Joulukeskustelu vol. 2021
-
Siis ei voi olla totta. Kukaan ei muka ole aloittanut joulukeskustelua tälle vuodelle ja aattoon on aikaa 4 päivää. Mitäs teidän joulusuunnitelmiin kuuluu? Perhettä, ruokaa ja kaikkea perinteistä vai vietättekö kieltäymysjoulua? Tai jotain siltä väliltä?
Tämä on itselle jo 4. joulu, joka vietetään puolison kanssa kaksin kotona. Johan me melkein 15 vuotta ollaan yhdessä oltukin, mutta aikaisemmin joulut meni yleensä kukin omien porukoidensa luona tai jonkinlaisena kombona.
Alunperin oli tarkoitus käydä päiväseltään puolison vanhempien luona, asuvat about tunnin ajomatkan päässä, etteivät sen kauempana, mutta meidän perheen teini(-ikäinen auto) päätti toimittaa joululahjan etukäteen ja alkoi viime viikolla polttaa sekä ABS:n että luistoneston vikavaloja. Ihanata, varsinkin kun just jouluna on ollut muutama muukin rahanreikä ilman että tarttis vielä autohuoltoon erikseen kärrätä rahaa. No, koska tällainen pro-kuski (hah hah) ei välttämättä tarvitse ABSia eikä luistonestoa, aion ajella tuolla kyllä näitä lyhyitä tarpeellisia ajoja tässä, mutta pidemmälle en lähde.Jouluksi on ruokaa varattu taas varmaan yhdelle komppanialle, ettei kato vaan lopu kesken. Kinkkua ei ole, kun on kuulemma liikaa vaivaa meidän perheen keittiövastaavan mielestä. Vihje: se keittiövastaava en ole minä, minut tunnetaan keittiökatastrofina. Ja liian isokin kinkku on kahdelle ihmiselle varsinkin kun kumpikaan ei moisesta edes välitä kauheasti. Kalaa sen sijaan on ja laatikoita ja juustoja ja rosollia aion tehdä. Ilman Mummun Maailman Parasta Rosollia ei joulukaan välttämättä tule! Voin laittaa ohjetta tänne, jos kiinnostaa.
-
Enhän mä muistanu edes et joulutopat oli juttu vanhas Keskustas
Meillä vietetää äidin luona, mummi ja vaari jää viime vuoden malliin taas kotiin koronan takia. Oon laittanu ihan jäätävästi rahaa lahjoihin tänä vuonna, mikä on hyvä, koska mun äiti on muuttonsa takii ihan varaton. Kiva saada kuitenki jotai joululahjoi sisaruksilleki. Ostin pakohuonelahjakortin ja kaikille samanlaiset kaulakorut, ja siskolle bändipaidan ku sillä on synttärit 28.12. Lisäks ostin sukat veljille ja laitan niihin vähä suklaata. Äidille on leipälaatikko (jos se tulee ajoissa), Joe Hillin pokkari ja pitkävartiset puutarhasakset, faijalle ostin pitkähihasen paidan ku oon varastanu siltä kaikki Famon vien helmikuussa ravintolaan ja Oopperataloon kattoo Joutsenlampea. Ostin myös itelleni joululahjaks just uuden läppärin
-
Huolestuttavaa. Ei ole oikein yhtään joulufiilistä. Ei edes koristeltu kuusi, portaikon koristeköynnökset ja valot saatika joulukukat nostata joulufiilistä. En tiedä mitä tää nyt on, kun tähän asti oon kuitenkin ollut överi jouluihminen.. Kai se on tämä yleinen väsymys tai kun "ei ole aikaa" tehdä joulujuttuja vauvan takia.
Tää joulu ollaan ihan vaan kotona, kuten viime vuonnakin. Yleensä ollaan oltu isolla porukalla mun vanhempien tai siskon luona Miehen pojan piti tulla meille täksi jouluksi, koska ei ollut viime jouluna, mutta hänpä onkin nyt sitten äidillään, koska sinne tulee joulupukki Eli suunnitelmat muuttui lennosta. Eikä hän ole meillä myöskään uutena vuotena. Uudeks vuodeks lähdetään mun porukoille Nurmijärvelle.
Tänään pitäis jaksaa ottaa graavilohi pois suolasta ettei tuu mitään tönkkösuolattua kuraa, tehdä vielä kahvisekoitukset kavereille lahjaksi, paketoida muutama vauvan lahja ja ottaa joulukuvat koska en lähetä kortteja, mutta tässä mä vaan tuijotan koneen näyttöä (okei kirjoitan tätä, mutta sitä ennen möllötin vain tyhjyyteen).
Noh jospa ens vuonna sitten toisenlaisissa fiiliksissä.
-
En jotenkin yhtään sisäistä, että on joulu. Haluaisin jo landelle mutsin luo, mutta mulla on terapia ja lääkäriaika vielä tällä viikolla. Meillä on aina ollut perinteenä mennä mummun luo aattona syömään, mutta en tiedä miten tänä vuonna tehdään, kun mutsi on niin äkkipikanen eikä tykkää olla ihmisten ilmoilla muutenkaan. Yhtäkkiä se voi päättää että koko joulu on peruttu Heh, pitäskö laskea, kuinka monta kertaa mua tänä jouluna kutsutaan väärällä nimellä tai tytötellään.
No mut onneks ei ainakaan tarvii mennä mutsille julkisilla, kun sain mun ekan auton pari kuukautta sitten. Vaikka niin no enhän minä sitä aja, ei oo ollut varaa ajokorttiin, niin frendi saa ajaa, se tulee muutenkin aina mukaan ku meen mutsille.
Mä kyllä tykkään joulusta, mutta kun jaksaminen on sillä tasolla että vaatteiden päälle saaminen useemmin kun kerran viikossa on ylitsepääsemätön haaste, niin en todellakaan saa mitään joulua aikaan tähän yksiöön
-
Mulla alkaa tänään viikon joululoma En oo ikinä mieltänyt itteeni millään tapaa jouluihmiseksi, mutta tänä vuonna oon ekan kerran jopa vähän kaivannut sitä, että voisin laittaa kotiin vähän joulua.
Mä lähden jouluksi perinteisesti mun vanhempien luokse. Mennään tänävuonna Tahkolle, josta ollaan vuokrattu mökki. Ihan kivaa - mun vanhemmat asuu tällähetkellä väliaikaisesti pienessä kaksiossa, joten perheen kesken joulun vietto siellä olisi ehkä vähän ahdasta, vaikkei meitä ole kuin neljä. Mutta ei siinä mitään, tykkään liikkua ja lasketella, joten kivaa viettää vähän tämmönen "aktiivijoulu" samalla.
En oo vielä ostanut edes yhtään lahjaa. En edes mun hepoille - ihme ja kumma. Yleensä ne saa parhaat lahjat ja aina ensimmäisenä Eikä ne taida tänävuonna saadakaan muuta, kun tänään tiukan maanantaikännin ja hammashoidon.
-
Tää on mun toinen joulu koiran kanssa, mutta onneksi tänä jouluna sain tuoda pienen kuusen sisälle. Viljaa enimmäkseen pelottaa kuusi kuin kiinnostaa, joten tää tietää hyvää tulevaisuudelle. En tiiä vielä, hakeeko vanhemmat meidät ja isoveljeni Turusta heille, vai pitääkö ottaa aatto-aamuna bussikyyti heille. Onneksi mulla on vain lahjakortti vanhemmille, niin ei ole mitään suurta kannettavaa.
Jättäydyin pois töistä tänä syksynä kirjoittaakseni gradun valmiiksi, mikä ei nyt ihan onnistunut, mutta sitä on sitten eletty Kelan toimeentulotuen kanssa, joten ostin vain yhden joululahjan, muut ovat lahjakortteja. 3-vuotias serkkuni sai lahjaksi Frozen-tarrakirjan sekä lahjakortin Trampoliiniparkkiin, eli siinä tulee samalla annettua lahja enolle ja hänen vaimolleen, kun tytön pitää tulla mulle samalla pariksi tunniksi hoitoon. Taidan enää ostaa omalle koiralle ja vanhempien koiralle jotain, sitten mun joululahjat olisi siinä.
Huomenna käyn isoäidin luona kääntymässä, otan jopa koirankin mukaan. Viikonloppuna meillä oli mummin perinteiset puurojuhlat, jossa on aina sitten samalla vaihdettu lahjoja omasta takaluukusta toiseen - ja toisin päin.
Jotenkin jäänyt joulutunnelma vähäiseksi, kun ei esimerkiksi töiden kautta edes tunne sitä. Yleensä koulussa kuitenkin nää vuodenajat esiintyy vähän vahvemmin. Mutta mulla on ollut kyntteliköt ja jouluvalot jo marraskuusta lähtien, että edes sellaista jouluilua.
-
Tässä just lähdettiin joulukaupoille, oikeastaan vain ruokaostoksille ja mies kuulemma vielä hommaa pari lahjaa. En voi sietää kauppojen jouluruuhkaa 🤮 ihmiset hösöttää tukka putkella ja pinna kireellä pitkin hyllyvälejä.. Mieluusti skippaisin sitruunanaamat.
Noh eipä nyt auta muu kuin mennä kauppaan sillä asenteella, että mielessäni ignoraan kaikki ja kuvittelen olevani iloisten ihmisten seurassa tai yksin
Ja mitä jouluruokiin tulee, meillä on aina tehty kaikki jouluruoat alusta loppuun itse, toki nyt kinkkua ei teurasteta mutta pointti. Laatikot, rosolli, sienisalaatit, salaatit, leivät, kakut, piparit (hyi olkoon) ja kaikki muukin. Niin oon samaa perinnettä jatkanut nyt tässä viime vuosina itsekin. Viime jouluna väänsin kaikki ruokahommat itse ja mies hoiti leivontapuolen ja kinkun, tänä jouluna sama homma paitsi äiti toi lanttulaatikot. Katsotaan mitä kaikkea nyt jaksaa ja ehtii vääntää. Aikamoinen ruokasavotta edessä taas.
-
@Sirpa
Minkä merkkinen auto teillä on? Omassa syttyi samat valot, mutta lähti jonkin kehän (?) vaihdolla. Joku kumiosa. Mies näitä aina laittaa, niin en nyt oikeaa nimeä/termiä sille tiedä.Meille saa joulu tulla kohta. Tänään enää viimeiset siivoilut sekä kuusen koristelu, muuten onkin kaikki valmiina ja leipomukset tehty. Aika perinteinen joulu meillä; aamusta herkkukaakaot, aamusauna, yksien lahjojen avaus, telkusta jouluohjelmia ja käydään edestakaisin lasten isovanhemmilla. Kotona joulupukin käynnin jälkeen jouluruoka, johon liittyy mukaan mun äiti sekä sisko. Illasta kävellään hautausmaalle ja sitten vaan nautiskellaan.
Tottahan toki heppojakin tässä välissä hoidellaan. Suunnitelmissa oli koko perheen kesken käydä ajelemassa, mutta meillä on hepat jossain viruksessa, niin saavat vaan olla. Jouluomenat- ja porkkanat kyllä saavat.
Rakastan joulua. Se on pyhistä itselleni se tärkein. En (onneksi) osaa stressata tästä, joten kaikki menee aina omalla painollaan. Se on meille sellaista rauhottumisen aikaa, kun muuten mennään yleensä tukka putkella - tässä kun on tosiaan nämä hevoset, lapset sekä työt.
-
@kemiina
Audihan se on, A2. Olettaisin että olisi jokin anturivika eikä välttämättä ABSissa tai luistonestossa itsessään ole vikaa. En tosin ole testaillut että toimivatko ne vikavaloista, ei ole ollut nyt niin liukasta että olisi joutunut ruopimaan. Pitäisi oikeasti mennä itkemään huoltoon, mutta voi olla että menee ensi vuoden puolelle.
Tämä autonomistaminen on niin hauskaa, kivaa ja halpaa (varsinkin jos auto on 17v ja yli 330 tuhatta ajettu) -
Mulla on tässä joulun päälle sopivasti muutto päällänsä sekä aloitin viime viikolla uuden työn joten joulun miettiminen on vähän taka-alalla.
Äitille ja sen miesystävälle on lahja jo ostettu ja annettukin viimekuun puolella, kuulemma oli jo korkattukin. Toivoivat siis viinipulloa. Isälle, siskolle ja veljelle sekä kummipojalle on lahjat hankittu ja viety, just tänään ostin viimeiset lahjat lemmikeille.
Huomenna meinaan viedä myös tallille lahjat niin vuokrahevosen omistajalle kuin tallin omistajalle sekä muille tallilaisille ja tässä samassa kun purkaan muuttokuormaa yritän laittaa vähän joulua tänne.
-
Mulla edessä perinteinen joulu perheen kanssa. Meen porukoille viikonlopuksi niinku aina, käydään mummuloissa vierailemassa, hautuumaalla ja sit saunaa ja hyvää ruokaa Toki itehän ootan eniten iha vaa jäkiruokaa (joka on tänä vuonna mun vastuulla ), suklaata ja graavilohta xD
Lahjoja en oo tänä vuonna ostanu ku vaan tallinpitäjälle. Sovittiin perheen kanssa että ei osteta lahjoja, vaan laitetaan kaikki 100e meidän ens kesän perhereissun kassaan. Toki porukat eilen kyseli et mitä haluan lahjaksi ku "kyllähän sitä jotain pitää antaa" Ite kyllä pitäydyn siinä että mitään en osta. -
Ah, täydellinen keskustelu! Tarvitsen nyt luovia ideoita. Suuruudenhulluuksissani päätin tehdä
yrittääTylypahkasta pipariversiota. Mutta siinähän on ne pirun kalliot, niin miten hitossa saan ne kalliot tehtyä -
Oon yleensä jouluihminen ja joulunvietto alkaa jo marraskuussa. Tänä vuonna vähän eri meininki, muutto osui juuri joulukuun alkuun ja kaikessa hässäkässä en edes saanut lapsille (tai no nuorimmalle) joulukalenteria ostettua. Muuton jälkeen oli heti duunin pikkujoulut, jotka ennen vanhaan on olleet juhlavat ja hyvissä puitteissa. Nyt oli koronarajoitusten salliessa järkätty hätäseen joku ankea tila ja oli aika mitäänsanomattomat bileet.
Parin päivän päästä juhlista sain keuhkoputkentulehduksen ja 10 päivää meni siinä. Jotain pientä sain kotona laiteltua, mutta aika keskeneräistä on vieläkin. Eilen kyllä hankin pienen kuusen, kun kävelin sattumalta yhden koulun ohi, jossa vanhempainyhdistys niitä myi. Kuusen jalkaa en löytänyt muuton jäljiltä, mutta blenderin lasiosasta ja kahvakuulista sai viritelmän, jolla kuusi pysyy pystyssä. =D
Tänään ekat joululahjat tuli hankittua ja vielä ehtii loputkin. Meillä on töissä aina kiireisin aika vuodesta enne joulua ja myös välipäivinä, kun ihmiset ostaa lääkkeitä ns. maksukattoon, jotkut jopa yrittää säästää 50 omavastuussa ensi vuodelle (vaikka joutuvat sen kuitenkin maksamaan). Hyvin raskasta... Joten töissä ollaan kaikki muut päivät, paitsi jouluaatto. Silloin rennosti ruokaa ja leffoja. Kaiksesta ruokasuorittamisesta on onneksi tullut luovuttua ja teen vain hyvää ruokaa, esim. poron sisäfilettä ja hyviä vihanneksia ja salaatteja.
Fiilis tosiaan vielä hakusessa, mutta eipä tässä joulusta mitään paineitakaan ole onneksi =D
-
Joulu on oikeastaan ainoa juhlapyhä jota vietän ja mulle on tosi tärkeää viettää sitä joka vuosi mahdollisimman tutun kaavan mukaan. Eli vietämme päivän perheeni sekä muutaman muun läheisen sukulaisen kanssa syömällä jouluruokaa yhdessä ja vierailemme myös toisen mummini luona, jos hän ei jaksa osallistua joulunviettoon vanhempieni luona. Avaamme porukalla lahjat, käymme alkuillasta haudoilla ja uhraamme muutaman kolikon hautausmaan lähellä sijaitsevaan uhrilähteeseen ja/tai kuppikivelle. Ja ylipäätään vietetään aikaa yhdessä ja syödään vähän lisää. Mies viettää aaton omien sukulaistensa kanssa.
Oon kerrankin hankkinut joululahjat ajoissa (tai oikeastaan ulkoistin suurimman osan siskon kontolle, koska hankitaan hänen kanssa aina yhteiset lahjat vanhemmille, mummoille sekä tädille ja hänen on ne helpompi hankkia) ja kirjekaverin lahjankin muistin pistää postiin jo marraskuun alkupuolella. Tänään pitäisi vielä tehdä vanhempien lahjaan sienisuola, paketoida siskon lahja ja kirjoittaa joulukortit miehen sukulaisille, sitten taitaa kaikki olla lahjojen osalta valmista.
-
@kimi
Jaat sitten kuvia, jos onnistut Tylypahkassa Aihepiiri tule puheeksi erään tuttavaperheen luona, siellä oli nimittäin tänä vuonna väkerretty pipari-at-at-walker (joka pysyi jalkojensa päällä pystyssä sen verran että saivat otettua kuvan, ei kuulemma haitannut, kaatuivathan ne leffassakin). Nuorin lapsi elää vissiin just pahinta Potter-kautta, koskapa suunnitteli tekevänsä ensi vuonna juurikin Tylypahkan. -
And just like that...! Ei, en ole katsonut sitä sarjaa kuin vähän sieltä täältä ekaa jaksoa.
Kun mainitsin tuon auton ja sen ongelmoinnin, niin tulipa pakkanen tai sitten mies uhkaili Audia paalaamisella (ei Audille saisi puhua niin ilkeästi), niin loppuipa se piippailu ja vikavalojen polttaminen. Noin vain. Jo nyt on yksi prkl, olisi kunnolla ehjä tai rehellisesti rikki eikä konstailisi tällä tavalla, mokoma.