Värikeskustelu
-
@screwdriver On voinu ollakki, minä en noita iberialaisia kauheasti seuraa ni menny ohi
-
Tietääkö joku mikä amber cream champagne on suomeksi?
-
@turjake Samppanjaruunivoikko
Gold on rautias, amber ruunikko ja classic musta. Cream on voikko, eli gold cream on voikko, amber cream ruunivoikko ja classic cream mustanvoikko.
-
@nikki aaah okei kiitos!
-
@turjake Mäki on näitä joutunu pyörittelee Lyhenteet on gcha, acha ja clcha oli Gold CHAmpagne, Amber CHAmpagne ja CLassic CHAmpagne, Creamilla sitten yks c lisää, eli gccha, accha ja clccha
-
Mä lunttailen nää joka kerta uusiks googlaamalla champagne horse. Tulee tämmösiä muistilappuja vastaan.
EDIT: Ellei sit kysytty kirjoitusmuodosta. Sillä ei taida ihan hulluna olla väliä niin kauan kun pohjavärin + samppanja + voikko saa jotenkin ilmaistua.
-
Mä haluan tässä kohdin muistutella muutamista blogipostauksistani, joista voi olla apua väri- ja nimitysasioissa:
- Värien lyhenteet
- Värien genotyypit (lisäsin tänne muuten ihan just samppanjanvoikkovärien genotyypit, puuttuivat alunperin, en tiedä miksi)
- Väriteoria-sarja (täältä löytyy esimerkkikuvien ja tunnistusohjeiden lisäksi myös vieraskieliset nimitykset eri väreille)
-
This post is deleted! -
Instagramissa tuli ensimmäistä kertaa vastaan tällainen "käänteinen kirjavuus"
https://www.instagram.com/reel/CyK_lCEIxMW/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==Sillä on ruskea läsi Tää kommenteissa mainittu "badger face" oli mulle ihan uusi juttu, ei oo ennen tullut vastaan. Splash + W21 se tilinpitäjän mukaan on.
-
-
Tääl puhutaan tosta ilmiöstä kun valkosen merkin päällä vaikuttaisi olevan tumma merkki
-
@anarchy Oho joo w21 meinasin, oli typo joten korjaan sen tohon mun viestiin!
-
Onko täällä vielä keskusteltu tästä zangersheide varsasta?
Jacid VV Z
Saadaan puokkeihin nyt sekotettua lp-väritkinBONUS: Kuolataan myös näitä enemmän ja vähemmän isomerkkisiä varsoja:
Rockstar, Exquise van Schuttershof Z, Quando Z (kattokaa miten hauskat jalkamerkit!), Unanka Van De Berghoeve -
@casper
Eipä ole tainnut tuo varsa tulla vastaan! Kaivelin sen myös Sporthorse-Datasta saadakseni vähän parempaa tietoa siitä, mistä tuo väri oikein on peräisin.Emä on merkitty kimoksi, joka tietysti voi peittää alleen mitä vain, mutta emän suvusta ei ainakaan ihan läheltä löytynyt mitään epäilyttävää.
Sen sijaan varsan isä J-Nius V.V. on merkitty SHD:ssä "skewbaldiksi", joka on hyvin epämääräinen väritermi, tarkoittaa ruunikon- tai rautiaankirjavaa (piebald olisi mustankirjava), yleensä tobianoa tai muuta lehmänkirjavaa, muttei ole ensimmäinen kerta kun näen tätä termiä käytettävän myös oletetusta tiikerinkirjavasta. Kuvaa oriilla ei ole.
J-Nius V.V.:n isä on ihan oikea tiikerinkirjava ja sellaiseksi (appaloosa) merkittykin Just In Time, roduksi määritelty "Anglo European Studbook", joka on minulle suuri tuntematon. Jos joku osaisi antaa AES:stä lyhyen selonteon että mikä se on, mitä se hyväksyy jne, niin olisin kiitollinen, tai sitten pitää mennä kaivamaan itse. Nähtävästi se nyt ei ainakaan värien kanssa nirsoile.
Just In Timen väri tulee emä Charlenelta, myös AES ja tiikerinkirjavaksi määritelty. Hauskempi homma sinänsä, mutta Charlenen isä on tobianokirjava KWPN, jonka väri tulee Samberilta. Ilmeisesti Charlene ei ole kuitenkaan tobianoa isältään perinyt, kun kerran tiikerinkirjavaksi yksiselitteisesti merkitty.
Charlenen emä Bonnie lienee siis se lähde tiikerinkirjavalle värille, tamma on merkitty skewbaldiksi, rotuna ISH. Ja sitten tuleekin mysteeri: Bonnien isä on merkitty ruunikoksi ja emä raudikoksi. Ei näistä pitäisi kirjavaa syntymän. Sukuposti on samaa mieltä väreistä. Kauempaakaan suvusta ei löydy merkintöjä kirjavuudesta, tietysti siellä on jonkin verran on kimoja. Lisäksi olen kuvitellut ISH:n olevan ainakin pääsääntöisesti idh-xx-risteytyksistä polveutuva rotu eikä kummallakaan kantarodulla pitäisi tiikerinkirjavaa olla, mutta ISH:ksi saatetaan hyväksyä kyllä vähän muutakin, joten ei takerruta siihen tällä kertaa.
-
@sirpa said in Värikeskustelu:
Jos joku osaisi antaa AES:stä lyhyen selonteon että mikä se on, mitä se hyväksyy jne, niin olisin kiitollinen, tai sitten pitää mennä kaivamaan itse. Nähtävästi se nyt ei ainakaan värien kanssa nirsoile.
Erittäin avoi urheiluhevoskantakirja, joka rekisteröi aikalailla kaikkea Listoilla mm. tekke, ja jokunen kyseisen teken jälkeläinen. Käytännössä suoritus painaa enemmän kuin paperit.
https://angloeuropeanstudbook.co.uk/ -
@anarchy
Kiitos, tämmöinen hatara mielikuva minulla olikin. Miten laajalti AES mahtaa olla sallittu muissa pv-kantakirjoissa? Ilmeisesti Zangersheide ei sitä ainakaan karsasta. -
@sirpa Siihen en äkkiseltää osaa vastata. Voi olla, että puokki/täykkäri sukuiset AES:it otetaan vastaan, mutta nämä erikoisemmat ei välttämättä pääse.
-
@casper said in Värikeskustelu:
Saadaan puokkeihin nyt sekotettua lp-väritkin
Puolanpuoliverisessa pilkkuja on puhuttu olevan jo pitkään. Se vaan menee ihmisiltä helposti ohi.
-
Tämä kirjava ori, meneekö frame overosta vai onko tää selkee tobiano tai joku muu? Voiko frame siis olla näin valkoinen? :'D Kauhee työmaa ollut ettiä uusia kuvia frame overo täykkäriorille, kun olin alunperin vahingossa laittanut sille sellaiset kuvat, joita ei saakaan käyttää evm-sukuisella.
// Kyseessä Fee Fotografien galleria, näkyiköhän se kaikille ilman salasanaa, ei kai?
-
@sonja Ihan ot mutta tietääkö joku onko Feen kuviin jaettu vähään aikaan uusia käyttöoikeuksia? Missasin ensimmäisen "aallon" ja odottelen vastausta kuvalupakyselyyni