Ravikeskustelu
-
@aksu & @spookiness Pistetään teille varsat sitten! Oliko jotain oreja jo mielessä? Syntymäajat varsoille sais mennä helmi- ja maaliskuulle jos se vaan sopii.
-
-
VRER-kalenterissa helmikuulle poneille sarjaravia ja ensimmäiset suurkilpailut tälle vuoteen, Ponikriterium !
-
Arvoin ensimmäiset sarjaravit ja selkeästi puolinukuksissa. Ei siellä mitään virheitä ole (kai), mutta jostain syystä yhdessä lähdössä on 3x kahdeksan hevosen ryhmää, kun olisin voinut tehdä niistä kaksi täyttä ryhmäajoa. Noooh...
Isompi tenkkapoo oli monté. Kylmäverisissä oli aika monta ennestään montéssa kisaamatonta hevosta, jotka yritin jakaa aika pitkälle omiin ryhmiinsä, mutta aikojen laittaminen oli haastavaa. Minkälaista ensimmäistä m-aikaa voi odottaa hevoselta, joka on kärryiltä juossut vaikkapa 1.24?
Loput hevoset jaoin ryhmiin m-ennätyksen perusteella, niissä aikojen antaminen oli helpompaa. Silti mua vähän mietityttää se, että jotkut laittaa hevoset järjestykseen kärryennätyksen, jotkut m-ennätyksen perusteella. Että millä perusteella m-ennätys sitten arvotaan?
En mä tiedä. Eihän nämä nyt ensimmäiset m-lähdöt mulle olleet, mutta nyt oli niin paljon ennätyksettömiä, että jäin oikein pohtimaan ja epäilemään itteäni. -
@eatnama Minä oon todennut helpoimmaksi jakaa ryhmät nopeimman ajan perusteella, riippumatta siitä onko se monte- vai kärryennätys. Enkä oikeastaan hirveästi huomioi niitä ilmoitettuja monte-enkkoja vaan laitan yleensä esim. just 24-aikaisille ajat alkamaan jostain 27-28. Jos ei kelpaa niin ei kukaan pakota juoksuttamaan hevosta sillä ajalla
Minusta kaikkein hankalinta on se, kun ilmotetaan pelkkä monteaika, jonka perusteella se hevonen pitäisi laittaa sopivaan ryhmään. Joskus oon ihan coolisti heittänyt ne omana ryhmänään jos ovat aikojen suhteen sopineet sopiviksi ryhmiksi. Joskus oon kattellut että missä ryhmässä oisi samoja monteaikoja (mikä on tosi hankalaa!). Joskus oon ollut oikein ihana ja etsinyt niiden hevosten ennätyksiä ja laittanut ne oikeisiin ryhmiin..
-
@eatnama mie teen nykyään samoin kun aksu, eli monté-ennätyksellä ei oikeastaan ole väliä (paitsi sitten jossain erikois/tittelilähdöissä...). Perusraveissa siis jaottelen vaan nopeimman ennätyksen mukaan ja siitä heittelen ryhmissä sopiva monteaikoja.
Ja aikoihin liittyen, että en kyllä kohta yhtään ihmettele, että miksi mulla on todella vähän huippuaikaisia hevosia verrattaen muihin. Tuntuu, että jotkut tekee hevosilleen ihan tosi isoja harppauksia ennätyksissä ja hyväksyy oikeastaan kaiken hevostensa uusiksi ennätyksiksi. Mie taidan itse olla vähän turhan tiukkis sen suhteen. Mutta en tiedä, mun mielestä on epärealistista, että mulla on todella monia huippuaikaisia hevosia.
Nyt just esim. päivittelen startteja hevosille, niin oonko liian tiukkis, kun en hyväksy ennätykseksi esim. 3v sh-t 43,8aly -> 33,1aly parannusta? Kuinka moni tämän laittaisi uudeksi ennätykseksi?
Mie en myöskään hyväksy esim. 4v sh-o 34,8aly -> 30,8aly. Hyväksyykö kuinka moni tämän? Vai onko teillä jotain erikoisia perusteita hyväksyä/olla hyväksymättä uusia ennätyksiä?Mie oon tehnyt ns. aika raa'at kaavat ennätyksien paranemisille, näissä ei toki ole hevosen ikää otettu huomioon, mutta tässä esim. lämminverisille kaava
yli 20 (ainakin 3s)
20-18 (2s)
15-18 (1s)
Alle 15,0 (0,5s)
tähän toki poikkeuksia, jos tuntuu, että se hevonen on juossut viimeaikoina erityisen hyvin, niin sitten joitain höllennyksiä. -
Kiitos @aksu ja @Spookiness! Pistän nämä korvan taakse seuraavia montélähtöjä varten
Ennätysten parantaminen on vähän kinkkinen juttu. Mä en seuraa miten isoilla harppauksilla ennätys paranee, vaan mietin ja laskeskelen, onko annettu ennätys sopiva hevosen ikään (nuoret) ja totoprosenttiin.
Jos annettu aika on liian hyvä hevosen tasoon nähden, niin en hyväksy sitä. En merkitse mihinkään, että annettu ennätys on ollut liian hyvä, vaan hevosen tiedoissa oleva aika on sen virallinen ennätys.
Jos hevosen totoprossa laskee, niin ennätys kuitenkin säilyy. Eihän hevosen tarvi juosta ennätystään kuin kerran elämässäArpoessa yritän katsoa lähdön keskimääräisen nopeuden ja arvontaväliksi yleensä 1-2s. Jos lähdön hitain hevonen voittaa, niin sitten sitä parannusta saattaa tulla enemmänkin, mutta oon ajatellut omistajan viimekädessä päättävän, onko ennätys ok vai ei.
Se on musta vähän hassua, että huippuaikaiset hevoset (kv alle 1.22, lv alle 1.12) parantaa ennätystään käytännössä jokaisessa lähdössä. Mun mielestä sitä voisi ehkä hieman rajoittaa ja säästää kovien aikojen arpominen erikois- ja suurkisoihin. Kärjistetysti, jos hevonen juoksee saman ennätyksen vaikka kunkkareiden maililla tai NDM-finaalissa kuin "joka toinen sunnuntai", niin eihän se ihan yhtä hienolta tunnu. -
Mä hyväksyn nuorille koviakin parannuksia, koska mun mielessä on loogista että nuoret parantaa nopeammin, paremmin ja kovemmin kuin vanhemmat.
Hyväksyisin tuon 34,8->30,8 ihan kruisailematta, varsinkin 4v:lleVanhemmat (=nopeammat) hevoset nyt muutenkin parantavat hitaammin, niiden kanssa on aika harvoin tullut vastaan mitään epärealistisia parannuksia. Joskus ehkä, mutta ei kovin usein.
Mä yleensä kattelen ryhmät hevosille 1-2s porukoihin, eli esim. 25-26-aikaiset kv:t. Niille sitten ajat tulee todennäköisesti 24- tai 25-alkuisina. Riippuen onko voittajahevosen ilmoitettu ennätys 25 vai 26, niin muokkailen sitten aikoja että se parannus olisi alle 2s luokkaa. Edellisissä sarjoissa en tainnut hirveästi katsella kun en jaksanut
-
@aksu mulla sama kuin sulla noiden ennätysten parantumisen suhteen
-
Musta on hiljalleen tullut "hövelimpi" noiden ennätysten parantumisten suhteen. Ennen esim. nuoret ponit paranteli vaan max. 2s, mutta nyt voi mennä joku 5-6s jopa, ei kuitenkaan mitään 10s. Yritän vähän katsoa, että jos hevonen sijoittuu häntäpäähän, ei se silloin paranna kuin ollenkaan tai max. ihan minimaalisesti - totosijoilla (ja varsinkin isommissa lähdöissä) parannusta voi olla aikuisillakin enemmän.
Sekuntimäärien lisäksi katson lähetystapaa ja juostavaa matkaakin. Vaikka ollaan virtuaalimaailmassa, käytän silti paljon Hippoksen Suomen ennätykset ja ponien Ruotsin ennätykset on apuna siinä, että onko jokin aika edes fysiologisesti mahdollinen. En esimerkiksi hyväksy sh-tammoille 21,4ake ennätystä, vaikka tamman aiempi ennätys olisi ollut 21,5aly, koska SE tuolle matkalle on 22,8ake.
-
Severin laajennettu sukutaulu on vihdoin ja viimein valmis. Johan oli projekti mutta tulipahan tehtyä. Jos oikein osasin laskea niin orilta löytyy 4 täyttä sukupolvea, muutama rikkonainen ja nimiä löytyi evm hevosten osalta vielä sukupolvesta 11 joka on listattu sukutaulun yläpuolelle kun multa loppui sarakkeet taulusta
-
täällä ois muutama varsa ja pari vanhempaa lämppäriä valmiita uuteen kotiin.
-
@siinau said in Ravikeskustelu:
täällä ois muutama varsa ja pari vanhempaa lämppäriä valmiita uuteen kotiin.
lisätty seitsemän raviponivarsaa myyntiin !
-
Meillä juostaan kevätpörri ravit 27.2.2023 tervetuloa osallistumaan
https://karoluksenravit.blogspot.com/2023/02/kevat-porrit.html -
Vähän kutittelen teitä ajatuksella, että olisko kellään 2-polvista russtammaa liisaukseen / tai yhteiskasvattiin (meidän liitteelle, eli ei liitettä)?Löydetty täydellisyys tähän hommaan
-
-
Multa pitäis netissä surffiminen kieltää melkein kokonaan. Törmäsin ruotsalaisessa huutokauppaluettelossa kahteen vuotiaaseen tammaan, jotka ostaisin heti, jos vaan ois rahaa ja treenari. Ja sekin hoituisi sillä rahalla
-
@eatnama millasia?
-
-
@eatnama said in Ravikeskustelu:
Gemera Hall
mulle osui silmiin nimi Southwind Promise. Tuli heti mieleen vanha yp hevonen Southwind Speed Hänen mukaan tulikin aikoinaan EP tallille kasvattajanimeksi "Speed". Sepe kulkee kaikkien mun/teidän Speed-kasvattien mukana muistoissa