla paremmalla ajatuksenkululla myöhemmin noihin aloitusviestin kysymyksiin ja muuhun, mutta nyt miun näkemyksiä tuomarointihommista / vastuutehtävistä ja siitä miten päädyin itse tuomariksi 🙂

Seurailin pitkään noita rekrytopia, mutta jumahdin aina odottelemaan josko joku sellainen haluaisi paikan jolla olisi käyttöä juurikin esim. tuomarietuuksille, kun itse en juuri laatiksia käytä ja vähän aroin yhteydenottamista (ihan suotta 😅 ). Lopulta sitten pääsin ERJL:n tuomariksi ns. määräaikaisella sopparilla - sovittiin silloisen ylläpitäjän kanssa aluksi kolmen kuukauden/tilaisuuden pestistä ja tämän jälkeen yp. kyseli fiiliksiä ja onko kiinnostusta jatkaa. Tää oli miun mielestä oikein hyvä systeemi kokeilla onko tuomarointi miun hommaa.

Suosittelen tätä mallia ehdottomasti muillekin, joilla yhtään kutittelee kokeilla, ja ottamaan esim. laatiksen yp:hen yhteyttä ja kysyä että olisiko mahdollista hypätä esim. aluksi vaikkapa yhteen tilaisuuteen tuomaroimaan jotain kiinnostavaa osiota, uskoisin kyllä kaikissa laatiksissa tällä hetkellä olevan tilaa lisätuomareille ja että uudet kiinnostuneet toivotetaan tervetulleeksi - vaikka sitten sen yhden tilaisuuden jälkeen toteaisikin että tää ei olekaan se oma juttu! Tukea varmasti saa niin yp:ltä kuin tuomarikavereiltakin, jos jokin mietityttää, niin myös itse aloittaessani 😊

Nykyäänhän tuomaroinkin kolmessa lajilaatiksessa ja aikaa nämä eivät oikeasti vie paljon, toki varmasti ajantarve vaihtelee tuomariosioiden välillä ihan jonkin verran. Periaatteessa vastuutehtäviä voisin ottaa vielä enemmänkin, mutta jonkin verran näitä rekryjä menee ohi ja nyt omaan silmään on lähinnä osuneet juurikin nämä yp-haut mitkä sikäli kyllä hiukan kiinnostelee, mutta toisaalta en koe olevani valmis hyppääväni yksin minkään lafkan pyörittämiseen, mutta mikäli joskus joku kiva tyyppi löytyisi kaveriksi jelppaamaan, niin mikä ettei.

Toivon tietysti että etenkin nämä isommat lafkat pysyisivät pystyssä, eikä aina tarvitsisi ison osan "kaatua" samojen ihmisten harteille, kun näissä kuitenkin yleensä kaikki hommatkin kasautuvat tietylle ajanjaksolle kuukaudesta. Mutta tähän sanon samaa kuin muutama aikaisemminkin - jos kiinnostuneita henkilö(it)ä ei löydy yp:ksi laatiksiin / kantakirjaan / yms., on täysin ok pistää laitos esim. tauolle, koska toivon että nämä vastuutehtävät yms. pysyisi pitkälti kivana hommana kaikille ketkä näissä ovat missään roolissa mukana, eikä tarvitsisi puoliväkisin puurtaa!

Lyhyenä yhteenvetona, tykästyin itse aikoinaan tuomarointihommista paljon, etenkin kun tuomaroitavien hevosten kautta löytyy paljon uusia tallituttavuuksia ja erityylisiä tekstejä joita lukea, Suosittelen siis vielä kerran ehdottomasti kokeilemaan jos yhtään siltä tuntuu ja löytyy hitusen ylimääräistä aikaa! 🙂

Teilikorpi
                                        Honkavuo

1 Reply Last reply Reply Quote 5
                                        • Humutin
                                          Humutin last edited by Humutin

Tungen lusikkani tähän soppaan, lähinnä tämmöistä ajatusten juoksua varmaan tulee tämä viesti nyt olemaan, mutta ihan aidosti uteliaana ja pohdiskellen kirjoittelen.

Toimin shetlanninponien varsalaatiksen ylläpitäjänä (epäaktiivisena sellaisena, mutta paluuta tehdään), joka perustuu täysin arvontaan. Ainoa varsinainen laskettava pisteytys tulee sukupisteiden lisäpisteistä, joissa x määrittelyihin kilpailleista vanhemmista voi saada lisäpisteitä.

Lyhyesti vastaten muihin kysymyksiin; olen aina ollut ja tulen olemaan ihan super kiitollinen kaikille ylläpitäjille, tuomareille, tilaisuuksia järjestäville, varatuomareille, siis ihan kaikille, jotka aikaansa jaksavat laittaa näihin lafkoihin ❤ mun pienellä ja vielä suhteellisen helpolla laatiskokemuksella, jossa ei siis vaadita mitään muuta kuin noppa, työmäärä ja organisointi ei oo mikään vähäinen. Kiitokset siis kaikille jotka jaksavat ja mahdollistavat harrastuksen tämän puolen! 😊
                                          Koen siis, että olen tyytyväinen vähäisellä käyttäjäkokemuksellanikin, ja haluan käyttää näitä jatkossakin.

Sitten siihen, mitä pohdin itse vähän enemmän ja olen jo pidempään miettinyt.
                                          Eli nimenomaan rakennetuomarointi, lähinnä näyttelyjaoksen puolella.
                                          Tähän väliin sanon, että en löytänyt mitään mainintaa siitä, mitä tuomarikoulutus on käytännössä, mitä siinä testataan ja miten, mutta mikäli se jo pitää sisällään ns. testituomaroinnin, niin sitten voi ohittaa seuraavan osion, sillä en tiedä, lisääkö se sitten varsinaisesti enää mitään asiaan liittyen.

edit: linkki löytyi, ja siellä onkin hyvä systeemi jo käytössä. tuomarikoulutuksia odotellessa! 😊

Olen samaa mieltä siitä, että loppumetreillä opiskelu jää opiskelijansa kontolle. Eli kiinnostunut perehtyy itse materiaaleihin, kysyy tarvittaessa, ja tutkii tarvittaessa vaikka rotumääritelmää, mikäli kokee tarpeelliseksi siihen kylkeen.

Luin, että täällä tuotiin esille ehkä kynnyksiä lähteä toimintaan, ns. ehkä jonkin sortin pelkoa, että heitetään heti hommiin kun tuntuu, että sormi olisi vielä suussa ja ei osaakaan jotain asiaa.
                                          Joo, on ehdottomasti tärkeää, että silloin voi ja mielestäni silloin pitää kysyä, ja uskon, että varmasti kaikki aktiiviset laitoksessa mukana häärivät henkilöt auttavatkin mielellään, mutta se ei ehkä kuitenkaan poista semmoista ylitsepääsemätöntä kynnystä, ettei vaan uskalla ja luota omiin arviointeihinsa. Vaikka kuinka lukisi oppimateriaaleja, ei se silti tarkoita, että ne osaa laittaa tilanteessa käyttöön ja sitten pelottaa, että tuleekin virhe, ja sitten joudutaan korjailemaan sitä, ja sitten siitä lumipallosta ja epäluulosta kasvaa mörön kokoinen järkäle.
                                          Ymmärrän kanssa, että tuomarit ja laitokset on jo ihan ylikuormitettuja.
                                          Pohdin kuitenkin esimerkiksi tässä tapauksessa ns. kuivaharjoittelua, eli jos olisi joku halukas tuomarikokelas tai parikin jotka pääsisivät ns. osallistumaan epävirallisesti tuomarointiin näyttelyssä, jossa on erillinen virallinen tuomari. Eli suomeksi sanottuna, sovittaisiin joku näyttely, jossa kokelaat tekisivät omat tuomarointinsa annetuista hevosista kutsun ollessa valmiina tuomaroitavaksi, joka ei vaikuttaisi millään tavalla ns. virallisen tuomarin pisteytyksiin ja järjestykseen, ja sitten virallinen tuomari (tai miksei joku muukin tuomari) vilkaisisi kokelaiden työt läpi. Mikäli kaikki näyttää hyvältä, niin ei siinä, sitten hyvä, mutta tässä tulisi mahdollisuus ns. mentorointiin, jota vähän kaivattiin ilmeisesti lisää tai eri tavalla.
                                          Tuomari voisi kysyä, miksi esimerkiksi hevonen Y on mennyt hevosen X edelle kokelaan listassa (tosin uskoisin, että monesti nämä on makukysymyksiä ja toisinaan ei sitä tarvi kyseenalaistaa, jos hevosista kumpikin ansaitsisi kyseisen sijoituksen ja palkinnon), mikäli selkeästi rakenteellisesti huonompi hevonen menisi korrektin ohi, ja siinä vaiheessa pystyttäisiin vaihtamaan ajatuksia ja ehkä kokelas ymmärtäisi mitä materiaalissa puhuttiin, ja miksi listat eroaisivat toisistaan jne jne. Miksi jokin hevonen sai pisteitä enemmän jostakin rakenneosiosta tuomarin listassa, jos jokin oppimateriaalista ei ollut ihan sisäistynyt kokelaalle ja tulikin ns. virhearviointi vaikkapa jalka-asennoista.

Tämä varmasti vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, jonka ymmärrän olevan tosiaan kortilla, mutta jos tällä tavalla saataisiin lisää innokkaita tuomareita, jotka kaipaavat käytännön rohkaisua, niin kokisin, että se helpottaisi pitkällä tähtäimellä kyllä kaikkia. Itsekin ehkä uskaltautuisin kokeilemaan tällä tavalla tuomarointia, kun siinä pääsee vaihtamaan ajatuksia aktiivisesti ja tulisi lisää näkemyksiä siitä, mitä kannattaa harkita tuomaroidessa, ja ennen kaikkea kokelas pääsisi myös perustelemaan tarvittaessa (myös itselleen!), miksi on päättänyt sijoittaa listansa näin.
                                          Ja hei, tässä tosiaan voisi kouluttaa ehkä kahta, kolmeakin kokelasta samaan aikaan, ettei tarvitse yksitellen jokaista luotsata. Ja ei kaikki välttämättä tarvitse tätä, mutta olisi mahdollisuus niille, jotka sitä lisätukea tarvitsisivat.
                                          Ehkä tämän voisi toteuttaa tyyliin chatroomina, sovitaan yhteinen aika jolloin käydään asiat läpi ja pidetään ns. kyselytunti, jatketaan joskus toiste jos on tarvetta, tai lopetetaan aiemmin jos näyttää, että kaikki on sellaisenaan hallussa.
                                          Kokelaat noudattaisivat samoja aikarajoja kuin säännöissä sanotaan, ehkä yksi päivä vähemmän jotta tuomarille ei tule kiire lähettää omia tuloksiaan ajoissa, mutta tuomari odottaisi kokelaiden listat ennen omansa lähettämistä näyttelyn järjestäjälle. Näin poissuljetaan myös huijaaminen, vaikka haluan uskoa, ettei sellaista kukaan harrastaisi.

Mentoroinnilla on ehkä (en puhu nyt heidän, jotka asiasta mainitsivat, puolesta) tarkoitettu myös ns. luottohenkilön/-henkilöjen nimeämistä. En tiedä miten käytännössä toimisi, mutta esimerkiksi sanottaisiin, että uusi tuomari voisi kääntyä henkilöiden x ja y puoleen, mikäli tuomaroinnissa tulee eteen esteitä tai jää epäilyttämään, onko vaikka se järjestys kohtuullinen. Ei tarvitse siten arpoa, keneltä pitää/uskaltaa kysyä, tai että laittaako kaikille. En tiedä, tämä nyt oli tämmöistä pohdintaa vaan 😄

komppaan myös @Enni ä, tommonen ns. koeaika näin muuten tuomarointiin varmaan olisi semmoinen mukavan pehmeä lasku ja kokeilu hommaan.

Nää on vaan tosiaan omia ajatuksia, ja eivät suinkaan varmasti sellaisenaan valmiita, kunhan ehdotuksia ja pohdintoja siitä, miten tätä asiaa voisi helpottaa ja kynnystä liittymiseen laskea. Enkä tietenkään voi sanoa, että nämä toimii käytännössä, enkä vaadi tai sano, että kenenkään tarvii ruveta kaivamaan aikaa näille asioille, jos sitä ei ole. 🙂

Toiset purjehtivat hitaasti ja toiset nopeasti ja jotkut keikahtavat kumoon.

alaera 1 Reply Last reply Reply Quote 4
                                          • alaera
                                            alaera @Humutin last edited by

@humutin täällähän lukee "koulutuksen vaiheet"- kohdan alla, mitä tuomarikoulutus pitää sisällään? 😅

Haltiasalo kansallishevosia vuodesta 2014

Humutin 1 Reply Last reply Reply Quote 0
                                            • 1
                                            • 2
                                            • 3
                                            • 4
                                            • 5
                                            • 9
                                            • 10
                                            • 2 / 10
                                            • First post
                                              Last post